nekplooimeting, standaard tegenwoordig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Senna, 30 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    ik had vandaag mijn eerste controle bij de gyn,
    heb al 2 echo's gehad en alles was gelukkig goed,

    nou vroeg hij mij om erover na te denken of ik een nekplooimeting wou ja of nee, ik hoorde dan niet tot de risicogroep, maar er werden meer kinderen met down bij jonge moeders geboren dan bij oudere moeder, (logisch want jonge moeders daar zijn ermeer van)

    vandaar dat ze nu ook nekplooimeting deden als je niet bij de "risico" groep hoorde. zonder twijfelen heb ik ja gezegt, ik vindt het zeker een geruststelling om te weten.

    kregen jullie deze keus ook? (begrijp dat het niet overal zo is) en wat zou jullie keuze zijn?
     
  2. moni

    moni Actief lid

    3 dec 2005
    127
    1
    0
    Hoi Senna,
    Ik ben helaas nog bezig met zwanger raken. Maar als ik voor de keuze zou komen te staan zou ik een nekplooimeting zeker laten doen.
    Als alles goed is dan kun je weer een stukje geruster zijn.
    Geniet maar lekker van je zwangerschap en groetjes.
     
  3. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ik heb bij mijn gyn er niets over gehoord...
    Als ik de keus zou krijgen, weet ik eerlijk gezegt niet of ik het wel/niet zou doen... Moeilijke vraag.
     
  4. BiancaB

    BiancaB Lid

    16 sep 2005
    23
    0
    0
    Huismoeder
    santpoort noord
    Hoi,

    Ik heb 3 weken geleden ook een nekplooi meting gehad bij mijn gynaecoloog, terwijl ik op papier ook geen risico factor ben heb een gezonde dochter en ben 28 jaar en in mijn familie komen geen ziektes of dergelijke voor, ik mocht ook kiezen of ik het wel of niet liet doen. Ze hebben ook bloed afgenomen om in mijn genen te kijken ze noemen het een dubbeltest. Ik heb het gedaan uit nieuwsgierigheid en een extra echo vond ik wel erg leuk.Toen ik de uitslag kreeg vertelde ze mij dat mijn uitslag mega goed was ik had 1 op de 36000 kans op een kindje met een afwijking. Kan mij ook heel goed voorstellen dat ouders kiezen om het niet te doen alleen al als de uitslag minder positief uit zal vallen wil dat nog niet zeggen dat je kindje een afwijking heeft en dan zit je al die weken in onzekerheid of ga je een vruchtwater punctie doen met alle risico s van dien, terwijl dat misschien helemaal niet nodig was. Dus ik kan mij ook voorstellen, dat mensen niet voor een nekplooimeting kiezen want 100 procent zekerheid of een garantie bied deze test niet.

    groetjes Biancab
     
  5. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Mijn VK vertelde, dat de uitslag van een Nekplooi-meting positief kan zijn, terwijl er wel degelijk iets aan de hand is, en negatief, teriwjl het kindje kern gezond is. Veel verder van het syndroom van down gaat het eigenlijk niet, terwijl dat natuurlijk niet het enige is wat een kindje kan mankeren. Wij hebben besloten het niet te doen. We vallen niet in de risico-groep of leeftijd, en willen niet een zwangerschap uitzitten met een (onterecht) vervelend gevoel.
    Verder ken ik een ouderpaar, wat vanwege de hoge leeftijd, een vruchtwaterpunctie heeft laten doen. Het kindje was volgens de punctie kern gezond. Later zeg men tijdens een 'pret'echo, dat er wat mankeerde aan de nieren. Deze bleken totaal niet aangelegd te zijn.

    Hiermee wil ik aangeven dat men tegenwoordig veel kan, met onderzoek, maar niet alles...
     
  6. Niet meer actief

    Bij mijn vorige zwangerschap heb ik die vraag niet gehad misschien dat dat nu nieuw is.
     
  7. tjenna

    tjenna Bekend lid

    31 mrt 2005
    646
    0
    0
    emmen
    ik heb het van de bij de kids gehad en hoor ook niet bij de riscogroep
     
  8. Niet meer actief

    dan is er zeker per regio verschil???

