Hoi! Ik ben nu 12 wkn 1 dg zwanger en moet morgen op voor de nekplooimeting. Het is een combitest.... dus ik moet ook bloed laten prikken. Maar moest dat van te voren? Of kan het nog? Moet je dat apart aanvragen? Wij hebben van te voren trouwens besloten dat we het kindje bij een ongunstige uitslag willen laten weghalen. Je weet nooit hoe erg een kindje Downsyndroom heeft en hoe (on)gezond het is. Ik schrijf het kort op, dus het klinkt misschien hard, maar we hebben er veel langer over nagedacht. Nu begin ik wel te twijfelen. Wat is een ongunstige uitslag eigenlijk. 1 op 8 is toch een hele kleine kans? Hoe zijn jullie met die beslissing omgegaan? Ik zou best een sparringspartner kunnen gebruiken, want ik weet eerlijk gezegd echt niet meer of ik die beslissing wel zou kunnen nemen bij slecht nieuws.
Ik moest na de echo gelijk door naar de balie voor bloedprikken, moest op dezelfde dag gebeuren. Maar daar hoefde ik geen aparte afspraak voor te maken, hoort bij elkaar. Onze uitslag was 1 op 4400 geloof ik.
ik heb eerst bloed laten prikken , de uitslag werd door gestuurd naar mijn verloskundige en 2 weken later de echo bij 12 weken , ik kreeg bij de echo meteen de uitslag te horen kans is 1 op 18.931
Ik heb een mapje gekregen met alle benodigde spullen. Hiermee moet ik uiterlijk 5 dagen voor de echo bloed laten prikken in het ziekenhuis, dan kan de uitslag meteen verwerkt worden bij de echo. Als het later is dan krijg je de uitslag waarschijnlijk via de verloskundige. Dat had ik vorige keer ook, duurde erg lang kan ik me nog herinneren.
Bij mij was het de week ervoor bloedprikken, had al een formulier van de vk meegekregen voor het echobureau, daar werd mn bloed geprikt en week later moesten we voor de nekplooimeting. Uitslag bij ons was 1 op 17.114
Als je dus eerder bloed hebt geprikt, krijg je bij de echo gelijk de uitslag. Anders moet gewacht worden op het bloed, de nekplooi alleen zegt nl onvoldoende, in combinatie met bepaalde bloedwaardes EN in combinatie met je termijn, en andere gegevens, wordt dan de kans berekend. Even voor de zekerheid, een kindje wordt nooit weggehaald obv een ongunstige combinatietest alleen!! Als dus zou blijken dat je een hoge of relatief hoge kans hebt op afwijkingen, bijv 1:8 wordt echt wel als hoog gezien, zal alsnog een vlokkentest of vruchtwaterpunctie (afhankelijk van de termijn die je dan bent) worden gedaan om zekerheid te verkrijgen over de genen van het kindje. Je hoeft echt geen kindje te verliezen om een kansberekening hoor . De afweging die je wel moet maken na een minder goede combinatietest, en die net zo goed nog ingewikkeld kan zijn, is OF je zo'n punctie wel wilt ondergaan. Stel dat je kans 1:200 ofzo is op een afwijking, wat je misschien relatief hoog zou kunnen noemen, is de kans op een miskraam door zo'n vt/vwp, ongeveer net zo groot als de kans op een afwijking, doordat zo'n punctie een infectie kan veroorzaken. En voor nu: je moet je realiseren dat de kans altijd nog veel groter is dat je kindje gewoon gezond is. Succes met de combitest en het even wachten op de uitslag!
Hier met 9w3d bloed laten prikken (kreeg de formulieren direct allemaal mee na de termijnecho, en direct laten prikken), en de nekplooimeting met 12w5d. Toen kregen we de uitslag direct te horen, 1:19879! Als er bij ons ook een verhoogde kans uit was gekomen, hadden we zeker een punctie laten doen. Als hier uit zou komen dat het kindje een afwijking had, zouden we de zwangerschap afbreken.. Dat is een persoonlijke keuze die je maakt, en daar moet je zelf volledig achter staan. Je hoeft echt niet je redenen hier aan te geven hoor! Hoop dat jullie een goede uitslag krijgen!
