Nekplooimeting wel/niet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door prinses, 24 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Nekplooimeting wel of niet

1. wel

2. niet

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    De assistente van de vk vertelde dat we na moesten denken over de nekplooimeting. Graag zou ik van jullie willen weten, waarom je dit wel of niet hebt laten doen. Ik ben er namelijk nog niet uit, en misschien dat ik door jullie redenen een mening kan vormen.

2. little hope

little hope Actief lid

7 apr 2007
    445
    0
    0
    Ewijk
    ik laat t niet doen...

mijn reden is heel simpel.. of het nou t down syndroom heeft of niet, welkom is t toch wel en je gaat er toch niet ineens minder van houden?
    ik laat helemaal geen onderzoeken doen, alleen die 20 weken echo en meer niet...

3. sas25

sas25 Actief lid

3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    WEL !

Ik heb vorig jaar bij mijn zwangerschap een nekplooimeting laten doen,ik was er ook nietsvermoedend heengegaan en dacht dat het wel goed zat,en als het kindje down had,is het toch welkom.Helaas pakte anders uit,ze had een verdikte nekplooi,om zeker te weten hebben we een vruchtwaterpunctie laten doen,en daaruit bleek 3 x trisomi 21, oftewel downsyndroom,ook had ze een hartafwijking.Ik was op dat moment ook 24,en die kans dat dat voorkomt is al helemaal klein.uit verder onderzoek is gebleken dat het ging om een toevalstreffer,helaas ik was dus een van dé...

Omdat het medisch verantwoord was, hebben wij de bevalling in laten leiden met 17 weken en is op 9 mei 2006 ons dochtertje jaicey geboren.Dit was dus geheel onze keus..Ik denk dat je er niet over kunt oordelen,tot je het daadwerkelijk meemaakt.Het verdriet is nog altijd groot,maar er is nu een nieuwe dochter onderweg.Jaicey hangt voor altijd om mijn nek in een hangertje, (zie foto) en thuis heeft haar urntje een mooi plekje

4. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    geen verwijt tegen niemand hoor. maar ik denk dat ik het echt niet zou kunnen om een abortus of vervroegde geboorte te doen. daarbij ben ik 25, idd de kans is er, maar wel veel kleiner. en bij een verdikking is het toch niet helemaal zeker. Ik vind het wle heel moeilijk hoor.

5. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gestemd op 'nee'. Maar ten eerste moet iedereen het voor zichzelf weten. Wij hebben ons ten eerste afgevraagd wat we zouden doen als er uit de combinatietest (nekplooimeting en bloedonderzoek) een verhoogde kans zou komen. Want je krijgt dan niet te horen "je krijgt een kindje met Down syndroom", maar je krijgt bijvoorbeeld te horen "de kans op een kindje met Down-syndroom is 1 op 30". Ik heb veel moeite met het vervolgonderdoek, ook omdat ik van een aantal mensen heb gehoord dat door dat onderzoek de zwangerschap is misgelopen. De kans is niet zo groot, maar wel aanwezig. Verder zouden wij het kindje waarschijnlijk toch niet weg halen, dus dan hoeft van ons zo'n onderzoek niet. Maar eerlijk gezegd is het best een moeilijke afweging.

6. sas25

sas25 Actief lid

3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    klopt,maar daarvoor is de keus daarna, om een vlokkentest of vruchtwaterpunctie te ondergaan.Ik was ook aan het twijfelen om voor de vlokkentest te gaan,maar daar hangen weer meerdere risico's aan vast op een spontane miskraam,je weet wel eerder de uitslag dan als een vruchtwaterpunctie,maar stel je voor,de uitslag is goed,en ondertussen heb je een spontane miskraam gehad, dat is al helemaal om gek van te worden.En ondertussen,eerd je de vruchtwaterpunctie gedaan kan worden,ben je ook weer een paar weken verder, en heb je toch al een band met je kindje,dus hoe langer, hoe moeilijker.

Zoals ik begrijp zit jij nog in twijfel of je wel of geen nekplooi meting zou laten doen ? Je moet echt op je gevoel af gaan hoor.Wat vind je vriend ervan ?

