Nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ambholas, 17 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambholas

ambholas Lid

20 jan 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Hoi,

Ik heb morgenochtend me nekplooiemeting. Wat kan ik hiervan verwachten en wie heeft er ervaring hiermee?

Gr. angela

2. diamant21

diamant21 Lid

12 dec 2008
    18
    0
    0
    daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
    Ik wil dat ook laten doen met hoeveel weken gebeurt dit?

Groetjes Denise

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    is het een combitest of alleen nekplooimeting?

Bij een nekplooimeting gaat het er net zo toe als een normale echo alleen meten ze het stukje bij de nekplooi op (dit moet onder de 3 mm zijn in het algemeen) vaak (bij een combitest) nemen ze ook een beetje bloed bij je af (of hebben ze dat al gedaan) en die twee waardes bij elkaar bepalen het risico op een chromosale afwijking of bv een afwijking aan de hersens of hart, ze kijken vaak ook even de ruggegraat na...

deze test is alleen betrouwbaar tussen de 11 en 14 weken en is niet vanzelfsprekend.. omdat niet iedereen hem wil laten doen..

4. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Ik heb m laten doen en krijg volgende week de uitslag..

de nekplooi was 2,2.. als ik op i-net lees is dit goed, maar volgens de gyn was tot 2 normaal.. en dus zat er een klein beetje vocht volgens haar.. kheb nu hartstikke spijt dat ik het heb laten doen,, kmoet nu nog n week w8e op de uitslag en die is niet eens 100%..

5. ambholas

ambholas Lid

20 jan 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Hallo,

Ik kom net terug van de verloskundige. Had net me nt-meting en mijn kans is 1:8000 en de bloeduitslagen waren ook goed. Nekje had een plooi van 1 mm, had een neusschot(bij down-syndroom heeft een kindje dit meestal niet).Ik hoef niet op de uitslag te wachten.Het heeft armpjes beentjes, ogen en al een maagzakje. Het hartje hoorden we kloppen, dat was ook netjes. Verder is mijn baby lekker actief aan het springen en doen.

GR. angela

6. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    proficiat meid! echt een hele last die van je schouders valt!

Ik zit nog in de stress tot volgende week helaas.. de nekplooi was 2,2mm dus een klein beetje dik.. er was gelukkig wel al een neusschotje te zien op de echo.. alleen ik moet de bloeduitslagen nog afwachten.,. pfffffffff t duurt zo lang dat w8en..

7. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik moet morgen ook. Ik ben ook heel benieuwd. Eerst de echo en dan bloedprikken, en dan moet ik volgende week dinsdag weer langskomen..
    Ik denk dat je de uitslag nooit echt heelmaal kunt vertrouwen. Maar wij hebben steeds zoveel "verassingen" gehad, dat we nu gewoon alles wilden weten zodat we weten wat we kunnen verwachten.
    Gisteren de termijn echo gehad en de echoscopiste (en wijzelf ook) meenden al iets van een neusschot te zien, dus ik maak me niet teveel zorgen.

Succes allemaal!

8. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    als ze al een neusschotje hebben gezien.. kan het dan alsnog dat je een slechte kansberekening krijgt?

9. Schijndelsvolk

Schijndelsvolk Fanatiek lid

30 nov 2006
    2.450
    1
    0
    Beroeps militair & Huisvrouw
    Schijndel
    Ja, hier was het ook aanwezig en toch een uitslag van 1:15...

Hier is mij verteld door de prenatale diagnostiek Maastricht dat het tegenwoordig de grens is van 3,5 mm van de nekplooi.
    Dit was eerst 3,0 mm, maar volgens hun is dat dus veranderd.

10. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    ok.. hoe dik was bij jou de nekplooi dan? ik zie in je ot dat je een vruchtwaterpunctie hebt laten doen.. heb je alle uitslagen al en was alles goed? ik zie dat je 24 bent.. heel jong nog en dan tog zo'n uitslag..

lijkt me egt zwaar schrikken.. ik hoop dat alles goed is..

11. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

wij hebben ook een nekplooimeting laten doen op exact 12 weken, toen was dit 2,8 mm. Ik schrok daar wel van, maar de gyn stelde me toen gerust dat het OK was onder de 3 mm.
    Jammer genoeg bleken nadien mijn bloedwaarden niet goed, waardoor we nu met een kans van 1 op 7 uitkomen :(
    31 maart heb ik een vruchtwaterpunctie, en dan weten we zeker of het toch nog in orde is..
    Achteraf gezien heb ik zo'n dubbel gevoel bij die meting en bloedtest. Ergens heb ik spijt dat ik het heb laten doen, want nu zit ik al weken te stressen, maar anderzijds hebben we nu wel nog de "keus" wat we doen indien we een definitief slecht resultaat krijgen, en dat heb je natuurlijk niet meer als je kindje al geboren is... Het blijft echt een persoonlijke keuze waar je je goed moet bij voelen, en waarbij je ook al vooraf moet nadenken wat je gaat doen met een slechte uitslag...

Succes!
    Sunnyke

12. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik heb toen een meting in het ziekenhuis laten doen en ook bij mij werd verteld dat tot 3 mm normaal is.

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

dat licht aan de duur waarop je zwanger bent..
    stel je bent 11 weken zwanger, dan is 3 mm veeelste hoog, maar bij bijna 13 weken bijvoorbeeld niet..

ik heb 16-04 de nekplooimeting.. hopelijk is alles goed..

14. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Ik heb net de meting gehad. Ze wilde natuurlijk geen uitspraken doen, maar op het formulier stond meting: 0,9 mm. Ik neem aan dat dit netjes is, maar we wachten toch maar even op de bloeduitslag. Voor alsnog maak ik me geen zorgen :)

15. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    de nekplooi verdwijnt tog rond de 14e week.. zou die dan niet met 13 weken smaller moeten zijn dan met 11 weken?

ik heb met 11 en n halve week n nekplooi meting gehad.. en hij was 2,2mm.. ik maak me egt wel zorgen.. kan niet w8e tot de uitslag..

16. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

volgens mij is het zo dat hoe ouder het kindje is, hoe dikker de nekplooi wordt, na de 14 weken is de nekplooi volgens mij niet weg, maar dan valt hij niet goed meer te meten..

ik noem maar wat, maar bijv zo doen ze het aan de hand van een richtlijn boekje ( cijfers zijn verzonnen)

11,0 weken: nekplooi mag maximaal mm zijn
    12,0 weken: nekplooi mag maximaal 2,3 mm zijn

etc.etc

maar meid, bij 60-70% van alle verdikte nekplooien blijkt niks aan de hand te zijn.. het is ook een combinatie met jou leeftijd en de bloedonderzoeken, dus alleen de nekplooi zegt niet alles, ook kunnen bij de nekplooimeting gemakkelijk wat milimeters erbij zijn geteld als diegene niet goed heeft gemeten

wanneer heb je bloed laten prikken, en wanneer krijg je de uitslag?

heel veel liefs daantje

17. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    hey daantje!

ik vind t tog maar niks zo'n meting pff.. zoveel stress.. :(
    kheb maandag moeten prikken en ik krijg dinsdag de uitslag.. dus zit nog ff in spanning..

de meting was met 11w6d en de nekplooi was toen 2,2mm (ze had 2 x 1,9mm gemeten en 2x 2,2mm.. ze heeft 2,2mm opgeschreven :x )
    ik hoop dat het goed is! Duim voor me :oops:

liefs MoesCH

18. nienchen

nienchen Lid

6 mrt 2009
    84
    0
    0
    Hallo

Ik lees jullie ervaringen en denk er zelf ook steeds over na of ik nu wel de combitest wil of niet. Waarom hebben jullie er wel voor gekozen en zouden jullie het nog eens doen bij een volgende zwangerschap? Alvast bedankt voor het advies. Succes allemaal!

19. ambholas

ambholas Lid

20 jan 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Hallo,

Ik denk dat het voor iedereen verschilt waarom ie wel of geen test wil.

Mijn persoonlijke reden is dat ik wil weten of er wel een risico is of geen.

gr.angela

20. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Wij hebben zoveel verassingen gehad. Zwanger..miskraam..toch nog vruchtje... toen bleek het een tweeling te zijn! We hebben het dus gedaan omdat we gewoon wilden weten waar we aan toe waren. Geen verassingen meer (voor zover mogelijk dan)

Deel Deze Pagina