nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door liefkleintje3, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefkleintje3

liefkleintje3 Nieuw lid

28 nov 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh jee, zo blij, in verwachting....en zo spontaan.....
    Bij een leeftijd van 38 (3de kindje) vandaag toch een tripletest/nekplooimeting. En een beroerde uitslag kans 1:25.
    Wat erg...... tranen met tuiten. 2 gezonde jongens en nu... daar ga je niet van uit... morgenvroeg direct een vlokkentest.. en wat voor garantie geeft dat??
    Ik weet het niet...we zijn er heel duidelijk over...we weten wat we gaan doen bij een "foute"uitslag.
    Maar ik ga nu al kapot van de spanning (terwijl ik normaal zo nuchter ben), en dan moet je ook nog 2 weken wachten op de uitslag.
    Oh help. Wat te doen?

Jetje

2. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    kan je niet helpen niet mee gemaakt, maar ook heel veel schrik toen ik zwanger werd van nr 3, sterkte.

3. nairam

nairam Actief lid

8 okt 2008
    403
    0
    0
    oost-nederland
    ik wil je alleen heel veel sterkte en succes wensen, voor eerst morgen, vlokkentest lijkt me al geen pretje en dan de komende 2 weken in spanning ... help je hopen dat het een goede uitslag mag zijn !

4. Angel78

Angel78 VIP lid

18 jul 2011
    5.883
    1
    0
    administratief medewerkster
    Overijssel
    heel heel veel sterkte!!

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    och jeetje, wat een narigheid! heel veel sterkte!

6. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Heel veel sterkte meis :( Gelukkig zie ik hier veel goede resultaten voorbij komen bij meiden die zelfs 1:5 hadden. MAar uiteraard moet je ook rekening houden dat je net 1 van de pechvogels bent. Toch als je 100 mensen bij elkaar zet, zijn het er maar 4 van.....

duim in elk geval met je mee voor een superuitslag! Wachten en deze onzekerheid lijkt me vreselijk...

7. evelien28

evelien28 Actief lid

8 aug 2008
    107
    0
    0
    Heeel veel sterkte !!

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Sterkte... ik heb er geen ervaring mee (omdat we geen test doen ;)), weet dat dit onder een slechte uitslag valt... maar een kans van 1:25 is een kans van minder dan 5%. Eigenlijk wat kellox ook zegt. Er zijn hier de laatste tijd een aantal meiden geweest met heel spannende weken, in beide gevallen een gezond kindje volgens de punctie of vlokkentest. Misschien dat het helpt om contact te zoeken of hun verhalen te lezen.

9. Mamma 2 Boys

Mamma 2 Boys Actief lid

23 jan 2006
    145
    0
    0
    Wij hebben een soortgelijke situatie gehad afgelopen September.
    Kans van 1: 5 !!! Nekplooi van uiteindelijk 7 mm. ( bij 14 weken ).
    Vlokkentest gaf geen uitslag tenminste ; chromosomen waren goed !
    Wel kregen wij binnen 3 dagen uitslag van de vlokkentest, ipv 2 weken ! die spanningen zijn enorm !!

Helaas is het bij ons afgelopen; het hartje klopte niet meer met 14 wk. of dit nu door het vele vocht kwam ( toch hartafwijking ? ) of door risico vlokkentest ( is heel klein )..........we zullen het nooit meer weten.

Hier ook 3 gezonde jongens.........je weet dat het ook '' een keer fout '' kan gaan......maar de schrik is enorm !!

Was bij jullie de nekplooi ook verdikt ? of was het de combinatie met het bloed ? Jullie situatie is nog altijd heel gunstig meid; kans van 24 dat er niks mis is !! Hou je taai !!
    Meeste verhalen lopen GOED af !!

10. Sannya

Sannya Actief lid

17 jul 2010
    262
    0
    0
    Liefkleintje,
    Een moeilijke keuze. Ik heb ervaring met een vlokkentest. Niet vanwege een tegenvallende echo maar omdat ik een (ernstige) erfelijke ziekte draag. De weken na de test zijn eng (bloedverlies) en het wachten is zenuwslopend. Heel veel sterkte.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterkte met wachten!
    Zoals je in mijn onderschrift kan zien hoeft het niet het einde te zijn, hier een uitslag van 1:5 en uiteindelijk is alles oke :)

12. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat geeft dat veel onrust he? Ik snap je zorg, maar terug kun je niet meer. Laat het gewoon over je heen komen, probeer niet vooraf alle doemscenario's de revue te passeren want het komt bij zo'n uitslag nog heel vaak voor dat er toch niks aan de hand is. Zorgen maken kan altijd nog als dat nodig is.

