Combinatie test....?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door susy26, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susy26

susy26 Niet meer actief

Hoi dames, ik ben morgen 10 weken zwanger, en mijn vk vroeg of wij een combinatie test wilden doen, we zeiden wel ja, maar achteraf niet. Omdat in onze families het niet voorkomt, en ik ook niet boven de 35 ben ..ik word in dec 27... en we gaan van het goede uit toch! kans was 1 tot 2 op 1000! bij mijn leeftijd.

Nou vraag ik me af, is dit wel nodig..? wil gewoon genieten,en geen onzekerheid:)...dames ,stel mij gerust want WIL GEWOON GAAN GENIETEN!!!

LIEFS Suzanne

2. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Wij hebben er in beide zwangerschappen bewust voor gekozen om het NIET te doen, ondanks dat ik nu 'al' 35 ben! In onze families komt ook niks voor en de allerbelangrijkste vraag: wat doe je als de uitslag 'slecht' is? Het blijft een kansberekening, je hebt een kans van 1 op....
    En dan? Laat je het weghalen, terwijl de kans dat het WEL goed is dan nog veel groter is dan de kans dat het fout is? Of zit je nog 6 maanden in de zenuwen/bezorgdheid?
    Wij wilden dit niet weten en zien het wel...
    Succes met je beslissing!

3. susy26

susy26 Niet meer actief

Hoi mamanama, dankjewel voor je reactie! Ja idd, de kans is heel klein! en heb ook zoiets van , ja de kans minder dan 1 op 1000! en idd je gaat van het goede uit! Ik doe het ook niet, vooral omdat de kans zo klein is.. en ik kan zeekr wel genieten ! ben al blij dat ik 1 reactie heb gehad, en even heb kunnen lezen! dankjewel! We gaan er zeker van genieten , en een gezonde meid of jongen op de wereld zetten!

liefs suzanne

4. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo Suzanna,

Wij hebben er bij onze dochter wel bewust voor gekozen en bij deze zwangerschap gaan we het weer doen. We zijn qua leeftijd geen risicogroep (wat ook lang niet altijd iets wil zeggen) en komt ook niet in familie voor. Maar toch willen we, als er wel een sterk verhoogde kans is, verder laten onderzoeken.

Wij willen dan verder in de zwangerschap en tijdens de bevalling voorbereid zijn. (Denk aan medisch team dat dan bij de bevalling aanwezig is om het kindje op te vangen).

Maar je moet vooral echt doen waar je zelf achter staat. Succes met de keuze!

Groet snoozie

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wij kozen er tijdens onze 1e zwangerschap voor om het niet te doen. Wij dachten ook: kleine kans met onze leeftijd. Maar helaas, tijdens een routine echo werd een erg verdikte nekplooi gezien en na onderzoeken kwam er wel downsyndroom uit.
    Bij 14 weken zwangerschap (paar dagen na vlokkentest) is dit kindje vanzelf overleden. Ondanks dat wij niet wouden afbreken.

Nu bij de tweede zwangerschap hebben we wederom geen combinatietest laten doen. Wel gekozen voor de nekplooimeting. Reden: kans op herhaling is 1 op 100. Dus 1% en daarmee zitten we automatisch in de risicogroep, dus dat wisten we toch al. Daarnaast ging het om een niet erfelijke afwijking en mocht er wederom sprake zijn van Down dan is dit kindje toch welkom bij ons. De nekplooi was gelukkig goed. Mocht deze wederom niet goed zijn geweest, dan hadden we wel verder onderzoek laten doen.

@Mamanama: als blijkt dat er een verhoogde kans is op down, dan kies je nog niet gelijk voor afbreken zwangerschap. Er zal altijd vervolgonderzoek gedaan worden (bv vlokkentest/vruchtwaterpunctie) om vast te kunnen stellen of er wel of geen sprake is van down (of iets anders).

6. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    @ Romy: natuurlijk laat je een baby met verhoogde kans niet zomaar weghalen, ik niet tenminste.....maar wij wilden niet voor die keuze komen te staan! ALs ze zeggen dat je een kans hebt van 1 op 100, betekent dat nog dat je 99% kans hebt op een gezond kind en wat dan? Omgekeerd kan een kans van 1 op 10.000 nog steeds betekenen dat jij die 1% bent......
    Wij wilden niet voor dat dilemma komen te staan en hebben ervoor gekozen om het niet te weten....

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Leeftijd is wel een factor, maar erfelijkheid bij Down is maar heel relatief. Maar 4% van de gevallen is 'geerfd'.

