Hallo meiden, Ik kwam gisteren een beetje onrustig bij mijn tweede afspraak met de verloskundige vandaan, en ik wil eens weten of er meiden zijn die hier ervaring mee hebben, of misschien tips kunnen geven. Ik heb 5 jaar geleden een lisexcisie gehad ivm pap3b. Tijdens de eerste afspraak met de verloskundige, heeft zij hierover met een collega overlegd, en besloten om me rond week 16-18 even naar de gyn te sturen om te controleren of mijn baarmoederhals niet te kort is door die lisexcisie (ivm verhoogde kans op vroeggeboorte). Dit vonden mijn vriend en ik ook een fijn idee. Nu, bij de tweede afspraak hadden we een andere verloskundige (ivm vakantie van de eerste) en die vertelde op haar beurt dat die afspraak niet gebruikelijk is en heeft mijn toenmalige gyn terplekke gebeld. Ook hij vond het niet nodig om een controle uit te voeren. Ze zei dat dit een fout was geweest van de eerste verloskundige(n) en ze zou haar daar op aanspreken. Ik ben er niet gerust onder. Twee verloskundigen hebben in overleg besloten om me naar de gyn te sturen, en nu zou het opeens niet nodig zijn? Is dit een kwestie van "afwimpelen" omdat het misschien niet "medisch noodzakelijk" is? Mag ik hier genoegen mee nemen, of moet ik op mijn strepen gaan staan en eisen dat ik alsnog een controle bij de gyn krijg?
Volgens mij is een lisexisie niet iets om naar de gyn te gaan, vooral omdat het 5 jaar geleden is Ik heb in januari een lisexisie gehad en nu ook zwanger. Moet voor andere redenen naar de gyn, maar heeft het nooit over de lisexisie gehad als extra controle ofzo. Heb er voorgaande jaren ook meerdere gehad en mijn vorige zwangerschap ook nooit naar gekeken
Hmmm, zou het er dan aan liggen wat voor gyn je hebt? Heb hier op het forum ook (gesloten) topics gelezen van meiden die wel onder controle waren bij de gyn ivm lisexcisie, en maar goed ook, want die bleken dus wel een verkorte baarmoederhals te hebben! Ik blijf me dus toch een beetje zorgen maken!
Ik heb ook een lisexcisie gehad maar hoefde bij de eerste ook niet naar de gyn. Bij de tweede vanaf week 30 maar dat was om andere redenen. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Destijds vertelde mijn ging dat ze tegenwoordig niet zoveel meer weg halen met een lisexcisie. Vroeger had je verplicht bedrust als je daar na zwanger zou worden.