    Snap het niet, hoeveel echo's krijg je nu in nederland als je bij een vk loopt?

    Bij alysha heb ik er heel veel gehad wegens medische redenen.
     
  9. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    ik heb die keuze eigenlijk niet gehad, ze hebben het gewoon gedaan en ik heb er dus een heel slechte ervaring op na gehouden.
     
  10. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Nee, mij hebben ze t niet gevraagd en dus ook niet gedaan, volgens de vk was het zo nutteloos doordat wij beiden jong en goed gezond zijn en dus niet aan de risicogroep voldoen, daarbij vind zij dat het vaker stress en angst oproept dan zekerheid, want het blijft immers een kansberekening.

    groetjes!
     
  11. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    ze kunnen zo indd zien of je een kindje van het syndroom down kunt krijgen of een kindje met een ernstig hartafwijking.

    en even voor de duidelijkheid, het hoefde niet, ik heb er zelf voor gekozen.

    na zo'n nekplooimeting en bloedtest rekenen ze na hoeveel de kans is op zo'n kindje, dat kan 1 op 250 zijn (dan mag je vruchtwaterpunctie doen of vlokkentest) of misschien ook wel 1 of 15000 , dan kun je nog steeds wel dat ene kindje krijgen waar iets mis mee is maar de kans daarop is kleiner nml 1 op 15000.
    Maar tuurlijk is het altijd nog afwachten als het ter wereld komt!

    Ik doe het voor mijn eigen geruststelling, en vindt het juist heel goed dat je er zelf voor mag kiezen, ik heb wel begrepen dat ze het in een verloskundige praktijk practisch nooit doen, maar wel bij het zkhs als je dat wilt.
     
  12. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Je weet dat het een kansberekening is, maar mijn uitslag met 37 jaar was 1 op de 3678 en hiermee heb ik net zovell kans als een 13-jarige werd er gezegd. Dat was voor mij overtuigend genoeg.
    Het is een onderzoek zonder risico van miskraam en dat vond ik belangrijk. Wanneer de uitslag 1 op 500 was geweest b.v. had ik waarschijnlijk wel voor een vruchtwaterpunctie gegaan.
    Ze meten niet alleen maar de nekplooi maar kijken ook b.v. naar het neusbotje en hoe het kind zich beweegd. Dat wordt allemaal meeberekend.
    Ik krijg met een week of 15 nog weer een bloedonderzoek voor een open ruggetje en met een week of 19 nog een uitgebreide echo voor het open ruggetje.

    Gr. Carla
     
  13. deborah

    deborah Actief lid

    2 dec 2005
    348
    0
    0
    toevallig had de ha het er vanmorgen over, het syndr van down zit in de fam en hij wilde de nekplooimeting wel laten doen.

    wij laten het dan ook doen.
     
  14. tjenna

    tjenna Bekend lid

    31 mrt 2005
    646
    0
    0
    emmen
    ik heb bij naomi 2 gehad
    en van harm ook 1tje
     
  15. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    Hoi
    wij hebben die keuze ook gehad, maar hebben er voor gekozen om t niet te doen...het is namelijk een soort van kansberekening....en we hadden zoiets van straks krijg je te horen dat de kans erg groot is, en zitten we ons zorgen te maken,en blijkt later dat dat nergens voor nodig is geweest....Plus het kindje is sowieso welkom met of zonder downsyndroom.... Maar goed...het zat ons er dus meer in het feit dat je eigenlijk na dat onderzoek eigenlijk toch nog geen zekerheid hebt...Maar ik vind het wel ok dat iedereen hier zelf een eigen keuze in heeft!! Dat vind ik heel goed....
    groetjes suusje
     
  16. Chrisje

    Chrisje Fanatiek lid

    23 nov 2005
    1.484
    1
    0
    Brabant
    Ik heb het niet gedaan, omdat ik pas 19 ben en het toch een kansberekening is.
     
  17. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Hier in Denemarken doen ze het standaard.
    Word niet gevraagd of je het wil. Hoort gewoon bij de onderzoeken.
    Nou was mijn uitslag 1 op 14.000.
    Het is een kansberekening, maar toch gaf het me een goed gevoel.
     

Deel Deze Pagina