Wij hebben het ook niet gedaan. De combinatie test is een kansberekening, een goede uitslag betekent niet dat het niet alsnog mis is. Een slechte uitslag (bv. 1 op 20) is nogsteeds een kans van 95% (!) dat er niks aan de hand is, maar dan zit je wel met de volgende beslissing: laat je dan een test doen die het wel kan bevestigen/uitsluiten, maar die wel risicovol is voor de vrucht (vlokkentest/vruchtwaterpunctie)? Ook al zijn DIE risico's vrij klein, wij wilden op geen enkele manier een risico lopen om een gezond kindje op die manier in gevaar te brengen.

In het kort: ik wil geen punctie of vlokken test. Als ik die al niet wil, heeft die combinatietest ook geen zin.

Ik ken er genoeg die hem wel hebben gedaan, en ik respecteer dat- het is een heel persoonlijke keuze! Dit is onze redenering gewoon geweest. Als ik ouder dan 35 was geweest denk ik dat ik hem misschien wel had gedaan, maar ik weet het niet zeker.

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij hebben er voor gekozen om de combinatietest niet te doen. Ik ben jong, gezond en Down komt niet in de familie voor. Er worden nog altijd veel meer kindjes zonder dan met Down geboren en mochten we toch een Down-kindje krijgen dan is het ook welkom. Wij vonden het geen toegevoegde waarde hebben om het te weten. Maar dat is natuulijk voor iedereen persoonlijk.

EDIT: Oh en wat Evenstar zegt gold ook voor ons: ook wij wilde sowieso geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie, dus dan heeft de combinatietest ook geen zin.

9. sim1612

sim1612 Bekend lid

10 jul 2009
    536
    0
    0
    overijssel
    Ik heb wel een combitest laten doen, maar dat komt mede door mijn leeftijd, ik ben 37 bijna 38 jr.....
    Als ik jonger was geweest, zoals Suzy26, had ik het niet gedaan!
    Het brengt toch wel veel stress met zich mee......en je moet er goed over nadenken wat je wilt doen als de kans erg hoog is....

10. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Wij kozen ervoor om het wel te doen om in geval van een eventuele afwijking hierop voorbereid te zijn.
    Ik vind het een prettig idee om bepaalde dingen te kunnen uitsluiten of me er op voor te kunnen bereiden.
    Wij zijn 30 en 35 jaar en onze uitslag bleek een 'verhoogd risico' op down. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een vruchtwaterpunctie en alles bleek in orde. Vanaf toen kon ik echt gaan genieten, want we hebben enkele weken echt wel in de stress gezeten.
    Als je die eventuele stress niet wilt, dan moet je er niet voor kiezen.

11. smilesun

smilesun Lid

31 aug 2009
    14
    0
    0
    België
    HALLO,

Mijn gynaecoloog doet dit als standaard procedure. Ik ben 22 en mijn man is 24 uit de combinatietest bleek dat ik een verhoogd risico had van 1 op 54. Dit kwam zeer hard aan, je stopt met zweven in de lucht en je valt met een harde klap tegen de grond. Ik heb toen zeer veel geweent want iedereen wil gezonde kinderen zonder gebreken. Voor mij was er geen twijfel ik wou een VWP laten doen om er zeker van te zijn. Die onzekerheid is het moeilijkst. Voor deze punctie was het risico op een miskraam 0,5 %. Dus 2 risico's om bang voor te zijn. Gelukkig waren de resultaten gunstig en ik ben voor 100% zeker dat ik een dochter heb. Ik ben nu 27 weken zwanger en sinds ik de resultaten heb gehad van de vruchtwaterpunctie kan ik met een gerust hart weer genieten van mijn zwangerschap. Ik denk wel dat ik bij een volgende zwangerschap geen combinatie test zal laten uitvoeren. Het is enkel een risico dat ze berekenen en in de meeste gevallen is het loos alarm. Veel succes met wat je beslist en hopelijk krijg je een gezond kindje. Groetjes S

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben de combinatietest bij beide zwangerschappen laten doen.Beide keren boven de 35 jaar en een familie met afwijkingen. We zijn ons erg bewust van het feit dat het een kansberekening is. Bij een slechte uitslag zouden wij vervolgonderzoek laten doen en indien er afwijkingen gevonden zouden worden, mogelijk de zwangerschap laten afbreken. Dit is precies wat je jezelf bij dit soort onderzoeken moet afvragen: wat doe je met de uitslag. Wij hebben dit vooraf goed besproken en waren helder in onze standpunten.
    De eerste keer was de uitslag 1:8000, voor 35 jaar een top uitslag. Nu was de uitslag 1:1600, voor 37 jaar weer een top uitslag. We krijgen gezien onze leeftijden wel een GUO (geavanceerd 20 weken onderzoek). Tijdens zo'n echo komen ook veel afwijkingen aan het licht.

Als je gezond bent, geen afwijkingen in de nabije familie en jong, dan zie ik geen reden om de combinatietest te laten doen.

Deel Deze Pagina