nekplooimeting doen of niet ?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door sylvaan, 8 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sylvaan

sylvaan Lid

16 feb 2010
    64
    0
    0
    bejaardenverzorgende
    haarlem
    ik ben erg aan het twijfelen of we een nekplooimeting zullen laten doen . de kueze mag je natuurlijk zelf maken .

Mijn vriend vind het niet nodig ,hij zegt wel dat als ik het wil hij het goed vind want hij wilt dat ik me prettig voel tijdens de zwangerschap .

hoe denken jullie hierover ? zijn jullie 100% zeker dat jullie het wel willen doen of juist niet ?
    of zijn jullie ook zo aan het twijfelen als mij ?

groetjes

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
  3. Stippeltje

Stippeltje Bekend lid

14 okt 2009
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Veel mensen willen het niet laten doen omdat het kindje, ongeacht de uitslag, altijd welkom is.
    En ook omdat ze bang zijn zich misschien voor niets druk maken, mocht de uitslag minder positief zijn dan ze gehoopt hadden.
    Het blijft nl. een kansberekening en niets is zeker.

Wij hebben het vorige week wel laten doen en daar ben ik heel blij om! Bij ons was de uitslag helemaal prima!
    Het kindje is helemaal onderzocht en de mevrouw die dat deed heeft ons heel veel uitleg gegeven.
    Ook andere afwijkingen kwamen aan bod en alles was goed.
    Ik vind het heel erg fijn dat ik nu onbezorgd mijn zwangerschap kan doorlopen (En ja ik weet dat het maar een kansberekening is en dat het geen garantie geeft) omdat de kans zo ontzettend klein is dat er iets mis is.
    Ik ben nl. zo'n druif die zich overal druk overmaakt, en ben erg opgelucht nu en kan nu meer genieten van mijn zwangerschap zonder me constant af te hoeven vragen wat de uitslag geweest zou zijn.
    Daarnaast, mocht de uitslag niet zo positief geweest zijn, zou ik het fijn vinden dat ik me voor had kunnen bereiden.
    Het lijkt mij nl. helemaal niks als je na de bevalling zo van je roze wolk af wordt gedonderd terwijl je van niks wist.
    Je hebt nu toch nog een hele tijd om aan het idee te wennen en te regelen wat er te regelen valt en na te denken over evt. beslissingen die je moet nemen.
    Ik zou het erg moeilijk vinden als ik dat allemaal zou moeten verwerken terwijl ik net bevallen ben, het is nl. al moeilijk genoeg.
    Maaaar... Dat is helemaal persoonlijk natuurlijk en ieder voor zich.
    Succes en sterkte met het maken van je keuze!

4. wondertje71

18 feb 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de nekplooi/combinatie test niet gedaan. Maar meteen gekozen voor de vlokkentest. Gezien mijn leeftijd heb ik grotere kans op chromosoomafwijking. De nekplooimeting zou ook een slechts een kansberekening geven en wij kiezen voor zekerheid. (zover dat mogelijk is) Ook ik vond t wel een moeilijke keuze. Er zitten risico's aan de test. Doorslaggevend voor mij is toch uiteindelijk de rust die t me zou geven op korte termijn. En voor de vlokkentest omdat deze met 12 weken gedaan kan worden en de uitslag ongeveer een week duurt. Bij vwp is dat va 15 weken en uitslag duurt ong 3 weken. T is en blijft een persoonlijke, misschien ook wel gevoelsmatige keuze. Zijn er meer die hebben gekozen voor vlokkentest? Iedereen een fijne en gezonde zwangerschap!

5. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik heb zelf ook getwijfeld, maar wij hebben het wel gedaan. Het kindje is welkom ook als het niet goed is, maar wij hebben de test gedaan om als het fout zit we voorbereid zijn. en het geen shock zal zijn bij de bevalling. Dan weten we wat ons te wachten staat. psychisch lijkt het mij ook een hele klap, dan kun je daar ook de 6 maanden op voorbereiden. Bij ons was gelukkig alles goed. Denk er goed over na wat jullie fijn vinden

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, ik zit ook nog te twijfelen of we het wel of niet laten doen!

Vriendlief heeft een oom met Down, dus da's eigenlijk de voornaamste reden om het wél te laten doen.. Maar: het wordt dus niet vergoed door je verzekering als je onder de 36 bent! Of als je onder de 36 bent, en een medische indicatie hebt..
    Maar wat verstaan ze onder een medische indicatie??

Volgende week hebben we sowieso een echo, en ook een gesprek met onze arts over het wel/niet doen van de combinatietest..

7. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Mijn vriend en ik hebben ook héél lang getwijfeld (ik werd er echt gek van) en ik heb zelfs op het punt gestaan om alvast naar de prikpoli te gaan voor het bloedonderzoek. Op het laatst heb ik echter toch besloten het niet te doen.

Doorslaggevende redenen voor mij zijn geweest:

- het is een kansberekening. In theorie is het zelfs zo dat als je een goede uitslag hebt -bijvoorbeeld 1 op de 20.000- in een later stadium kan blijken dat je nét die 1 van de 20.000 bent met een kindje met een (trisomie)afwijking. Of je met die uitslag dus automatisch tot de gunstige 20.000-groep behoort, weet je nooit 100% zeker. Het is heel onwaarschijnlijk om te denken dat je net die ene zou kunnen zijn, maar toch...Voor mij werd het zodoende toch een schijnveiligheid.

- men test alleen op chromosomale afwijkingen. Je kan opgelucht zijn over het feit dat je kindje geen Down (of aanverwante afwijking) heeft, maar wie weet blijkt een of twee jaar na de geboorte dat je kindje autistisch is. Of een zeldzame stofwisselingsziekte heeft...Of een spierziekte. Om maar eens wat te noemen.

- In verband met het (vlak na de geboorte) overlijden van een van mijn broertjes ten gevolge van spina bifida, kreeg ik automatisch een heel uitgebreide 20-weken echo.

En, tot slot, de voor mij belangrijkste reden:

- het antwoord op de vraag of ik de zwangerschap zou kunnen afbreken als na het complete onderzoek zou blijken dat mijn kindje een chromosomale afwijking zou hebben: nee

Maar het blijft een lastige keuze hoor! Vooral omdat het zo'n ratio versus gevoelskwestie is. En dan moet je ook nog eens binnen een bepaalde termijn beslissen. Het heeft mij in ieder geval aardig wat kopzorgen gegeven destijds, dus ik snap je helemaal :)

8. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben wel een nekplooimeting (combinatietest) laten doen. We waren ons bewust van het feit dat het een kansberekening blijft, maar als we een slechte uitslag zouden krijgen hadden we gekozen voor nadere diagnostiek. De combinatietest heeft daarnaast geen enkel risico voor de baby, terwijl een vruchtwaterpunctie en een vlokkentest een klein risico op een miskraam geven. Dus waarom direct risico's nemen, terwijl je kunt beginnen met een combinatietest?
    Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik een miskraam zou krijgen tgv bovengenoemde onderzoeken.....

9. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij hebben er nooit over getwijfeld, en hebben het niet laten doen.
    Het zou wel vergoed worden vanwege mijn leeftijd.

Ten eerste was het voor ons niet van belang, we zouden de zwangerschap niet af willen breken als de uitslag 'slecht' zou zijn.
    Verder zijn alle andere dingen al genoemd (kansberekening/vervolgonderzoek/risico)
    Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik ben niet zo dat ik me zorgen maak over dingen die er nog niet zijn.

Sterkte met je keuze.

10. Mimi85

Mimi85 Actief lid

13 jul 2009
    378
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook wij hebben het niet gedaan. Het was geen moeilijke keus. Toen ik de hele uitleg kreeg over kansberekening e.d. had ik gelijk zoiets van....prima, we gaan een KANS berekenen. Komt er een gunstig getal uit...sta ik al te juichen dat alles prima in orde is..terwijl er ALTIJD een kans bestaat dat ze iets over het hoofd hebben gezien. En er ALTIJD een kans bestaat dat je toch nog die ene bent die wel een kindje krijgt met een afwijking.

We zijn beiden nog jong en hebben in de familie geen down. Dat was ook een reden voor ons om de test niet te doen.

Wat we ook krijgen.... het is welkom. Je krijgt niet zomaar een wondertje in je buik. Alles gebeurt met een reden.

11. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Wij hebben het wel gedaan en ook nooit aan getwijfeld. Voor ons stond het als een paal boven water dat wij zoveel mogelijk wilden laten controleren. Heel vaak wordt het afgedaan als 'maar' een kansberekening, maar het is en blijft wel een uitgebreide controle, waarin ze wel wat meer nakijken dan alleen de nekplooi. Ook alle organen voor zover aanwezig worden bekeken etc. En ik vind dat je bij een goede berekening toch veel geruster kan zijn en bij een slechte berekening nadere onderzoeken kan laten doen als je dat wilt. En ook als je dat niet wilt, dan ben je toch iets meer voorbereid en weet je wat je eventueel kan doen.
    Ik ben liever voorbereid op iets dan dat ik mijn kop in het zand steek en maar afwacht....maar dat is mijn persoonlijke mening ;).

