nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door sorien, 19 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sorien

sorien Actief lid

3 apr 2012
    432
    1
    0
    NULL
    NULL
    wie heeft er wel/geen nekplooimeting laten doen?
    ik laat het wel doen als ik 12 weken en 4 dagen ben.

2. shmima

shmima Lid

19 jun 2012
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het niet gedaan omdat ik geen verhoogde kans heb op ongelukkig kindje!! Ik ben nog maar 23 jaar oud , ik zou het wel doen als ik 30+ zou zijn....

3. Ikhebjelief

Ikhebjelief Fanatiek lid

1 apr 2010
    2.044
    0
    0
    Wij hebben het ook niet gedaan, maar meer door de uitleg van de VK dat we het niet gedaan hebben...
    Je kunt er erg onzeker van worden en je eigen ongerust maken terwijl er niks aan de hand is!
    Maar moet zeggen ze hebben bij ons bij latere echo's wel gekeken zonder dat wij erom gevraagd hadden...

4. Ange84

Ange84 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.398
    707
    113
    Vrouw
    Ambtenaar
    Noord-Brabant
    Wij hebben vandaag een nekplooimeting laten doen. We wilden graag weten of we een verhoogd risico hadden. Zo ja, dan hadden we vervolgonderzoek gedaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en kun je er evt. op voorbereiden. Alles wat we kunnen uitsluiten willen we graag uitsluiten :) Maar het is ieder zijn/haar eigen keus.

Onze nekplooimeting was uitstekend. Plooitje was 1,4 mm en ik heb een kans van 1 op 15.000 dat er iets mis is :)

5. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Wij hebben het niet gedaan omdat het maar een kansberekening is. Een vriendin van mij kreeg een uitslag van 1 op 80, helemaal in de stress en vervolgonderzoeken gehad en je raad het al er was niks aan de hand.

Het is ieder voor zich natuurlijk

6. Marleen en Lisa

17 jun 2012
    27
    0
    0
    Wij hebben ook een nekplooimeting laten doen. Wij hadden ook geen verhoogde kans, allebei nog jong. Maar toch gedaan. Mijn vriend wilde het graag weten.

7. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Wij hebben het niet laten doen, omdat ik de keuze al moest maken voor ik uberhaupt wist of er wel een hartje zou kloppen en het in leven zou zijn. Dus ik vind dat ik niet de keuze kon maken. En dan erbij zijn wij beide nog jong (26 en 27) komt bij beide niks voor in de familie, en het blijft een kansberekening. En dan zou je een kans van 1:100 krijgen dan is dat nog steeds maar 1%.....
    En ik ben ervan overtuigd dat als het kindje niet goed zou zijn je lichaam het wel afstoot...... En anders is het zo dat het kindje iets heeft...

8. Behappy

Behappy Niet meer actief

ik ben net 20 en mijn vriend 4 jaar ouder.. wij hebben het niet gedaan..en buiten dat we jong zijn is alles welkom ;) en het is tenslotte maar een kansberekening , ik zou echt niet willen dat ik me hele zwangerschap in de stress zit,

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En toch ..... Wij hebben het bij alle drie de zwangerschappen wel laten checken. Twee keer gezonde meisjes gekregen.
    Maar helaas bij de derde zwangerschap bleek dat ons kindje trisomie 18 had. Buiten mijn leeftijd (toen nog een maandje 37) was er verder geen enkele aanleiding tot vraagtekens..... maar de uitkomst was helaas wel heel erg slecht.

Natuurlijk, dit syndroom was met de 20-weken echo ook wel deels aan het licht gekomen dmv de uiterlijke kenmerken..... maar wij zijn wel "blij" dat we toch al in een eerder stadium deze testen hebben laten doen.

10. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    ook wij hebben het laten doen ondanks dat we niet in de doelgroep vallen. De waardes waren bovengemiddeld goed.
    De reden dat we het gedaan hebben...liever met 12 weken weten dat het niet goed zit dan met 20 weken.. Downkindje is altijd welkom, maar een kindje met een chromosoomafwijking wordt toch een ingewikkelder verhaal.

wil je niet bang maken hoor maar vriendin van mij heeft dezelfde leeftijd en heeft na 22 weken afscheid moeten nemen ivm chromosoomafwijking. Leeftijd zegt niet altijd alles....

11. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Wij hebben het niet laten doen, juist om tegenovergestelde reden:

Vanwege mijn leeftijd (35) zou het juist zo kunnen zijn dat er - misschien ten onrechte - een verhoogde kans uit komt.

We durven geen vwp of vt te doen, in verband met de kans op een miskraam, van een misschien wel gezond kindje.

We hebben zo'n lange weg moeten gaan, onze kansen zijn zeer beperkt om überhaupt zwanger te kunnen worden. We willen niet in de 'verleiding' komen om risico te nemen.

12. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Heb het wel laten doen, puur omdat ik de controles graag wil en niet mijn hoofd in het zand wil steken voor als er wel wat zou zijn. Gelukkig alles prima!!

Nb. leeftijd is echt niet alleszeggend hoor, er zijn helaas ook veel jonge stellen die een kindje krijgen met een afwijking.

13. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    wij hebben het wel gedaan, maar bij een evt volgende zullen we het niet gaan doen. Het gaf zoveel onrust omdat er uit de bloedwaardes een verhoogde kans op chromosoomafwijking bleek (nekplooi was wel prima). Na verder onderzoek bleek in 20% van de cellen van de vlokkentest een chromosoomafwijking aanwezig te zijn, maar uiteindelijk is gebleken dat dit alleen in de placenta zat, gelukkig. Achteraf weet ik ook niet of ik de zwangerschap zou hebben kunnen beeindigen als we die keus zouden hebben moeten maken.

14. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je moet jezelf inderdaad voor ogen houden dat dit slechts een kansberekening (jammer genoeg dus nooit echt zekerheid) is en best kan je vooraf ook nadenken over wat als het resultaat niet goed is. Gaan we dan verder met andere onderzoeken, kunnen we het aan om het kindje te houden...

Hier wel een nekplooimeting laten doen in combinatie met de bloedafname...Het is zo een minimale interventie dat ik het heb laten doen. Ik ken echter ook mensen die het niet laten doen, die zeggen met afwijking of niet wij willen ons kindje zoals het is, bijzonder veel respect voor hen...

15. Illy30

Illy30 Actief lid

15 mei 2012
    220
    0
    16
    Bedenk goed voordat je de testen laat doen wat je wilt dien bij een negatieve uitslag. Laat je het kindje weghalenbij Down? Ok de chromosoomadwijking is iets anders, het kindje is niet levensvatbaar. Maar er zijn nog zoveel afwijkingen die ze er niet mee opsporen... Ook met een lage kans heb je geen garanties.

Ik heb een dochter met een aangeboren afwijking. Die hadden ze met de 20 weken eho kunnen zien, maar is niet gebeurd. Het was schrikken met de geboorte, maar heb een geweldige onbezorgde zwangerschap gehad. Ben dus ook wel blij dat ik het vooraf niet wist.

Ik veroordeel niemand die een kindje laat weghalen met down, maar geef meer advies. Bedenk goed wat je wilt! Als je je kindje niet wilt laten weghalen, heeft een test dan meerwaarde? Ok je kunt je voorbereiden, maar je maakt je vooraf ook meer zorgen....

16. 20BabyJ10

20BabyJ10 Bekend lid

19 jan 2012
    596
    0
    0
    Verzorgende IG, verzorgingshuis
    ergens in Brabant
    Precies om die reden hebben wij het ook laten doen, wij zijn beide 23 jaar.. Maar meer dan genoeg jonge stellen van onze leeftij in onze omgeving die een kindje kregen met een chromosoonafwijking, een niet levens vatbaar kindje...Sommige kwamen erachter dmv de nekplooimeting bij 12 weken andere bij de 20 weken echo die geen nekplooimeting hadden laten doen

17. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Wij hebben het niet laten doen, want we wilde onze zwangerschap niet laten beinvloeden. We zouden een uitgebreidere echo krijgen ivm de icsi-behandeling. Met deze echo zouden ze ook veel afwijkingen kunnen opspeuren vertelde de verloskundige ons.
    Maar, tijdens de 20wk echo (gister) vroeg de echoscopiste of ze naar eventuele afwijkingen mocht kijken en beoordelen die te maken zouden kunnen hebben met chromosomale afwijkingen.

Alles zag er prima uit!!! :D

Dezelfde echoscopiste vroeg bij de 12wk echo of ze het nekplooitje mocht opmeten......nouja, prima. Was ook prima :D.

Ik ben 35jr, dus val wel in de risicogroep.

18. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Wij hebben het wel laten doen vanwege mijn leeftijd. We hadden wel afgesproken geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest te laten doen dit omdat ik al 9miskramen heb gehad en we er jaren over hebben moeten doen. Zou er uit de 20weken echo iets ernstigs komen dan pas zouden we verder kijken maar alles is gelukkig goed dus hebben we er niet meer over na hoeven denken

19. Trees

Trees Niet meer actief

Wij hebben het beide keren bewust niet gedaan. De belangrijkste reden hiervoor is dat we geen verder onderzoek zouden doen bij een slechte kansberekening, zoals een vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Dit omdat deze testen een kleine kans geven tot het krijgen van een miskraam van een gezonde baby. We vonden dat we ons portie miskramen inmiddels wel gehad hadden.

Dit betekent dat we met een slechte kansberekening vooral heel veel onzekerheid zouden krijgen en zwanger zijn is voor ons al spannend genoeg.

20. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Ik heb het ook niet gedaan. Heb er wel over nagedacht, maar vond het niet van toegevoegde waarde.
    Eerst maken ze met je leeftijd een kansberekening op bijv. het syndroom van down, en met die nekplooimeting krijg je weer een kansberekening. Ik zag daar het nut niet zo van in, je hebt geluk of je hebt wat meer kans op pech.
    Ik ben nog maar 26 dus een erg verhoogde kans had ik niet. En als die meting slecht uitvalt heb je veel stress en de vraag of je verder wilt qua onderzoeken en ook of je de zwangerschap nog zou willen voortzetten.. tja. Vond ik wel lastig maar ik wilde dan alleen de 20weken echo, dat vond ik voldoende. :)

Deel Deze Pagina