Thanks! Ik denk dat ik er nog even achteraan moet bellen. Tja, weet je, we hebben best gelovige buren en die begonnen meteen over of die combi-test uberhaupt wel moest doen. Dat het een kille wereld zou zijn als een kindje met Down niet gewenst zou zijn. Dat je toch eigenlijk een leven afbreekt. Wij geloven niet, maar ik merk dat het me toch wel raakt. Dus ik vind het niet zo erg om het er over te hebben met mensen die ongeveer in hetzelfde stadium zitten qua zwangerschap Ik merk dat veel mensen in de omgeving al een mening hebben en er niet echt over nadenken. Ik weet niet of het voor het kindje het beste is en ook niet of wij het (qua relatie, werk, financien, geestelijke gezondheid) wel gaan trekken om een zwaar gehandicapt kindje ter wereld te brengen. Dat is eigenlijk de reden. Maar goed, ik zie ook ouders die geweldig trots en verliefd op hun kindje met Down zijn en waar het niet zoveel impact heeft op hun geluk of manier van leven.
Mja, de redenen die jij noemt (niet weten of je het aankunt qua relatie en geestelijke gezondheid) waren bij ons ook een reden om het wel te laten doen, en ook het feit dat vriendlief een oom heeft met down.. En we waren er al heel snel over uit dat wij dat niet zouden aankunnen. M'n schoonpa snapte ook helemaal niet waarom wij zo opgelucht waren over de goede uitslag, en was van mening dat een kind met down opvoeden hetzelfde is als een kindje zonder zware lichamelijke/geestelijke afwijkingen.. Tja, kan zijn, maar je hebt verschillende gradaties, en het feit dat hij een broertje heeft met down, maar wel 3 gezonde zoons.... Hij heeft er niet zoveel van meegekregen, en bovendien heeft ie zich zelfs bij de opvoeding van z'n eigen kinderen amper bemoeid. En ja, iedereen heeft er wel een mening over, maar de enigen aan wie de keus is, zijn jij en je partner! De rest van de mensen, dus ook je gelovige buren, hebben er geen snars mee te maken! En mensen een beetje een schuldgevoel gaan aanpraten... tss!
Ik heb toevallig gisteren bloed laten prikken voor de nekplooimeting,...Dat wordt onderzocht....en dan heb ik 4 mei de echo voor de meting en dan horen we als het goe is gelijk de uitslag,... wil het erg graag weten, maar nu het zo dichtbij komt, vind ik het ook wel heel erg eng,...Wat nou als de uitslag toch niet zo goed is....? pffff erg spannend! succes meis en ik lees met je mee hoor!! dus laat je het even weten?
hee meiden! Sorry dat ik hier met mijn vraag kom 'binnenvallen' maar ik weet niet wat ik moet doen!! aan de ene kant, heeft zon kindje ook recht op een leven, en is het evengoed een wonder als dat het gezond is en ook met het downsyndroom kunnen we het leren fietsen enz., maar aan de andere kant heb ik geen geduld.. dus weet niet of ik het kan.. pff vind dit echt een moeilijke keuze. hoe zijn jullie tot deze keuze gekomen om het wel te doen? Liefs x
Tja.... ik vind het ook een moeilijke vraag. Ik denk - maar dat is persoonlijke mening - dat het niet zo zeer de vraag is of je wel genoeg geduld hebt. Volgens mij heeft niemand geduld vooraf en krijg je het vanzelf als je eenmaal een kindje met Down krijgt. Maar de overweging dat het voor het kindje misschien ook wel niet de beste beslissing is, vind ik wel heel lastig. Als het een korte levensverwachting heeft, geen kans op zelfstandigheid, geen mogelijkheid te communiceren, heftige gezondheidsklachten... het kan allemaal. De kans dat het een heftige vorm van handicap is berekenen ze niet (kan ook niet). Maar inderdaad, als ik me bedenk dat het betekent dat ik mijn baan op moet geven, dat ik fulltime zorg moet verlenen of het over moet laten aan de instellingen die er in Nederland zijn (daar wordt je ook niet altijd vrolijk van), dat we het financieel niet kunnen bolwerken, niet meer onbezorgd op vakantie, de vrees dat jij overlijdt vóór je kind (want wie zorgt er dan voor hem/haar?).... Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. En toch... je lijf heeft het geaccepteerd, het hartje is gaan kloppen en bleef kloppen, het kindje leeft. Mag je het dan wel afbreken? Ik vind het zó moeilijk!
lief zilvervosje, wil je even succes wensen voor morgen. ik herken helemaal je twijfels en dilemmas.. ook over of je de test wel wil en durft. wij waren ook zo bang! uiteindelijk hebben we zelfs gezegd dat we de kans zelf NIET wilden weten omdat we bang waren dat het bv 1:301 zou zijn (ik moest 1:300 ' halen ' met mijn leeftijd) toen de nekplooi bijzonder mooi dun (0.95 gemiddeld) bleek te zijn was er iets meer rust.. maar ik wilde het getal niet weten. alleen de gyn blaatte het getal gewoon door toen hij het wist! in dit geval kwam het goed uit, want het was 1:5999. maar het is gewoon doodeng. je weet ook niet welk gewicht je aan de cijfers en kansen moet hangen he ik hoop ontzettend dat je morgen goed nieuws krijgt, en dat je dan minder zorgen ervaart. SUCCES lieverd!