Ik heb morgen de 20 w echo (ook van de 3e) en ben bloednerveus (combitest bewust overgeslagen, had geen zin in al die stress). Maar ik probeer me niet te druk te maken en het morgen maar over me heen te laten komen. Ik kan er toch niks aan veranderen, alleen maar hopen dat dit kindje gewoon net zo prachtig gezond is als mijn andere 2. Ik hoop voor jou dat het ook meevalt en het loos alarm is (dat komt echt heel vaak voor hoor!)

13. liefkleintje3

liefkleintje3 Nieuw lid

28 nov 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een enorm lieve mensen zijn jullie allemaal. Hartelijk dank voor de vele reacties.
    Een kleine update...
    Vanacht een beroerde nacht gehad. Overgeven en diaree.. Van de spanning dacht ik. maar nee, mijn man een uurtje later ook en onze oudste ook. Pfft en ga dan maar eens fijn een vlokkentest in..wat een stress.
    Enorme uitloop in tijd, eindelijk aan de beurt en?
    Geen test. Het is toch niet te geloven. Mijn darmen liggen ervoor en dan kunnen ze niet prikken..(ook al waren ze leeg) Volgende week weer een poging. Maar is dan de buik zo gegroeid dat de darmen dan al opzij gaan? Weet iemand dat?

Oh mama2boys, wat vind ik dat erg om te horen..Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. Enorm...wat moeilijk..

De dikte van de plooi was 3,2. Het bloed was helemaal goed. Het zit 'm echt in de nekplooi. Heeft dat nog een bepaalde betekenis? Wat ons wel gezegt is, dat als de chromosomen goed zijn, er waarschijnlijk wel een hartafwijking is...

Ik hoor graag weer van jullie
    Jetje

14. Mamma 2 Boys

Mamma 2 Boys Actief lid

23 jan 2006
    145
    0
    0
    3.2 valt toch hartstikke mee !!!!!! onze eerste meting was al 4.5 mm. en groeide alleen maar.

Als de chromosomen goed zijn KAN het een hartafwijking zijn........maar dit hoeft absoluut niet !! Ook gezonde kinderen hebben soms een verdikte nekplooi.

Bij de klinisch genetica vertelde ze ons toen wel ... hoe dikker de nekplooi, hoe minder positief de vooruitzichten. ( maar toen zaten wij al op ruim 6 mm. ).

Probeer je rustig te houden hoor........wel balen dat de vlokkentest niet door kon gaan, je stelt je er dan op in ........
    Sterkte !!

15. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Niet helemaal vergelijkbaar want ik had risico van 1:125 met een zeer keurige nekplooi van 0,79 mm maar dus mindere bloedwaarde bij onze derde. Bleek Gelukkig loos alarm na vwp, was net te laat voor vlokkentest. Onze zoon is volledig gezond geboren. Ik had trouwens de dag na de punctie al de uitslag (woon niet in NL) dus stress was echt marginaal. De twee weken na de nekplooi meting tot de punctie waren wel slopend maar veel afleiding gezocht. Heel veel sterkte en duim voor goede afloop!

Mijn gyn heeft me trouwens gezegd dat je de nekplooi en het bloed niet afzonderlijk van elkaar mag interpreteren aangezien het niet voor niets een combinatietest heet.

16. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Pff wat een ellende dat die test ook nog 's niet door kon gaan. Zit je nog langer in de spanning. Hopelijk lukt het vandaag wel.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten (zie onderschrift), al lag het bij mij aan vooral aan het bloed en niet aan de nekplooi. Die was wel iets verdikt (2mm) maar nog netjes binnen de marges volgens de gyn. Ik had 1:20. Weet wat je voelt, je schrikt je helemaal de blubber. Bij mij kon de vlokkentest gelukkig wel doorgaan en kreeg ook binnen drie dagen de uitslag al. Alles in orde, geen chromosoomafwijkingen.

Heel veel sterkte!!!!! Het wachten is echt het ergste van alles...

17. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Hey meiden ik breek hier even in. Heb een vraag. Vorige week hebben wij een vroege echo gehad met zes weken, maar we kregen idd de vraag om na te denken of je een nekplooimeting wil laten doen of niet pfffff, vind het zo moeilijk. Je hebt twee keuzes natuurlijk. Als het je niet uit maakt of je kind gehandicapt zal zijn of jiet hoef je het niet te doen. Maar de andere kant, stel je doet het en je komt erachter dat het niet goed is, wat doe je dan??? Vind het moeilijke overweging hoor.......vraag me dus af hoe andere daar tegenover staan of gestaan hebben. Ben nieuwsgierig naar jullie reaktie.

En hoop van harte dat de onrust gauw is weggehaald door een goeie vlokkentest, spannend hoor!!!

18. Liesben

Liesben Niet meer actief

Wij hebben ondanks mijn leeftijd (ik was 39 toen ik zwanger werd, na een redelijk lange weg afgelegd te hebben) nooit de combinatietest laten doen, omdat we wisten dat we de zwangerschap nooit zouden afbreken. Wel een 20-weken echo gehad, en daar leek alles goed. In ieder geval geen afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn.
    Ons kindje bleek na de geboorte wel het syndroom van Down te hebben, maar wat zijn we blij dat we een onbezorgde zwangerschap hebben gehad. En terugkijkend zijn we ook blij al vooraf die keuze te hebben gemaakt..we hebben nu een prachtig kereltje, maar wel een met een beperking. Bij elk kind heb je zorgen, alleen hebben wij misschien iets meer zorgen later. Maar we zijn zo blij met hem!
    Maar alles staat of valt met jullie keuze..wat doe je met een definitieve uitslag? Ik hoop voor jullie dat de vlokkentest volgende week wel door kan gaan, en sterkte met het wachten!

19. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    @ Liefkleintje
    Hier een vergelijkbare situatie gehad. Wij hadden een nekplooi van 3,3 / 3,4 mm. Vergelijkbaar met die van jou dus. De uitslag die volgde met mijn bloed was 1:10 op syndroom van Down. Wij hebben een vwp laten doen. Ik vond het erg tegenvallen. Gelukkig werden er geen chromosoomafwijkingen gevonden. Bij de 20wekenecho heeft dezelfde arts die de vwp heeft gedaan, extra goed gekeken. Vooral ook naar het hartje, maar ook daarmee was alles goed. Laatst heb ik nog een "pretecho" gehad met 28 weken en ook hier alles oke. Ben nu 30 weken zwanger. Dus, houd je vast aan dit positieve verhaal!

De tijd waarin je nu zit, heb ik echt als slopend ervaren. Zoveel onzekerheid, niet kunnen, durven en willen genieten. Ook hechten kon ik echt niet, terwijl mijn buikje er toch echt al wel was.
    Verstand op 0, maar wat kostte dat veel energie! Bij die vwp kwam dat er echt uit. Wachten op het telefoontje / geen telefoontje vond ik echt een hel. Maar er kwam geen telefoon, dus alles was goed.
    Het bleef spannend tot de 20wekenecho, maar de ergste spanning was van ons afgevallen. Nu blijft het wel in mijn hoofd zitten en echt heel onbezorgd ben ik niet meer. Maar goed, hopelijk put je uit dit verhaal wat kracht, dan had ik toen wel van andere verhalen.

Ik vind het trouwens wel heel gek dat er gezegd wordt dat als er geen chromosoomafwijkingen zijn, er dan waarschijnlijk wel een hartafwijking is. De kans daarop is naarmate de nekplooi dikker is, inderdaad groter. Maar 3,2 mm is dan echt niet zo dik hoor!

Zet 'm op!

20. liefkleintje3

liefkleintje3 Nieuw lid

28 nov 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    #20 liefkleintje3, 4 dec 2011
    Laatst bewerkt: 4 dec 2011
    @ingeping
    Hoi,
    Hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap....
    Eerlijk gezegt liggen mijn man en ik precies op 1 lijn wat betreft de uitslag van alle testen....
    Voor je een combitest laat doen zou ik eerst de overweging maken over wat je gaat doen bij een "foute" uitslag...
    Als je daar uit bent is het hoe en wat een logische stap...

succes met de komende keuzes.....

Deel Deze Pagina