Wij waren iig blij met de goede uitslag en toch is dat een geruststelling, ook al is het 'maar' een kansberekening :D

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij laten geen combinatietest doen, omdat het alleen maar een kansberekeing is. En dat zegt gewoon helemaal niks. Om zekerheid te hebben, moet je bijvoorbeeld een vruchtwaterpunctie laten doen. En die is niet helemaal zonder risico. Daar wil ik mijn kindje niet aan blootstellen.

Voor ons geldt trouwens dat een kindje met Down (hoe moeilijk dat af en toe ook zal zijn) welkom is. Als je zeker weet dat je abortus zou laten plegen als je een Downkindje hebt, dan heeft zo'n onderzoek misschien wel zin.

13. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Het zegt natuurlijk wel iets, het onderzoek bieden ze niet aan omdat het 'zo leuk' is. Als het totaal geen nut zou hebben, wordt het natuurlijk ook niet gedaan.
    Het heeft niet alleen zin 'als je zeker weet dat je abortus zou laten plegen', dat vind ik wel heel kort door de bocht. Wel ben je beter voorbereid op wat er eventueel gaat komen en kan je beslissen of je dit nader wilt laten onderzoeken.

14. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook nekplooimeting laten doen, en mocht ik weer zwanger worden doen we het weer. Beter voorbereid dat niet zeg maar!
    Enne, zou geen reden zijn voor ab hoor maar dan weet je een beetje waar je aan toe bent. Hier wordt ie inmiddels door leeftijd vergoed dus ook weer een extra echo .

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.109
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je zult mij niet horen zeggen dat dit onderzoek 'voor de leuk' is. Ik snap ook niet helemaal hoe je dat uit mijn bericht haalt.

De reden dat ik zeg dat het niets zegt, is omdat het alleen maar een kansberekening is. Ook met een berekening van 1 op 7000 kun je een kindje met down krijgen. En bij een kans van 1 op 70 heb je nog steeds een grotere kans op een kindje zonder down, dan met.
    Dus zegt de combinatietest op zich, helemaal niets over jouw kindje.

De combinatietest is in mijn ogen alleen maar een screening om te kijken voor wie een vruchtwaterpunctie aan te bevelen zou zijn.
    Aangezien wij pertinent geen vruchtwaterpunctie willen, heeft de combinatietest dus voor ons geen enkele zin.

Als je een vwp laat doen heb je wel zekerheid. Maar ik zou niet weten wat je ermee wint door een half jaar voor de geboorte te weten dat er kindje met Down komt. Je kunt er toch niks meer aan doen. Je kunt het niet veranderen. Je hoeft je huis of de babykamer er niet voor aan te passen. Je hoeft geen andere luiers aan te schaffen ofzo. Dus wat dat voorbereiden betreft? Ik zou niet weten wat ik in de laatst zes maanden van de zwangerschap anders zou moeten doen.
    Natuurlijk zullen in de toekomst een heleboel dingens anders lopen dan je met een gezond kindje verwacht. Maar je kunt tijdens de zwangerschap nog niets doen om dat voor te zijn. Dus dat 'voorbereid zijn op', ontgaat mij.

Vandaar dat IK het een nutteloos onderzoek VIND, tenzij je inderdaad van plan bent om iets te doen zodra je hoort dat het een kindje met Down betreft. Abortus is namelijk in mijn ogen de enige actie die je wel al tijdens de zwangerschap zou kunnen ondernemen. En aangezien wij dat niet zouden willen, is voor ons een vruchtwaterpunctie ook uitgesloten.

Da's mijn mening. Hoeft niemand zich door aangevallen te voelen. En het staat uiteraard iedereen vrij om er ander over te denken.

16. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Dat haal ik uit je bericht omdat je aangeeft dat de test 'gewoon helemaal niks zegt'. En dat is niet zo, het is idd een kansberekening, maar wel eentje waaruit kan blijken of eventueel nader onderzoek nodig is als je dat zou willen.

Ik voelde me ook beslist niet aangevallen hoor, ieder haar mening :D. Maar om aan te geven dat zo'n onderzoek alleen zin heeft als je eventueel abortus wilt laten plegen, dat vind ik dus niet en nogal cru gesteld (ook mijn mening :p). Je kan dan ook beter voorbereid zijn hierop en je kindje met de nodige (extra) zorg omringen. De keuze is voor ieder persoonlijk.

Deel Deze Pagina