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb geen nekplooimeting laten doen en hoop gewoon dat me meisje gezond op de wereld komt. ik ben trouwens 21 dus wel heel jong maar toch een kans is er altijd. ik deed het niet omdat stel er wordt een verdikte nekploei gemeten en je doet verder onderzoek en het gaat hierdoor mis en uit de uitslag blijkt dat je kindje gezond was. hier zou ik nooit meer bovenop komen denk ik. het is ieder zijn eigen keus en kan niet oordelen over een ander en ook niet over de keuze die zij maken. ik heb trouwens wel de 20wk echo laten doen zodat ik me kon voorbereiden op evt problemen die me kindje zou hebben maar zover ze konden zien is me meisje gezond

8. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Hier ook niet gedaan...
    ik zou het ook niet over mijn hart krijgen om het weg te laten halen..
    het is en blijft altijd welkom!

9. acire

acire Fanatiek lid

Ik heb de nekplooimeting wel laten doen.
    ik zou niet in een keer voor een verassing willen komen te staan.
    daarbij heb ik ook geen idee wat ik zou doen.
    door die nekplooimeting ben ik wel heel erg gerust gesteld.

10. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    wij hebben het niet laten doen
    Bij de andere twee ook niet gedaan en de kans is zo klein.
    Hopelijk is hij /zij gewoon gezond

11. Nomen

Nomen Lid

28 aug 2006
    56
    0
    0
    Hoi
    Wij hebben geen nekplooi of triple test gedaan. Ivm mijn leeftijd hebben wij gekozen voor een vruchtwaterpunctie..... alles was gelukkig goed!

12. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm

Ik kan me jou keuze heel goed voorstellen. Ik hoop dat ik de keuze zelf nooit hoef te maken maar ik kan me goed voorstellen dat ik en mijn vriend dezelfde keuze zou maken.

Sterkte met je verlies meid.

13. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

15 dec 2006
    1.156
    0
    0
    wel gedaan!

en niet zozeer zovan als het verdikt is en het kindje heeft down dat ik het dan laat weg halen oh nee geen haar op mijn hoofd maar meer ter voorbereiding van mezelf als het wel zo zou zijn dan wist ik wat me te wachten stond.

maar ik begrijp het ook als mensen het dan wel weg laten halen helemaal als je al kinderen hebt is het een keuze waar je goed over na moet denken je kind die er al is zal er ook onder leiden want het wereldje draait dan om de intensieve zorg van zo'n kindje.

14. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Hoi Princes,
    Wij hebben het niet gedaan! Meer omdat we al het ziekenhuis gedoe even zat waren en omdat het toch een kansberekening is wat eruit komt. En wat doe je met een uitslag die mogelijk niet goed is (terwijl dit weer een kansberekening is) en je daar de hele zwangerschap misschien over aan het nadenken bent.

15. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Kan het kloppen dat het nieuw is dat je er zelf voor kan kiezen. Mijn vriendinnen hebben een aantal jaren terug een kindje gekregen, en die hebben de nekplooimeting als vanzelfsprekend gekregen.

Mijn gevoel neigt naar nee, omdat het een kansberekening is. Maar aan de andere kant twijfel ik toch nog. Moeilijke afweging hoor!

16. Kikkert

Kikkert VIP lid

25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    ik laat het wel doen omdat de oom van mijn vriend het syndroom van down heeft. het kindje krijgt ook waarschijnlijk een uitgebreid hart onderzoek omdat de broer van mijn moeder gestorven is aan het hart vlak na de geboorte. liefs kikkert

17. sas25

sas25 Actief lid

3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    Het is idd een kans berekening, maar als de plooi verdikt is kan je kiezen naar verder onderzoek, vlokkentest of vruchtwaterpunctie, en dat zijn onderzoeken waarbij je wel degelijk een juiste uitslag krijgt,zonder twijfel

groetjes

18. jessie33

jessie33 Actief lid

2 apr 2007
    332
    0
    0
    Wij gaan het ook laten meten, maar meer als een voorberijding en niet om het weg te laten halen.

Groetjes Jessie33

19. harriette

harriette Actief lid

18 nov 2005
    178
    0
    0
    noord brabant
    Hallo,

We hebben het wel gedaan, en bij ons was de uitslag goed.
    Kans van 1:2500 dus dat was erg goed.
    Plooi op zich was 1.9 dus dat was ook goed.

Het is natuurlijk aan een ieder om een besluit te maken, maar we hadden voordat we aan zwanger zijn begonnen al een besluit daarover genomen.

Succes allemaal

Jetje

20. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi Prinses,

Ik heb het ook gedaan, maar dat was meer door mijn leeftijd. Ik kreeg het aangeboden. Ik weet niet wat ik gedaan had als ik jonger was geweest. Ik denk het wel, het is toch wel fijn om te weten dat alles goed is (ook al is het maar een kansberekening)

Succes met je keuze,

Kari

Deel Deze Pagina