hoi iedereen, gisteren kreeg ik de uitslag van de combinatietest en daaruit blijkt dat ik een kans heb van 1 op 2 op een kindje met het down syndroom, ik ben erg geschrokken omdat de meeste verhoogde kansen veel kleinere kansen zijn als bij mij. wie had/heeft er ook zo'n grote kans en hoe is het afgelopen? ik wil graag de goede en slechte verhalen want ik houd er sterk rekening mee dat het niet goed is, 50 procent kans op een gezond of een ongezond kind kan bijna niet goed zijn, dan zou ik zoveel geluk hebben, ik hoop er natuurlijk wel op dat ik over 3 weken mn vlokkentest kan doen (hoe lang duurt het voor de uitslag?).
Oei...dat is wel n erge uitkomst ja Maar je hebt altijd ook nog 50% kans dat t wel goed is natuurlijk. Al zou ik in jou geval maar uit gaan van t ergste dan valt t minder tegen en kan t altijd nog heel erg mee vallen mocht t toch goed zijn. Bij n vruchtwater punctie duurt t 2 weken heb ik me laten vertellen (voor je de uitslag hebt) maar of dat t zelfde is als n vlokken test weet ik niet. Waarom heb jij gekozen voor een vlokken test? Heel veel sterkte iig. En ik zal voor je duimen!
Goh dat is idd heel erg schrikken dan! Maar t is toch n berekening? ze kunnen dit niet met zekerheid zeggen hoor dat t 1 op 2 is (dacht ik). En Wilma, ik denk dat ze de vlokkentest nu wil doen om te kijken of t kindje dan gezond is of niet. Mooierooie, heb je (of jullie) al bedacht wat jullie gaan doen als je hoort dat t echt niet goed zit? Heel veel sterkte iig!
Ja dat snap ik Patroeschka, maar waarom de vlokkentest en niet de vruchtwater punctie bedoelde ik eigenlijk.
Jeetje wat een schrik! Ik heb zelf geen ervaring met zoiets, maar ik hoop voor jullie dat de uitslag goed gaat zijn en je bij de goeie 50 % hoort. Is het niet zo dat het in de prille zwangerschap een vlokkentest heet en later een vruchtwaterpunctie? Of iets dergelijks als: in de prille zwangerschap kunnen ze die 'vlokken' nog testen, later zijn die verdwenen? Ikzelf heb een vruchtwaterpunctie gehad, met ongeveer 21 weken (Ik ben (nog) zwanger van een kindje met een ernstige hartafwijking, loop bijna op het eind nu). De uitslag daarvan duurt 3 weken, maar volgens mij is het van een vlokken test korter. Heel veel sterkte in elk geval!
dat zal zeker schrikken geweest zijn. Wij hebben ook in deze situatie gezeten, we hadden 1/25 kans. De vruchtwaterpunctie is bij ons op 14 weken gebeurd en na drie dagen hadden we resultaat dat het wel degelijk down was. Wij hebben de beslissing genomen om de zwangerschap af te breken, niet makkelijk, en er zijn heel wat tranen bij te pas gekomen. Ons verhaal is negatief, maar er zijn hier genoeg positieve verhalen te lezen. Wij hadden ons wel voorbereid op het ergste, de klap was nog zwaar, maar we hadden eigenlijk al een beetje afscheid genomen. Ik wil jullie nog heel veel sterkte wensen en duim mee voor een goede uitslag
Hallo, Jullie moeten echt vreselijk onder spanning staan op dit moment. Wij hadden een kans van 1/26 en hebben ook een vlokkentest laten doen. Na een kleine week hadden we de eerste resultaten, oa ook onderzoek naar down. Intussen weten we dat gelukkig alles goed is (nu enkel nog uitgebreid hartonderzoek binnen enkele weken). Maar je wereld stort wel even in elkaar als je dit te horen krijgt, dat weet ik heel goed. Ik heb ook van iemand gehoord met 1/2 kans en daar was ook alles goed mee gekomen dus ik duim voor jullie dat alles ook positief mag uitdraaien. Heel veel sterkte en geluk!
Jeetje meid, wat een spanning voor jullie. Bij ons zagen ze op de 12 weken echo een verdikte nekplooi. Heb geen persentage te horen gekregen, maar 3 gynaecologen dachten dat ons kindje een chromosoomafwijking had (Trisimie 18). Ik heb toen ik de 13e week een vlokkentest gehad en we moesten 2 weken op de uitslag wachten. Gelukkig weten we inmiddels dat alles goed is. Ik hoop op goede uitslagen voor jullie!
jee meid, jij hebt echt een hoge kansberekening! ik had een kans berekening van 1 op 8. heb toen een vlokkentest laten doen,en zou de uitslag na 2 weken horen. niet dat wij de zwangerschap zouden afbreken als de uitslag niet goed zou wezen,maar dan kan je je er (denk ik) beter op voorbereiden. had de 1e uitslag precies een week later binnen. de uitslag was goed,heb alleen inderdaad nog veel echo's gehad om te kijken of het hartje goed was. ik duim en denk aan je komende weken. en ik bid met heel mijn hart dat je de gezonde 50% pakt. heel veel liefs en sterkte diana
sorry ik bedoelde vruchtwaterpunctie, maar die krijg ik pas 18 februari, ik moet dus nu nog 3 weken wachten en dan nog wachten op de uitslag, ik had wel gehoord dat je een versnelde uitslag kan vragen maar ik weet niet of dat echt kan. als mijn kindje niet goed blijkt te zijn dan zullen we de zwangerschap wel afbreken, daar hebben we heel goed over nagedacht maar zal niet makkelijk zijn, ik loop nu al hele dagen te huilen als ik eraan denk, en ik word gek bij de gedachte dat ik nog zo lang moet wachten.
