Wij hebben de test wel gedaan, ik ben 28. Ik heb een tante met down syndroom en wilde zeker weten of ons kindje gezond is. Natuurlijk kan er altijd nog iets gebeuren of met de 20 weken echo nog iets ontdekt worden. De test is redelijk betrouwbaar en ze kijken tijdens die test niet alleen naar de nekplooi. De uitslag van de meting is een combinatie van de nekplooimeting, bloed onderzoek en van jou gezondheid/leeftijd etc. Daarnaast bekijken ze ook of de baby er goed uitziet, ruggetje dicht etc etc. Het is eigenlijk al een pre check op wat er met de 20 weken echo gaat komen. Ik vond het een fijne geruststelling. Ik moest de test overigens wel zelf betalen (162) ondanks dat er down in de familie zit. Je komt niet per definitie voor lastige keus te staan want onze uitslag was heel goed, geen twijfel mogelijk dat er iets aan de hand is. Overigens bij ons vertelde ze dat als je er voor kiest om de test niet te doen, ze in een later stadium dus ook niet meer kijken naar de nekplooi. Mochten ze daar later dan toevallig iets aan zien dan zeggen ze dat niet. Je moet vooral zelf kijken wat je wilt, en jezelf de vraag stellen of je kunt leven met een kindje die down zal hebben. En bedenk vooral, er is niets goed of fout. Het is jou/jullie kindje en jullie leven en jullie keus. Er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met je keus, dat is dan hun probleem. Succes!!
Zo staan wij er ook in. Mede omdat ik medicijnen tijdens deze zw.schap krijg. Wie zegt mij dat het niet blijft zitten door de medicijnen? Daar willen we zekerheid over hebben. EN ik denk dat we sowieso een NIPT laten doen.
Als je zeker consequenties wilt verbinden aan een gevonden afwijking, zou ik zeker de NIPT aanraden. Je hebt gewoon niet zoveel aan de kansberekening van de combinatietest. Als je dan een verhoogd risico blijkt te hebben, brengt dat alleen maar onrust en wil je uiteindelijk toch verder onderzoek. Bij ons kwam uit de combinatietest een verhoogd risico op alle drie de chromosoomafwijkingen. Wij hebben besloten geen verder onderzoek te laten doen. Down was sowieso welkom geweest. Bij de andere 2 afwijkingen zijn vaak ook veel lichamelijke gebreken en die zie je wel op de 20-wekenecho. Maar zo vlak voor de bevalling vond ik het nog wel even spannend hoor: zullen we een gezond kindje krijgen of eentje met down? Gelukkig was ze gezond.
Ik heb hier wel meerdere verhalen gelezen van mensen waarbij ze het wel zeiden als ze op het oog al zagen dat de nekplooi erg dik was, ondanks dat er geen combinatietest werd gedaan. Dan was er volgens mij wel altijd sprake van een erg verdikte nekplooi. Dus dan werd er niet bewust naar gekeken, maar werd het wel gezien. En dan is er gewoon sprake van de informatieplicht (wgbo wet).
Ik deel de mening met Emma 86 ben zelf ook 27, en laat de test doen en als daar een verhoogd risico uitkomt een NIPT. En voor ons is ook de keuze al gemaakt, we laten de zwangerschap afbreken als de uitslag niet goed is. Maar ik denk niet dat iemand anders dit voor je kan beslissen en je er zelf goed overna moet denken hoe jij je toekomst ziet, en hoe je die ziet met een kindje met down. Heb jij daar geen problemen mee zou ik de test niet doen, dan ga je misschien toch zorgen maken. Succes met je keuze!
Wij hebben het niet gedaan. Die kansberekening zegt me niets. Verder onderzoek zou ik sowieso niet willen laten doen dus dan heb je er eigenlijk niets aan. Als is de kans uit de combinatietest enorm klein, is de kans nog aanwezig. Je weet het pas zeker na verder onderzoek.
Wij hebben de test niet gedaan. Een verhoogde kans op Down zou voor ons NOOIT reden zijn om een zwangerschap af te breken. Wat als blijkt dat je kindje zwaar autistisch is bijvoorbeeld? Dat is niet te zien op echo's. Doe je het dan ook "weg"? Of zul je dan spijt hebben dat je je kindje hebt gekregen? Een moeilijk dilemma, zeker. Maar dat was voor ons reden om geen verder onderzoek te doen, ondanks dat ik 32 ben en vervroegd in de overgang kom. Ik zal hoe dan ook van dit kindje houden.