GUO in plaats van SEO?!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rowenavb, 31 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Hoi meiden,

Omdat ik flink wat overgewicht heb zei de verloskundige dat ik geen SEO kreeg (20 weken echo) maar een GUO (geavanceerd ultrageluidsonderzoek).
    In het boekje dat ik heb gekregen staat alleen dat je die krijgt als er extra afwijkingen zijn of iets dergelijks er staat niet over overgewicht? Is dit inwendig ofzo of ook gewoon uitwendig ik kan er niet echt wat over vinden. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik wel gewoon een SEO gehad maar toen woonde ik nog ergens anders.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik heb beide zwangerschappen een GUO gehad,

dit omdat ik chronische ziek ben, en de kans op hartblokkade groot was bij de kindjes door de SSA antistoffen,
    en door medicatie wat ik gebruik moest ik ook een GUO

het is gewoon uitwendig, het verschilt eigenlijk niet zoveel met een SEO, het is alleen betere apparatuur en er word door een meer ervaren echoscopiste goed gekeken en op extra afwijkingen gelet.

3. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Ik heb ook flink wat overgewicht,
    maar heb gewoon een SEO gehad hoor, en over 4 weken krijg ik ook bij deze zwangerschap een SEO.....
    Snap niet dat je een GUO krijgt, misschien toch nog is bij je gyne navragen ?

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik krijg een seo met guo apperatuur ;)

ik loop bij de gyn en alle 20 wkeen echo's (guo en seo)worden door 1 en de zelfde gedaan ik de zelfde kamer.

5. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Bedankt meiden :D

Ik zit gewoon bij de verloskundige! Ze zei door de dikke buikwand is het beter om een GUO te doen. Ik zei de vorige keer was ik net zo zwaar en was de SEO perfect en had zelfs de placenta aan de voorkant, daar reageerde ze niet echt op. Moet nu speciaal naar het ziekenhuis vind het maar raar.
    Maar ja het is dus eigenlijk gewoon een uitgebreide SEO met betere apparatuur?

6. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik ben niet de dunste en kreeg gewoon een SEO. Daarna een vervolgafspraak n.a.v. 20-weken echo en dat was GUO. Maar dat had niets met mijn lichaam te makem, ze wilden haar hartje beter bekijken/onderzoeken.

Oh en was gewoon uitwendig, zoals normale echo.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb een GUO gehad. Dit omdat mijn vriend een gehandicapte zus heeft. Deze GUO werd uitgevoerd in het ziekenhuis door een gynaecoloog.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij hebben een GUO gehad, omdat ik met behulp van ICSI zwanger ben geworden. Daardoor hadden we een medische indicatie.

Ik heb nog nooit gehoord dat je in aanmerking komt voor een GUO als je overgewicht hebt. Dit wordt alleen gedaan als je een medische indicatie hebt en overgewicht is er geen. Zowel een SEO als een GUO is een uitwendige echo. Bij een GUO worden er iets meer dingen gecheckt, zoals de doorstroom van het bloed door de organen. De reden voor jouw GUO slaat echt nergens op. Dan zouden veel meer vrouwen een GUO moeten krijgen in plaats van een SEO. Dat wordt een dure boel, aangezien een GUO alleen gedaan kan worden in het ziekenhuis en door een speciaal opgeleide gyn. De dikte van je buikwand maakt echt geen verschil, een SEO is goed te doen als je overgewicht hebt!

9. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Heb gewoon het ziekenhuis opgebeld en het aan de assistente gevraagd!
    Ze zei het is een nieuwe regel dat als je fors overgewicht hebt (bmi boven de 30) dit ook een indicatie is voor een GUO.
    Het wordt gedaan door de gyn ipv een echoscopiste en de gyn is eindveranwoordelijk. De apparatuur gebruikt bij een guo is van betere kwaliteit.
    Dit heeft te maken met de verminderde beeldkwaliteit door de dikke buikwand.

Nou dat had de verloskundige mij zelf toch ook wel even kunnen vertellen? Maar ja bedankt meiden!!!

10. meimamma

meimamma Fanatiek lid

Ik heb ook i.v.m flink overgewicht een guo gehad i.p.v een seo.
    Op de seo was het kindje net zo goed te zien als op de seo. Maar wij hadden met de seo een trut die uitliep en bij mij mooi dacht dr tijd in te halen en door te sturen voor een guo.

11. Rowenavb

Rowenavb Actief lid

21 mei 2008
    490
    0
    16
    Flevoland
    Ja ik vind het zelf ook dikke onzin!
    Bij mn vorige zwangerschap was ik net zo zwaar en was de SEO prima te zien en had zelfs nog de placenta aan de voorkant! Maar daar luisteren ze dan niet naar. Maar ja toen zat ik bij een andere VK praktijk daar zal het wel aan liggen.
    Beetje raar maar ja extra goeie controle denk ik dan maar :)

12. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Rare nieuwe regel hoor.....Ik heb een bmi van bijna 35,
    maar heb de gyne nog nooit over een guo gehoord....maar zal het is vragen als ik er de 16e heen moet!

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    ik krijg de 20 weken echo ook in het ziekenhuis ivm bmi... omdat daar de apparatuur beter is. Seo of Guo hebben ze niet genoemd

14. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

#14 spikkeltje, 31 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2011
    Ik heb ook een GUO gehad, 2 weken terug. Omdat ik zelf een klompvoet heb, kon het beter gezien worden. (we wouden graag weten of ons kindje ook een klompvoetje heeft, zodat we weten wat ons na de bevalling te wachten staat.
    Alles is perfect! Niet dat het ons uit zou maken, maar je kunt je voorbereiden. Heb genoeg hier in mee gemaakt, kwa operaties en andere behandelingen.

En een mooie rondreis door het lichaampje gekregen.. Wel mooi om te zien hoor.

15. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    hier bmi van 35 en ook gewoon bij de vk, ik vond het wel moeilijk te zien ook omdat de placenta ook nog eens vooraan lag maar ze zei dat ze alles goed kon zien. Op het formulier stond wel suboptimaal door overgewicht.

Deel Deze Pagina