Nekplooimeting wel of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door joy1980, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joy1980

joy1980 Actief lid

9 nov 2010
    385
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben nu bijna 12 weken zwanger en we moeten beslissen of we een nekplooimeting gaan doen.....
    Het probleem is dat ik het niet wil en mijn man wel.... En tot nu toe komen we er gewoon niet uit.
    Heeft iemand hier ervaring mee of een advies???

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Joy

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Mijn vriend wil perse de combinatietest laten doen. Voor mij is het niet perse noodzakelijk. Ik zie het als een extra keertje naar onze beeb kijken :)
    Het is alleen wel zo, wat als je niet zo goed nieuws krijgt. Wat dan? Denk dat dat een belangrijkere vraag is.. Succes met het maken van een keuze.

3. Liesben

Liesben Niet meer actief

Tja, helaas moeten jullie daar zelf uitkomen.
    Vraag jezelf af wat je doet met een evt "slechte" uitslag. Wat zijn voor jullie de consequenties? Alleen de combinatietest is natuurlijk kansberekening. Dus laat je dan verder onderzoek doen? Of zou je evt de zwangerschap zelfs af willen breken mocht er iets uitkomen?
    Ik weet ook niet hoe oud je bent? en of je dus meer risico loopt?
    Wij hebben het niet gedaan omdat we wisten dat we de zwangerschap niet af zouden breken. Wel een 20 weken echo gehad, en daarop leek alles goed.
    Toch bleek ons zoontje bij zijn geboorte het syndroom van Down te hebben. En weet je? Ik heb nog nooit zoveel van iemand gehouden.....
    Sterkte met de beslissing, het is een lastige keuze!

4. ingel

ingel Actief lid

29 nov 2010
    445
    0
    16
    Vrouw
    Friesland
    Hallo,

wij hebben het wel laten doen, puur voor een stukje mentale voorbereiding.
    Gelukkig was de test positief en bestaat er voor ons een mminimale kans op een geboren afwijking.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Wij zagen het vooral als kans om er dan op tijd bij te zijn; als er iets mis is, dan kun je daar op reageren door bijvoorbeeld onder medisch toezicht te bevallen ipv thuis waar de hulp die misschien noodzakelijk is, niet aanwezig is.

6. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Ik heb bij mijn 4 kinderen nooit een npm laten doen. Ik wilde niet met mijn partner voor de keuze komen te staan. Ik zou het toch nooit weg kunnen laten halen, want wie ben ik om te beslissen over leven of dood?

En het maakte mijn partner niks uit of we het wel of niet zouden laten doen. Wilde hij het wel dan had ie mooi pech. :) Ik wil graag een leuke, onbezorgde zwangerschap.

7. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Zo zag ik het ook, "leuk, een etra echo!" Ging er dus ook super positief naar toe. En toen bleek de uitslag ineens heel erg tegen te vallen, met 1:20. Geloof me, dan donder je heel hard van je roze wolk af. Bedenk dus heel goed wat je met de uitslag wilt doen. Doe je nog een vlokkentest/vruchtwaterpunctie bij een tegenvallende uitslag? En als het toch wel mis blijkt te zijn, wat doe je dan?
    Bij ons bleek godzijdank alles in orde te zijn na de vlokkentest, maar wat hebben we een rottijd gehad.
    Ik weet niet of ik bij een evt volgende zwangerschap weer zou doen... hoewel het wel fijn is om voorbereid te zijn. Het blijft een moeilijke beslissing. Succes!!

8. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    dat is een beslissing die jullie zelf moeten maken. En daarbij is de vraag 'wat doe je met de uitslag' een belangrijke vraag om over na te denken.
    Je moet het echt niet zien als leuk een extra echo. Want wat als de uitslag tegenvalt? En wat doe je met de uitslag?
    Wij hebben er voor gekozen om dit allemaal niet te doen. Ook omdat er wel wat risico's vastzitten, maar ook omdat wij wisten dat wat er ook was we het kindje wilden houden.

Ook speelt mee dat wij meerdere stellen kennen die er wel voor hadden gekozen, en een uitslag kregen waardoor hun hele zwangerschap bestond uit onzekerheid en veel vragen. Maar uiteindelijk hebben ze supergezonde baby's op de wereld gezet.
    En dat is geweldig, maar ze hebben wel een hele moeilijk zwangerschapstijd gehad. En dat was uiteindelijk niet nodig geweest.

sterkte met het maken van jullie keuze.

9. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    wij hebben wel de 20weken echo laten doen, want mochten er bijvoorbeeld afwijkingen zijn (hazenlip bijv) dan kun je je daar op voorbereiden.

maar zo vroeg in de zwangerschap vraag ik mij af in hoeverre je het moet doen. Maar dat is ieders persoonllijke keuze.
    Mocht er wat zijn, dan kunnen ze dan ook bij de 20weken echo zien is mijn mening.

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat moet je zelf weten, wij hebben het gedaan en de uitslag was behoorlijk schrikken.
    We weten nu dat ik een hele hoge kans op vroeggeboorte heb door de onderzoeken die daarna kwamen, en word ik dus goed in de gaate gehouden wat ik erg prettig vind.

11. Cientje

Cientje Lid

14 aug 2009
    10
    0
    0
    student
    NL
    Het is een heel persoonlijke beslissing. Zoals iemand anders ook al zegt, je moet je afvragen wat je wilt doen als je weet dat je kindje bijvoorbeeld Down heeft.
    Voor ons was heel duidelijk dat we geen kindje met Down op deze wereld wilden zetten, dus hebben wij het wel laten doen. Toevallig was dat 2 weken terug van de tweede. De uitslag viel tegen, kans van 1:50 en dus heb ik een vlokkentest laten doen. Nu weten we inmiddels dat alles goed is.
    Sterkte met de beslissing en zorg dat je samen op 1 lijn zit!

12. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

2 okt 2011
    1.564
    0
    0
    Zoals velen hier al zeggen: bedenk wat je doet met een eventuele tegenvallende uitslag. Zelf dacht ik er te gemakkelijk over. Alles wat we uit kunnen sluiten kunnen we uitsluiten dus kom maar op! We behoren niet tot de risicogroep dus ik zag nergens geen problemen. Echter was de nekplooi verdikt en dan schrik je toch wel. We kregen een kansberekening maar ik dacht toen nog (heen naief) ons overkomt het niet. Ik durfde geen vwp of vlokkentest te doen dus uiteindelijk hebben we toen tot de 20wkn echo in spanning gezeten en daarna nog een vwp laten doen. Uiteindelijk bleek ons meisje het syndroom van Down te hebben. Nu wil ik niet zeggen dat het altijd slecht af loopt, gelukkig krijgen meer mensen een goede uitslag dan een slechte uitslag maar bedenk dus wel heel goed met welk doel je de test wilt laten doen. Succes en geniet van de zwangerschap!

13. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hier gaan we het waarschijnlijk niet doen.
    bij onze andere twee kindjes ook niet gedaan, voornamelijk omdat we er toen niet zoveel bij stil hebben gestaan.
    nu hebben we het er wel over gehad, ook omdat we al twee kindjes hebben bij wie hun leventje anders zal worden als er een kindje met extra zorg wordt geboren.
    voor ons speelde een aantal dingen mee. een eerste belangrijke is dat we beiden eigenlijk geen zwangerschap zouden willen afbreken. een kindje dat bijzonder is kan bij ons ook opgroeien (denken we). wel zou ik misschien overwegen bij een kindje dat helemaal geen kans op overleven heeft, en mssn al in de baarmoeder overlijdt de zwangerschap af te breken. we hebben inmiddels ervaren dat zwanger blijven een wonder is en ik denk dat dat ook wel voor een groot deel mee speelt.
    daarnaast was onze gedachte, wanneer ga je wel/niet voor verder onderzoek. stel dat we een uitslag van 1:600 krijgen terwijl 1:1200 bij mijn leeftijd passend is, wat doen we dan? gaan we dan voor verder onderzoek met de risico's die daarbij horen, of laten we het zo, omdat tenslotte de kans van 1:600 nog steeds weinig is...
    voorgaande 3 zwangerschappen, waarvan 2 ma's en 1 gezond zoontje, waren niet zonder slag of stoot, hebben veel onzekerheden met zich mee gebracht en ergens heb ik het gevoel nu nog 1 laatste onbezorgde zwangerschap te willen meemaken, zonder medische rompslomp. daarom ook weer een reden voor ons om het niet te doen. stel dat er uit komt dat ons kindje het syndroom van down heeft of een andere chromosoomafwijking, dan zou ik me de rest van de zwangerschap zorgen maken en dat wil ik eigenlijk niet meer. ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen, dus als er iets moet gebeuren, dan staan er altijd mensen paraat. daarnaast zijn we nog jong (ik 29, vriendlief 30)...
    kortom, ik denk dat onze conclusie is, het niet te laten testen, maar we moeten voor volgende week dinsdag de definitieve beslissing maken.
    nou ja, het is een heel verhaal geworden, maar tja, we zitten ook midden in de beslissingsperiode en zijn er ook erg mee bezig, want het is en blijft een lastige keus en ook voor iedereen verschillend!
    zet de voor- en nadelen op een rijtje en bekijk wat je wel/niet zou willen/doen mbt de gevolgen die een uitslag kan hebben.
    succes, het is lastig!

14. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    hier wordt dat standaard gedaan tijdens de echo

15. Hettie

Hettie Bekend lid

23 aug 2010
    956
    0
    0
    wij zitten er ook aan te denken. ik heb een zus met het down syndroom. maar met hoeveel weken krijg je de uitslag? en als je vwp of vlokkentest gaat doen met hoeveel weken is dat dan? blijft wel een lastige vraag wat als...

16. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    Ik dacht er eigenlijk ook altijd heel 'luchtig' over, maar na een topic van iemand hier op zw.pagina. (na ik meen Jonneke, reageert hier iets boven) heeft me het allemaal wel aan het denken gezet.
    Ik ken ook een aantal mensen met Down, het zijn stuk voor stuk lieve mensen.
    Maar in dat topic werd er andere dingen aangedragen, dat vaak kindjes met Down ook meer medische klachten/zorgen hebben, logopedie, spec. onderwijs etc etc.
    Ik was/ben absoluut niet bang dat ik minder van een kind zal houden met Down, maar ik weet niet of ik de 'extra zorg' wel aan zou kunnen.
    Dat heeft me dus toch over de streep 'getrokken', dus wij hebben het wel laten doen.
    En bij een eventuele 'slechte' kansberekening wel vervolg onderzoek en eventueel afbreken zwangerschap.
    De kansbereking op basis van mijn leeftijd (36) is: 1:188
    En na combinatietest (bloed en nekplooimeting) 1: 3766
    En aan de hand van de uitslag gaan wij geen vwp of vt doen.

Succes met je beslissing.

17. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Hier in België wordt het idd standaard gedaan. Ik vind het wel goed, goede of slechte uitslag;
    Je kan een keuze maken op basis van de informatie die je krijgt.

Het is een extra echo.

+ heel belangrijk; het is niet enkel het Down-syndroom dat via de nekplooi en combinatietest kan gevonden worden, ook syndroom van turner en trisomie 13&18 (weer 2 andere syndromen) + hartafwijkingen.

Ik zou er sowieso voor kiezen, een geïnformeerde mens is er - in mijn ogen - 2 waard.

18. joy1980

joy1980 Actief lid

9 nov 2010
    385
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!
    Het helpt me wel bij mijn keus, ik snap iedereen die heel veel van hun kind met het down-syndroom houden. Ik denk zelf dat als ik toch voor de vlokkentest kies en daar uitkomt dat het kindje een syndroom heeft, het niet te laten komen.
    Als ik het zo lees klinkt het zo hard....... Maar dat zegt mijn gevoel op dit moment.

X

19. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    @Joy,

ik snap je gevoel wel hoor. Wij waren ook heel erg aan het twijfelen over die beslissing "wat als het toch down blijkt te hebben?" Er is maar 1 juiste beslissing en dat is die waar jij en je partner 100% achter aan. Wat je ook beslist, er is altijd wel iemand die daar commentaar op zal hebben.
    Wij hadden denk ik de zwangerschap ook afgebroken.. hoewel ik nu nog wel kan huilen om die beslissing. Thank god hebben wij die keus niet hoeven maken.
    Succes met het maken van je keuze, voor het wel of niet doen van de combitest. Laat je nog even weten wat je doet?

20. freggle

freggle Lid

13 mrt 2009
    89
    0
    0
    Noord Holland

Deel Deze Pagina