Wanneer je een meting doet blijft het altijd moeilijk om te bedenken wat je met de uitslag moet doen lijkt me. Want wanneer is een uitslag voor je gevoel goed genoeg en wanneer te slecht?? En wat nog wel vaak wordt vergeten: Een kansberekening zegt op zichzelf maar heel weinig. Zelfs bij een goede uitslag van 1:100000 is er altijd nog de kans dat jij die ene bent. Wil je meer zekerheid hebben over het krijgen van een (relatief) gezond kind dan kan eigenlijk alleen een vruchtwaterpunctie dit geven. Maar het risico dat je daardoor een miskraam krijgt is met 1:200 (of was het 1:300? ben het even vergeten) ook echt aanwezig. (= ongeveer net zo groot als het krijgen van een kindje met down) Maar hoe dan ook: 100% zekerheid over het krijgen van een gezond kindje bestaat niet. Zelf ben ik trouwens ook altijd erg ongeduldig geweest, maar nu ik een dochter heb (nu 1 jaar) met down blijkt dat dat heel goed samen gaat. Ik dacht ook altijd dat ik dit nooit aan zou kunnen, maar nu is mijn dochter echt het grootste geschenk wat ik maar had kunnen krijgen. Niet omdat ze zo lief is (wat zo vaak wordt gezegd van kinderen met down) maar omdat ze een eigenwijs boefje is dat dwars door me heen kijkt, me dagelijks van alles leert en me simpelweg gelukkiger maakt. Heel veel succes allemaal met de keuzes. En fijne zwangerschappen gewenst!
Onze uitslag van de combitest was 1:200. Ik was toen 30 jaar, mijn vriend 35. 1:200, zo groot is ook de kans op een miskraam ten gevolge van een vruchtwaterpunctie. Toch hebben wij gekozen voor een vwp, omdat we zekerheid wilden. Ook kan ik nogal een stresskip zijn, en ik wilde niet mijn hele zwangerschap in de stress zitten. De vwp zelf is mij 100% meegevallen. Een dag vóór de vwp werd ik gestoken door een wesp en daar heb ik meer last van gehad dan van die vwp. Het wachten op de uitslag vond ik wel erg vervelend. Gelukkig bleek alles in orde en heb ik de rest van de zwangerschap kunnen genieten. Sterkte.
Wij hebben ook een nekplooimeting gedaan maar met een heel andere reden. Wij wilde graag weten of de kleine down zou hebben maar om voorbereid te zijn en niet om het gelijk weg te laten halen (kans bij ons 1:767). Met dezelfde reden heb ik over 3 weken de 20 weken echo. Puur om te kijken of er iets is en hoe we daar mee om kunnen gaan niet om direct de kleine weg te laten halen.. Trouwens je kan nog zo'n gezond kind op de wereld zetten maar hou het kindje maar eens gezond!!!
Zoiezo mocht je een "slechte" uitslag krijgen dan krijg je hierna een VWP punctie om e.e.a. uit te sluiten / te bevestigen, dit is een kansberekening als je onder de 1:250 hebt krijg je de keuze om verder te testen..
Nou inderdaad of je het nog zou laten weghalen of niet het is een eventuele voorbereiding die je kan doen om je kindje de beste kansen te geven, stel ze zien een hartafwijkingen en je moet dan bevallen in een academisch ziekenhuis, of met een open ruggetje ofzo en je mag niet thuis bevallen, ze kijken niet alleen naar down maar naar genetische afwijkingen down is hier 1 van.. Je probeert jezelf voor te bereiden en je kindje de beste kans te geven mocht er iets mee zijn, het gaat niet alleen om weghalen van een ongezond kindje (down is dan nog een van de minst erge afwijking geloof ik er zijn nog ergere!) Wij hadden al ene kindje en kunnen het ook ons oudste kindje niet aan doen om naar de allerlaatste plek te verschuiven, kijk mocht er iets na de geboorte gebeuren dan kan je dat niet inschatten en zie je wel nadat het gebeurd.. Maar als ik vooraf zou weten dat het kindje wat nog geboren zou moeten worden heel erg ziek zou zijn zou dat ons oudste kindje ook heel erg beinvloeden.. dus dat nemen we dan ook mee in onze beslissing..
Ik moet maandag voor de combitesten en moest eerst naar de gyn voor echo en daarna zou bloed getrokken worden, maar moet ik nuchter zijn voor het bloedprikken? Want dat trek ik echt niet moet om 9 uur bij gyn zijn en als ik niet eet, geef ik over!!!