Nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vanilla, 13 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen over de nekplooimeting.
    Hoe gaat dit precies in zijn werk, waar kijken ze precies allemaal naar?

Wij hebben as. donderdag een nekplooimeting gepland staan, ik ben dan 12 weken en 4 dagen. Mijn vriend wilde dit graag dus zodoende besloten om er een te laten doen. Afgelopen dindsdag is er al bloed afgenomen.

Wat kunnen we precies verwachten? Ik begreep wel dat deze echo bij een gynaecoloog zal plaatsvinden. Krijg je de kansberekening direct te horen of moet je hier op wachten? Wanneer de nekplooi verdikt is vertellen ze dit dan direct?

Afgezien van de meting opzich ben ik ook wel blij dat we opnieuw even naar ons beebje kunnen kijken! Afgelopen dinsdag pas de eerste echo gehad en deze was super! Ben benieuwd wat ons donderdag te wachten staat.

2. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    Wat is een nekplooimeting?
    Een nekplooimeting is een echoscopisch onderzoek. Bij een zwangerschapsduur tussen 11 en 14 weken is bij elke foetus een klein ''schilletje'' vocht onder de huid in de nek aanwezig. De breedte van dit schilletje wordt gemeten tot op 0.1 mm nauwkeurig. Doorgaans is deze breedte minder dan 3 mm. Tijdens het echoscopisch onderzoek wordt ook gekeken of er geen afwijkingen te zien zijn aan de foetus, voorzover dit te beoordelen is bij deze jonge zwangerschapsduur.
    De uitslag.
    Bij een dikkere nekplooi is de kans groter dat de foetus een afwijking heeft. Er kan dan sprake zijn van een chromosoomafwijking zoals het syndroom van Down. Ook bij bepaalde aangeboren afwijkingen, zoals hartafwijkingen, is er soms een verdikte nekplooi. Het is mogelijk een kansberekening uit te voeren waarbij nekplooidikte, grootte van de foetus en leeftijd van de moeder gebruikt worden. BIj een verdikte nekplooi (risico op het syndroom van Down bij kansberekening hoger dan 1 op 175) wordt met U de mogelijkheid van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie besproken. In het vruchtwater of in de vlokjes worden dan de chromosomen van de foetus onderzocht. Bij een verdikte nekplooi wordt ook uitgebreid echoscopisch onderzoek bij een zwangerschapsduur van 18-20 weken verricht.

Dat staat op internet :D

3. Vaantje

Vaantje Lid

29 jan 2010
    25
    0
    0
    hoi Marcha,

Kijk eens onder jouw topic, 2 naar beneden, wel of geen vlokkentest laten doen...

dat gaat niet over een vlokkentest maar over de nekplooi meting..

Groetjes

4. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    @patriciaax3, ik weet wat het is ik wil alleen weten hoe mensen het hebben ervaren :D Misschien heb ik het niet goed omschreven dan.

@Vaantje: bedankt voor de tip! Ik zal eens gaan kijken!

Verhalen zijn uiteraard nog steeds welkom! Hoe ging deze meting bij jullie? Duurt het lang en is het ook echt een algemene ''check''? Onze echo van deze week duurde hooguit 10 min. en hier werd maar weinig info gegeven. Ik ben benieuwd of dit bij de npm anders is. En krijg je direct de ''uitslag'', ook van het bloedonderzoek?

5. Es09

Es09 VIP lid

10 aug 2009
    5.336
    0
    0
    Honselersdijk
    Wij hebben ook de nekplooimeting gedaan...
    met 10 weken werd er eerst een termijnecho gedaan en bloed geprikt. en met 12 weken kreeg ik de nekplooimeting..
    Eigenlijk is het niet zo bijzonder, het wordt gewoon gedaan via een echo, zo wordt het nekplooitje op gemeten en krijg je met je bloeduitslag een kansberekening. 8)
    Ze hebben bij ons nog wel even gekeken en geluisterd naar het hartje, even alles opgemeten (hoofdje enz)

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Hoi!

Wij hebben onlangs een nekplooimeting (in combi met bloedtest) gehad omdat ik 37 jaar ben. We hebben geen afwijkingen in onze familie maar het is standaard om deze echo en test te doen ivm mijn leeftijd.

