Hallo allemaal In eerste instantie wilden we 100% zeker een nekplooimeting bij ons kindje.. Maar toen vertelde de gynaecoloog ons dat 15% van de metingen vals is, ofwel het lijkt positief, maar blijkt het uiteindelijk niet te zijn, of wel het lijkt negatief, maar blijkt uiteindelijk wel positief te zijn... Een punctie met kans op miskraam willen we niet laten doen, we zijn zo lang bezig geweest dat we die kans op miskraam echt niet willen nemen... ook al is die kans zo klein.. Nu hoorde ik dat de betrouwbaarheid van een nekplooimeting vaak valt of staat metdegene die de nekplooimeting uitvoert (ervaring etc.). Is dat zo??? Zou in het Erasmus in Rotterdam (universitair ziekenhuis) de kans op vals testen minder zijn dan in een ' regulier' ziekenhuis?? of maakt dat weinig verschil??
Vals positief heeft ook te maken met de leeftijd van de moeder. Hoe jonger hoe groter die kans. Je moet je goed beseffen dat een combinatietest ten alle tijde een kansberekening is. Zekerheid heb je alleen met vlokkentest of VWP. Ik denk dat het niet uitmaakt of je het in een univeritair zieknhuis laat don of niet. Ik loop zelf bij de Gyn maar moet voor de nekplooi naar een echocentrum juist omdat die meer ervaring hadden dan in het ziekenhuis.
Ik lees even mee. Wij willen ook prenataal onderzoek, gewoon just to be sure. Ik ben zelf 33 jaar. Maar wel 5 missed abortions gehad. Ws door mijn Hashimoto. Maar ik vind het eng, als iemand straks mis meet zitten wij in onzekerheid. En maken we ons ms hartstikke ongerust door niets. Het is al zo spannend nu na al die 12 jaaar eindelijk goed zwanger te zijn.
Maakt niet uit waar je "hem "laat doen. Mogen alleen gecertificeerde echoscopisten doen. En het is een combi test. Dus , leeftijd moeder, bloedwaarden ennn de "nekplooimeting". Vals positief of vals negatief komt inderdaad voor. Maar het blijft een kansberekening. Soms dikke "nekplooi"en dan toch niets aan de hand. Of slechte bloedwaarden en ook niets. Maar als er zodanig slechte prognose is, dan is het een paar weken tanden bijten toch de "moeite"waard. Want neem maar van mij aan , dat het niet zomaar een onderzoek is. Succes, en hopelijk na de stress tijd een heerlijke zwangerschap verder.
Je krijgt in een universitair ziekenhuis niet iemand met een andere opleiding dan in een gewoon ziekenhuis. Er worden in beide ziekenhuizen dezelfde functie eisen gesteld. En wat eerder ook al werd gezegd: de combinatietest is een kansberekening. Er wordt niet gezegd dat je kindje iets wel of niet heeft, er worden kansen gegeven. En deze kans wordt na vergelijk met de "gemiddelde kans" wel of niet verhoogd genoemd.
bedankt voor jullie reacties. Is er verschil (in risico) nog tussen vlokkentest en vruchtwaterpunctie? Wat is precies het verschil tussen beide?
dank je, heb net al weer een heleboel zitten lezen, ook over vlokkentest en punctie. lees ook verhalen van mensen die punctie hadden laten doen, en miskraam hebben gehad, terwijl het kind uiteindelijk gezond bleek te zijn! Dat wil ik dus absoluut niet meemaken!!! Die punctie /vlokkentest is gewoon echt geen optie voor mij. Er zitten bij ons in de familie geen afwijkingen, we zijn nog begin 30, dus de kans is sowieso klein (gaf de gynaecoloog aan). Die nekplooimeting geeft ook alleen een kans aan... en stel dat we een verhoogde kans hebben dan laten we toch geen punctie doen vanwege het risico op een miskraam.. dus waarom zou ik dan wel die nekplooimeting doen? De kans op basis van mijn leeftijd en erfelijkheidsfactoren is sowieso laag. Toch? moeilijk moeilijk moeilijk...
Je kan altijd een nekplooimeting laten doen en kijken wat er uit komt. Als het goed is, dan ben je een beetje gerust gesteld als het niet goed is, dan kan je daarna altijd nog bedenken wat je wilt. Laat je goed voorlichten en besluit op basis daarvan wat je wilt.