Nekplooimeting wel of niet doen???

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by destiny, Jun 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. destiny

destiny Niet meer actief

Hoi Hoi

Heb net een echo gehad met 11 weken en 4 dagen en heb voor 4 juli de nekplooimeting staan.
    Heb geen verhoogde kans op een kindje met het downsyndroom maar wilde wel een nekplooi meting doen voor de zekerheid.
    Maar nu begin ik zelf een beetje te twijfelen de gynaecoloog in het ziekenhuis zei dat het in principe maar een hele kleine kans is omdat ik ook pas 27 ben en dat het verder niet in de familie voorkomt.

Heeft iemand tips voor mij?

2. wendytjuh1982

Jun 28, 2011
    9
    0
    0
    kapster
    Den haag
    je moet dooen wat je gevoel je ingeeft. Ik heb het toen niet gedaan omdat ik een heel eng verhaal had gehoord van een klant van me die had dat laten doen en kans was erg hoog dat het down zou hebben volgens die test. vruchtwaterpunctie gedaan en daardoor was er een ontsteking in de buikwand en vruchtzak gekomen en kind overleden bij geboorte daardoor, en wat bleek, kind kerngezond geen down! Dus die percentages kloppen niet altijd en als die verhoogd is maakt het je misschien je hele zwangerschap ongerust terwijl het nergens voor nodig is. Dus ik zou het niet doen maar dat is mijn mening maar jij moet zelf doen wat je denkt dat het beste is meid! bespreek het met je gyno eventueel. succes liefs wendy

3. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Voor ons was er 2 reden om het wel te doen.. en er waren 3 redenen om het niet te doen.
    wel:
    - Je kunt je kindje nog een keertje zien, altijd leuk
    - je kunt je voorbereiden op een eventueel kindje met syndroom van down

niet:
    - Je weet nooit zeker of kindje syndroom van down heeft, aangezien het inderdaad maar percentages zijn en schattingen, daarbij was er voor ons ook geen aanleiding om te denken dat het zou kunnen.
    - als het down zou hebben, zouden wij de zwangerschap sowieso niet af laten breken
    - als het risico groot is, zit je in onzekerheid, terwijl dat misschien niet nodig is.

Wij hebben het dus niet gedaan.. Maar de keuze is altijd aan jezelf en je moet doen waar je jezelf goed bij voelt..

4. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Bij mij is er een nekplooimeting gedaan bij de eerste echo die ik had op 11.4 weken in een privé kliniek (Spanje), zonder dat ik daar van af wist, een standaard procedure hier.
    Bij 13.4 weken opnieuw een echo gehad, ditmaal in een gewoon staats ziekenhuis en daar werd opnieuw de nekplooi meting gedaan, weer zonder mijn medeweten.
    Ditmaal in combinatie met een bloedtest.
    Ik had het zowieso laten doen, ik was 37 toen ik zwanger was, ook al kunnen ze nooit een 100% garantie geven vond ik het toch in zekere mate een geruststelling dat alle onderzoeken goede resultaten hadden.

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik heb het niet laten doen, omdat het inderdaad slechts een kans geeft en ik nog jong ben en verder geen aanleiding te vinden was in familie.

Ik was vooral bang voor een hogere kans dan gemiddeld op jouw leeftijd, maar niet zo hoog dat je verdere testen mag laten doen (bijv. 1 op 250 - verhoogde kans voor verder onderzoek is 1 op 200). Dan blijf je je denk ik alleen maar druk maken de rest van de zwangerschap...

Plus zelfs als je kindje Down blijkt te hebben is er nog een kans van 3 op 10 (wanneer moeder tussen 26 en 30 jaar is) dat dit helemaal niet wordt ontdekt bij de test!

Combineer dit alles met het feit dat we het kindje nooit zouden laten weghalen, vond ik de combinatietest meer nadelen bieden dan voordelen en zonde van mn geld. Van dat geld kon ik een wipstoel kopen :p

6. Moedervan2boys

Moedervan2boys Actief lid

Jun 28, 2011
    190
    0
    0
    full time, stay at home moeder.
    overijsel
    Ik heb hem bij de laatste 2 ook laten doen ook al was dat niet nodig... tis een keuze die persoonlijk is volgens mij. Wil je het weten omdat je dan er iig de kans hebt om te denken aan beeindiging of juist te kunnen wennen aan het idee mocht het wel mis zijn of bevestiging dat het gewoon niet zo is en je kunt genieten van de rest van je zwangerschap met een zorg minder. Dit laatste was mijn insteek en natuurlijk ook zodat als het zo was ik igg kon wennen aan het idee. Ik zou niet beeindigt hebben....

succes met je beslissing....

Het zou trouwens niet vergoed worden door je verzekering als het nog niet nodig is maar ik heb de rekening gewoon opgestuurd en het is gewoon betaald. Dus altijd proberen.

Gr. Janny

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik heb gekozen om het niet te doen.

Om de volgende redenen:
    Ik ben onder de 30
    Er is geen erfelijke variant in onze familie bekend
    Ik zou het niet laten weghalen, dus ook geen gevolgen trekken uit zo'n meting. Dan heeft het ook geen zin om ervoor te betalen.