Bij ons ging het zo (Moet erbij zeggen dat wij niet in NL wonen...):

's morgens ben ik naar het z'huis gegaan voor een bloedtest. Zo gepiept en die werd ook meteen opgestuurd (de uitslag dan ;)) naar mijn gyn. In de middag hebben we een uitgebreide echo gehad: de nekplooimeting. Het was een uitwendige echo (ik was nog geen 13 weken) en we zagen ons kleintje weer een keer verder gegroeid in volle bloei! de gyn is ten eerste het hartje nagegaan (klonk weer prima) en daarna is ze steeds stukje voor stukje zeg maar (van bovenaf) gaan kijken: naar het hoofdje van bovenaf, de hersentjes, we zagen zelfs het maagje al!de beentjes enz. Toen het nekje: ze meten dus de hoeveelheid vocht en dat zat bij ons helemaal goed! daarna keek ze naar het neusbotje (kan ook een indicatie zijn) maar ook dat zat op normaal niveau.

met andere woorden: het is een behoorlijk analytische echo, er wordt specifiek maar ook algemeen gekeken en ook naar de placenta (weer) en naar de navelstreng. Ze kunnen al veel zien maar met de 20 weken echo zien ze echt veel...

de uitslag van de nekplooi krijg je terplekke want de arts ziet meteen hoe het gesteld is. dan berekenen ze in een computerprogramma precies wat de uitslag is. Daar speelt je leeftijd een rol, de uitslag van de nekplooimeting, je bloedtest en erfelijkheidsfactoren en leefstijl (bv of je overgewicht hebt en of je rookt). Wij kregen die uitslag meteen.

Mocht de uitslag reden geven tot verder onderzoek mag je daar zelf over beslissen uiteraard...

het was spannend maar ook weer heel fijn om even 'binnen' te kijken!

Veel succes en natuurlijk veel plezier met het kijken naar jullie beebje!:D

7. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik heb hem met 12 wk gehad. Inwendig deze keer. Het duurde even omdat hij/zij steeds ronddraaide, maar uiteindelijk was het gelukt.
    Wat ik wel fijn vond is dat ze ook gelijk keek naar het hartje, hersentjes, ruggegraatje, ledematen en de maag.
    De kansberekening kregen we gelijk. (1 op ong 11000)

8. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik had met 12 weken een uitwendige echo waarbij ze idd het schilletje bij de nek hebben opgemeten. Verder heeft ze niet zoveel bekeken, maar alles zag er goed uit zei ze. Daarna bloed laten prikken en een week later kregen we een brief met een kansberekening van 1:2800 (dus heel goed!). Wanneer je 1:200 of minder hebt (niet meer, zoals in het stukje van Patricia hierboven staat) kom je in aanmerking voor een vervolgonderzoek (vlokkentest of vruchtwaterpunctie).
    Van wat ik heb gelezen is het gemiddelde van bijv. een 20-jarige 1:1100 (tabellen zijn veel te vinden op internet).
    Verder voel je er dus helemaal niets van en weet je het snel (hoewel: wat weet je dan eigenlijk? Dat je weinig kans hebt of meer....ze kunnen het natuurlijk nooit uitsluiten). Ik vind het voor mezelf wel erg prettig dat we dit nu weten, maar dat is heel persoonlijk en voor iedereen anders..
    @Agnes: 1:11000 heb ik zelf nog nooit van gehoord, maar is natuurlijk een fantastische uitslag!

Heel veel succes binnenkort!

9. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Bij m'n eerste was het zelfs 1 op 13000 ;)

10. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha goed man! Potverdorie wat is je geheim??? ;)

Nee maar wel heel erg fijn toch? Super hoor!

Maareh...nou word ik zelf even onzeker: mijn uitslag was toch ook goed? Of valt dat nu tegen?? Ik dacht namelijk dat 1:5000 de max was. Geen idee hoe ik daaraan kom...:(

11. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Je kans is vele malen kleiner dan 1 op 200. Uitstekende uitslag dus.
    Ik snap ook niet veel van de berekening hoor, alleen dat de uitslag, ook die van jouw, goed is :D

12. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Pfoei...thanx, toch fijn om te horen!!

We lopen ook bijna gelijk zie ik! En jij bent 31?

13. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ja, ben 31.
    Ik heb voor de gein nog even gezocht of er een bovengrens is voor de combinatietest, maar ik kan het op internet niet vinden.

Deel Deze Pagina