Goedenavond verloskundige, Ik heb mijn vraag ook al op het gewone forum gesteld, maar blijkbaar is het een lastige vraag want niemand reageert. Daarom stel ik de vraag ook aan u, misschien kunt u mij wat verduidelijking geven: Hallo, Kan iemand mij helpen. Ik heb deze week een twaalf weken echo gehad en de echoscopist heeft daarbij ook gekeken naar de nekplooi. Deze was niet verdikt, heeft ze gezegd. Nu hebben wij daar ook een fotootje van gehad, maar ik weet niet precies waar we naar moeten kijken. We zien idd een schilletje vocht rondom de onderkant van het hoofdje, dan volgt een wit streepje, daarna weer wat ruimte en dan de baarmoederwand. Er is een ruimte tussen het hoofdje en dit schilletje (witte streep) en een ruimte tussen het schilletje en de baarmoederwand. Wat is nou precies de nekplooi, de breedte tussen de rand van het hoofdje, dus het stukje vocht, tot aan dit witte schilletje of tot aan de baarmoederwand? Wij hebben helaas de echoscopist gevraagd om een nauwkeurige uitleg, vandaar mijn vraag. Alvast bedankt Blomke
Hoihoi, De meting tussen het hoofdje en het schilletje word gemeten. Ingewikkeld allemaal he! Fijne zwangerschap, imke
Ze hebben het bij de meting van een nekplooi altijd over dat deze maximaal een aantal milimeters mag zijn. Is dit het aantal milimeters ruimte wat op de echo te zien mag zijn of is het het aantal milimeters wat in werkelijkheid tussen het hoofdje en het schilletje zit. Maw het omgerekende werkelijke aantal milimeters?
hoi, het gaat om de afmeting tussen hoofd en rand van het schilletje dus niet tussen schilletje en baarmoederwand. Het maximum aantal millimetrs verschilt per zwangerschapsweek. Mirjam
Meten ze dat schilletje dan op de echo, dus op de echo-afdruk of wordt het omgerekend naar het aantal milimeters wat zo'n vochtlaagje in werkelijkheid zal zijn? Mijn beebje heeft nu bijvoorbeeld op de echo-afdruk een lengte van 3 cm, in werkelijkheid is ie 6 cm lang. Dus mag de nekplooi op de echo-afdruk maar een maximaal aantal mm zijn of mag het in werkelijkheid maar een aantal milimeters zijn? Waar gaan ze vanuit?
Hoihoi, Wat ze meten is de werkelijke meting, dus is de nekplooi 2,8 bij de meting dan is deze ook werkelijk 2.8 Imke