Hoi, Wij kwamen via de 20 weken echo erachter dat het niet goed ging met ons kindje. Na een vruchtwaterpunctie, bleek dat ze ook nog het syndroom van down had (trisomie 21). Wij hebben de zwangerschap afgebroken, door te bevallen, (bij 22 weken) Dat was een hele moeilijke keuze. Bij ons was het alleen zo erg, dat ze geen levenskansen had, omdat ze heel veel dingen had die niet goed waren. Maar denk er goed overna, je kan het nooit meer terug draaien. Ik wens je heel veel sterkte en als je een keer vragen hebt ofzo, kan je me altijd mailen. Ik weet hoe het voelt om in die situatie te zitten. Groetjes Christa
Pfoe dat is schrikken voor jullie. Hopen maar dat alles goed is. Mijn collega had een kans van 1 op 6 en ze heeft een kerngezond kindje gekregen.
Jeetje meis,das idd schrikken zeg... Bij ons is de kans 1/35 en wij zijn al heel erg geschrokken hiervan,laat staan jullie. Wat moet je lang wachten zeg op een vruchtwaterpunctie,toch onmenselijk. Wij moeten as Dinsdag naar het ZH en ben heel benieuwd wanneer wij een punctie krijgen,ik ghoopte eigenlijk al op Dinsdag zelf.... Meis,ik wens jou onwijs veel sterkte,ook voor nu wachtend in deze onzekerheid! Ik hoop dat jullie goed nieuws krijgen te horen.... Liefs Dais....
Aii, dat is schrikken! Maar waarom een vlokkentest en geen vruchtwaterpunctie? Bij een vlokkentest het je 1 op 200 kans dat het misgaat en bij een punctie 1 op 300. Bij een punctie heb je de uitslag meestal na 2 weken (ze moeten het vruchtwater op kweek zetten). Weet je ook waar ze de kans op baseren? Bij mij was het voornamelijk gebaseerd op de te hoge waarde van de gemeten hormonen en een stuk minder op de nekplooimeting (2 mm). Die verhoogde waarde komt sowieso voor als je een kindje met down krijgt, maar kan ook voorkomen als alles goed is. Wat een spanning! Heel veel sterkte!
Jeetje Mooierooie, wat een bericht zeg....Ik weet hoe je geschrokken moet zijn, net als een hoop hier onder ons. Ik heb zelf een zoon (8jr) met autisme stoornis, ADHD, ODD, en we zijn een kindje verloren na een placenta-loslating. Daarna kregen we een gezonde dochter, en nu ben ik zwanger van ons vierde kindje. We hebben aan het begin vd zwangerschap besloten een combinatie test te laten doen, en kregen uitslag 1 op 35. Gezien onze geschiedenis zouden we bij de punctie een versnelde uitslag krijgen. We hadden al besloten de zwangerschap af te breken omdat nóg een gehandicapt kindje gewoon te zwaar zou zijn in ons gezin. Een moeilijke beslissing maar eentje waar we helemaal achter stonden. De versnelde uitslag bij de punctie ging helaas niet door, er was wat bloed bij het vruchtwater en het moest gekweekt...3 weken wachten op de uitslag! Ik heb herhaalde malen gebeld met het ziekenhuis omdat ik gek werd van onzekerheid! Ze vertelde me daar dat er die week ook een stel was met een kans van 1 op 2, en die hadden ook een goede (snelle) uitslag gekregen. Dit gaf mij iets of wat moed. Na 3 weken kregen we een gunstige uitslag, we krijgen een gezonde zoon! Meid, hou moed, hoe moeilijk ook, het is een kansberekening...En ookal zeggen kansen mij niks meer, want daarvoor ben ik al te vaak de ander geweest, het kan ook echt goed zijn hoor! Ik duim voor je! knuf Zwaantje
Hoi Mooie rode, Ook ik heb vorige week een uitslag van 1:2 gekregen voor Trisomie 21, en voor 13+18 1:8. Gisteren heb ik een vlokkentest ondergaan en tot nu toe zijn er geen verschijnselen van een miskraam, dus misschien gaat er toch iets goed! Voor ons is het dus ook wachten op de uitslag, maar de dokter ging er vanuit dat we zeker een negatieve uitslag moeten verwachten, maar wat? Het blijft nu even onzeker. De nekplooimeting was trouwens 3,2 mm.