Lieve Mol, Veel sterkte. Ik denk dat de gyn de NIPT-test afraad omdat zij die niet mogen uitvoeren en dus niks ervoor betaald krijgen. Misschien kun je met Tigermommy contact opnemen over de NIPT-test, ik las dat zij deze niet zo lang geleden in Belgie heeft laten doen. Ik zou geen risico lopen op een miskraam als dat niet nodig is middels die NIPT-test!
Allereerst wat een rotnieuws na al je ellende. Wij gaan volgende week voor een nipt test en in de informatie die ik van gendia kreeg stond wel iets in dat als de nekplooi dikker was als 4.5 mm dat dat een contraindicatie is en ze de test dan niet kunnen uitvoeren. Heel veel wijsheid en sterkte de komende tijd en hoop dat alles goed komt.
Lieve meid, ook bij een kansberekening van 1 op 2 op een gehandicapt kindje, dan nog is er een kans dat er niets aan de hand is he... Ik duim heel erg voor jullie!
brrrr ik wil je heel veel sterkte wensen, ik weet hoe dat voelt. Ik ben ook helaas weer bij de club. Heb in 2009 diagnose hersenkanker gekregen, in 2010 kreeg ik groen licht om zwanger te worden, dat was ook wel snel raak na 2 pogingen. In okt 2010 is mijn zoontje met 26 weken levenloos ter wereld gekomen. Ik heb tijdens mijn zwangerschap mijn behandeling op een laag pitje gezet, omdat ik bang was dat de baby er schade van zou krijgen. Na mijn zwangerschap ben ik weer begonnen met chemo en bestralingen, ik ging toen niet zo lekker. In april 2012 ben ik geopereerd en dat zag er goed uit. Ik zat bij de 10% die van geluk mag spreken bij deze vorm. Heb wel veel orgaanschade opgelopen, dat moest eerst op orde voor een tweede kindje. Ik werd door de pil zwanger. Heb ook de nekplooimeting gedaan omdat ik door medisch plaatje in risicogroep zat (nooit meer dat ik zoiets zou doen!!!), kans was 1:24 Ik was er kapot van, heb dagen gejankt en me zorgen gemaakt. Ik was zo bang dat mijn kindje zou overlijden bij verder onderzoek dat ik heb besloten om de 20 weken echo af te wachten, ik mocht naar het andere ziekenhuis om daar betere echos te kunnen laten maken. Er was niks om me zorgen om te maken, dus heb het daarbij gelaten. Ik heb wel al die tijd in onzekerheid gezeten. Met 22 weken stopte mijn nier met functioneren en kreeg ik nefrotisch syndroom. Heb dan ook bijna mijn hele tijd in het ziekenhuis uitgezeten. Mijn bloedwaarden waren en zijn nog steeds dramatisch. Mijn hb wil niet boven de 5,5 met ijzertabletten etc, bloeddruk ik op zn laagst 180/115 etc. Ook heb ik last van uitvalverschijnselen. Met 35 weken ging het zo slecht met mij dat ze mijn kleine meid met spoedkeizersnede gehaald hebben, ik had trouwens toen al wel ontsluiting dus mijn lijf was er ook al goed klaar mee. Ze is klein, maar kerngezond!!!! Nooit meer zo'n nekplooimeting, ik wil er niet aan denken dat ik een punctie had laten doen en ik mijn baby had verloren (ik zit nu eenmaal in die pechhoek). Ik ben iedereen dankbaar dat ze ons door al die weken hebben gesleept. De nasleep is groot, zal waarschijnlijk ook niet beter worden qua nier dan. Daarbij weet ik sinds een paar weken dat mijn operatie in 2012 niet genoeg is geweest, Ben ondertussen weer aan mijn oog geopereerd door een oogbloeding (teveel druk) en uit de botscan en MRI bleek dat er nu ook 'zwakke' plekken zitten in mijn botten en ruggenmerg. Ik weet nog niks, maar mijn voorgevoel zegt dat het niet goed is.... ik maak me er nu nog niet druk om, ik geniet vooral van mijn dochter! Probeer dat ook vooral te doen, te genieten van je kindje in je buik, ik heb dat toen echt gemist...
Fijn dat er zoveel lieve krachtige woorden zijn voor mol, want het is een schat! We slepen je door het weekend heen en hou moed! Het is en blijft een kansberekening en geen 100% uitsluitsel.... Kussss
o caat, wat een verhaal meid. wat heb jij veel mee moeten makken. Wat een rotpech. Dat klinkt mij ook niet goed in de oren eerlijk gezegd, zwakke plekken. Bedoelen ze dan echt metastasen? Maar ik vind jouw instelling heel goed. Geniet van je kleine! En een hele dikke knuffel!
@Mol, heel veel succes. Ik zou graag de klok voor je vooruit zetten. Heel veel sterkte! @Caat, wat heb jij veel meegemaakt (en nog steeds). Wat klink je als een sterkte vrouw zeg. Heel veel sterkte gewenst!
Mol,je kunt ook nog naar Belgie of Duitsland, ipv een vruchtwaterpunctie kunnen ze daar bloed afnemen en zien ze ook de uitslag en hoef je niet tot de 20 weken te wachten. Heel veel sterkte nog
Beste Mol, Wat een vreselijke (en helaas herkenbare) uitslag. Wij zaten precies een jaar geleden in hetzelfde schuitje. Ons kindje bleek inderdaad een flinke handicap te hebben. We hebben daarom besloten om de zwangerschap af te breken. Ook omdat ik niet wilde dat ze tegen het einde van mijn zwangerschap alsnog zou overlijden in mijn buik. (kans op levensvatbaarheid was klein). Het maakt niet uit hoe de statistieken zijn. Het gaat erom waar je staat op de lijn. Zet 10 vrouwen op een rij waarvan er een is die een kindje met een beperking draagt. Dan heb je hoop. Hoe klein de rij ook is, je hebt nog altijd een kans dat het goed is. Dat jou bloed in combinatie met leeftijd of iets anders jou net in een kleine rij zet... Ik heb vorig jaar een vlokkentest gehad. Pas later kwam ik achter de mogelijkheden van een NIPT. Als ik daarvoor had kunnen kiezen op dat moment, had ik dat zeker gedaan. Het kost je wel wat, maar een gezond kindje of een gezonde beslissing kunnen nemen is onbetaalbaar. Doe vooral wat goed voelt op dit moment. Misschien kun je alles op papier zetten. Je beleeft alles in een vreselijke roes. Het kan fijn zijn om je redenaties later terug te kunnen lezen. Ook als blijkt dat je kindje straks in orde is. Heel veel sterkte, hou je taai, je bent niet alleen in dit zwarte gat. Lun.
Pff wat ben jij sterk zeg! Vind het heel heftig om te lezen wat je mee( ge) maakt ( hebt). Wil je heel veel kracht toewensen voor de toekomst.
Het leven kan zo oneerlijk zijn... wat krijg jij veel voor je kiezen zeg.. Ik wil je heel veel sterkte wensen en denk aan je.
iedereen heel erg bedankt het helpt me echt jullie reacties te lezen ik ga zeker de nipt vernoemen maandag bij de gynaecoloog ik hou jullie op de hoogte liefs x