WEL laat ik de 20 weken echo doen. Mocht er dan een defect zijn aan het hartje (berucht bij down), of iets anders, dan kunnen we nog een besluit nemen. Of anders in ieder geval voorbereidingen treffen voor na de geboorte..

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik vind het gek dat het in NL niet standaard erbij gedaan wordt bij de 12 weken echo. Het is echt maar 2 seconden meer werk voor de echoscopist. Even goede positie zoeken, beeld vast en hoppa, een meetstreepje erop.
    Hier in Portugal kun je niet eens kiezen of je wel of niet wil.
    De cijfers zijn maar een indicatie, maar je weet ietsje meer waar je aan toe bent.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hebben het wel laten doen, de eerste keer was ik 23 maar ik wilde het toch graag. Nu ben ik 27 en gaan we het weer laten doen.
    Ik weet nog niet wat we doen als er uitkomt dat er een verhoogde kans is. Maar je kan je dan wel ergens een soort van op voorbereiden.

10. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Wij hebben het niet gedaan, onze grootste reden was:

We hebben dik 3 jaar moeten wachten op dit wondertje, en al zou het een kindje met down zijn, dan zouden we er echt niet minder van gaan houden!

In onze families zitten ook geen erfelijke aandoeningen op down, en we zijn allebei nog jong. Ik ben 22 en mn man is 26 en verder zijn ook wij allebei kern gezond!

11. stella84

stella84 Actief lid

Jan 8, 2011
    169
    0
    0
    Wij hebben het wel laten doen, in combinatie met de bloedtest. Ik ben 26. De uitslag was gelukkig prima, maar als dat niet zo was geweest dan ben je toch net wat meer 'voorbereid' voor mijn gevoel. Maar het is jouw keus, dus ga af op je gevoel. Succes!

12. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Wij hebben het wel laten doen, bij beide zwangerschappen. Niet alleen een neklpooimeting, maar een combinatietest, dus met een bloedtest erbij. Het blijft nog steeds een kansberekening die je krijgt, dat is waar.

Ik denk dat je voor jezelf moet nadenken over waarom je het zou willen doen. Als je zegt dat je ook een kindje met Down verwelkomt, hoef je alleen na te denken of je het van tevoren wilt weten om je voor te bereiden. Als je geen gehandicapt kindje wilt zou ik me toch wel laten testen want dan heb je al een vroege indicatie. En daar zit altijd het risisco aan dat je, bij een slechte kansberekening, eenb VWP moet laten doen waarbij een kleine kans is dat het mis gaat en het kidnje toch gezond blijkt te zijn.

Ik zou dus eerst nadenken waarom je je eigenlijk zou laten testen, wat je met de uitslag van de test zou doen, en afhankelijk daarvan de test wel of niet door laten gaan.

14. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij hebben de combinatietest gedaan, dit ivm mijn leeftijd...39. Het geeft geen garantie maar onze uitslag was zo positief dat we hebben afgezien van een vlokkentest.

Wat wil je met de uitslag doen, wat betekend het voor jullie...het is gewoon iets heel persoonlijks.

15. Minnie78

Minnie78 Actief lid

Jan 16, 2011
    254
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi,

Ik zat gisteren met hetzelfde dilemma! Ik ben nu 11w 4d en heb op 5 juli de afspraak staan voor de nekplooimeting.
    Toch hebben we gisteren besloten om de afspraak af te zeggen.

Belangrijkste reden:

- we hebben zes jaar gewacht op dit mooi wonder. Ook als ons kindje het syndroom van Down heeft dan is het meer dan welkom.
    - een onzekere uitslag geeft alleen maar (misschien onnodige) stress. Het proces om zwanger te worden heeft ons al veel stress gegeven. Nu willen we genieten!
    - een eventueel vervolgonderzoek is ook niet geheel zonder risico's.

We laten overigens wel de uitgebreide 20 weken echo doen.

Succes met je keuze!

Groetjes, Minnie

16. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Wij hebben het ook beide zwangerschappen laten doen ondanks dat ik nog jong ben. De 1ste bij 26 jaar en nu 28. Verder hebben wij niks in de familie e.d. maar goed, het kan altijd natuurlijk.
    Ik vind het altijd zo raar dat mensen gelijk zeggen 'down is geen reden voor ons om het weg te laten halen'... Nou hier dus ook niet ;) Maar mocht het wel zo zijn, dat het kindje down heeft, dan is het toch wel 'prettig' als je je daarop kan voorbereiden op welke manier dan ook. Zeker nu we al een kindje hebben is vonden wij dat wel zo verstandig.
    Om het wel of niet te laten doen vind ik overigens een heel persoonlijk keuze :)

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier hebben we het bj beide niet gedaan.

de redenen:
    ik ben onder de 25
    het is en blijft een kans berekening (kennissen hadden een kans van 1 op 25000 zo iets en hun waren de ene)
    de kans op een valse uitslag is beneneden de 25 40% dat was voor mij echt te hoog
    daarbij is het zo dat als je het weet en je de keuze gaat maken het te houden.je geen zorgeloze zwangerschap hebt.
    bij de 20 weken echo zien ze heel erg veel en ook eventuele softmarkers of aanwijzingen.

Share This Page