nekplooimeting

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by sorien, Jun 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marianne78

Marianne78 Actief lid

Feb 10, 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    Omdat ik antidepressiva slik, sta ik onder extra controle van het ziekenhuis en daarom werd ook aangeraden om een combitest en nekplooimeting te laten doen.
    We hebben het laten doen en gelukkig was alles goed. We hadden dan ook geen reden om aan te nemen dat de uitslag slecht zou zijn maar het was toch wel even spannend.

Ik weet niet of ik het bij een eventuele tweede zwangerschap opnieuw zou laten doen. Natuurlijk wel afhankelijk van of ik tegen die tijd nog steeds medicatie slik... (en die kans is groot) Aan mijn situatie zijn gewoon bepaalde controles verbonden en als het nodig is, dan moet het maar.

2. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik ben 'al' 35 en er komt Down Syndrome voor in mijn familie. Ik heb het dus wel laten doen, de combinatie test dan. Als daaruit komt dat ik een verhoogde kans heb laat ik waarschijnlijk ook een punctie doen, omdat ik wil weten waar ik aan toe ben. Gelukkig bleek vandaag dat de nekplooi niet vergroot was. Nu nog de uitslag van de bloedtest afwachten.

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ja, in jullie situaties zou ik het ook overwegen, inderdaad.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,219
    16,581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij hebben het wel laten doen incl combinatietest.
    Ik ben 37 jaar en dit is mijn derde zwangerschap en wel degelijk een verhoogd risico wat ik niet wil en kan negeren.

De uitslagen waren allemaal goed.
    Waren ze niet goed geweest dan hadden we een vlokkentest laten doen.

5. Alf

Alf Niet meer actief

Same here...
    Het zkh kijkt wel standaard naar de nekplooi, net zoals ze ook kijken naar hoeveelheid vruchtwater etc. Dat vind ik al ingewikkeld genoeg..

6. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik denk dat je altijd moet overwegen wat je met de uitslag wilt. Wil je geen verdere testen, ongeacht een eventuele slechte uitslag, dan heeft het weinig zin. Wil je dat wel, of wil je je goed voor kunnen bereiden, dan kan je het wel doen.

Hier komt weer heel vaak het argument 'ik ben nog jong' voorbij. Hoewel je dan wel een iets verminderd risico hebt, is het geen uitsluitsel of garantie dat er dan niets aan de hand is.

7. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

Jan 3, 2009
    4,937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik doe het juist niet, want ik ben al 'oud'.

De kans dat er een te hoge uitslag komt terwijl er niks aan de hand is, is groter.

Dan zit ik misschien wel voor niks in de stress.

Als er iets mis is, dan is dat zo. Daar zullen we dan vroeger of later achter komen.
    Ik hoop dat we nooit een moeilijke beslissing hoeven te maken.

En tot die tijd wil ik er niet te veel aan denken.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij hebben het niet laten doen wij hebben 2 stellen in onze omgeving die een kans hadden van 1 op 15000 en 1 op 25000 en beide waren ze wel die ene.

het is een kans berekening geen uitsluitsel

daarbij hoe jonger je bent hoe minder betrouwbaar de uitslag

hier zit down in de familie maar dat zegd niets. de kans dat het erfelijk is is klein

9. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    4,230
    28
    48
    Female
    Noord-Brabant
    Hier niet laten doen om verschillende redenen.
    We hebben geen verhoogde kans.. Het is idd een kansberekening geen uitsluitsel.. Daarbij zouden we geen vruchtwaterpunctie laten doen door de gevolgen die die kan hebben.

10. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

Jun 17, 2012
    2,078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Wij hebben het alleen bij deze zwangerschap laten doen omdat ik er voor in aanmerking kwam, ik was toen 36 dus gezien mijn leeftijd had ik er recht op.

Wij hebben de combinatietest laten doen toen ik ca. 12 weken zwanger was. Er werd eerst bloed geprikt bij mij en daarna kreeg ik de nekplooimeting. Een week later kreeg ik een uitstekende uitslag, ik had geen verhoogde kans. Daarna hebben we besloten geen verdere onderzoek te doen.

11. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

Mar 7, 2011
    2,253
    26
    48
    Female
    Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen omdat niet alles ook terug te vinden is en het een kansberekening blijft...

Mijn broertje heeft down wel een nekplooimeting gehad was prachtig en zag er goed uit...toch bleek nadat hij was geboren dat hij down had...geen erfelijke variant maar niet alles is te ondervangen met een nekplooimeting...er zijn zoveel variaties van down en niet iedere nekplooi is dus verdikt...

Bij ons is alles welkom (in bepaalde mate)
    Het blijft een persoonlijke keuze en gewoon voor datgene kiezen wat voor jullie het beste voelt :D

Succes!

12. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Dat klopt wel, maar bij de 20 weken echo zien ze het wel hoor, aan het neusbotje. Maar das ander verhaal ;)

13. tulip

tulip Niet meer actief

bij onze dochter niet gedaan, eerste kindje en toen hadden wij zoiets: is het zo dan is het zo. Bij de 2e zwangerschap hadden we eigenlijk bedacht om het wel te laten doen..omdat we goed voorbereid willen zijn omdat we al een kindje hebbem. Maar die liep op een mk uit. Nu is het eerste gedeelte van de zwangerschap al zo'n gestress, dat wil ik als ik de 12 weken voorbij ben niet meer. Dus we laten het niet doen.

14. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

Oct 2, 2011
    1,564
    0
    0
    Het is ieder voor zich en je moet doen waar je je goed bij voelt. Wij hebben het vorige zwangerschap wel laten doen. Ik behoor helemaal niet tot de risicogroep. Maar toch een verhoogde kans en uiteindelijk bleek ons meisje* ook downsyndroom te hebben. Leeftijd en erfelijkheid zegt dus niet altijd iets. Maar bedenk wel goed wat je doet met een eventuele verhoogde kans. En waarom wil je het weten?
    Nu ik weer zwanger ben wil ik weer een nekplooimeting laten doen. Ook al geeft het geen garanties.

15. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik heb het niet laten doen, omdat ik zowiezo geen vervolgonderzoek wilde, met risico op een miskraam. Nu heeft het bij mij ook vrij lang geduurd voor ik zwanger was en ik wist gewoon heel zeker dat ik dit kindje wilde. Ik was wel blij natuurlijk dat bij de 20 weken echo geen afwijkingen te vinden waren.

16. Evie10

Evie10 Bekend lid

Feb 28, 2012
    672
    0
    0
    Nederland
    Wij doen het niet omdat het een kansberekening blijft. Ik ben al een stresskip . Ken meerdere mensen waarbij het niet klopte en of een gezond kindje kregen of juist een goede uitslag en toch een down kindje kregen.

Wel doen we de 20 weken echo.

17. Behappy

Behappy Niet meer actief

idd hier zn enorme stress kip..
    dat zou ook niet goed zijn voor de kleine..
    ik heb donderdag de 20 weken echo
    en ben nu al aan t stressen !! haha

18. Harvast

Harvast Actief lid

Jun 10, 2012
    243
    0
    0
    Het is volgens mij allemaal commercieel. Je wordt voor niks bezorgd gemaakt, dat je niet van je zwangerschap kunt genieten!! En je moet er ook zelf voor betalen...

19. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Dat is echt onzin, zo'n onderzoek is niet commercieel maar een keuze. Ja, je moet er onder de 36 jaar voor betalen, maar om het dan gelijk commercieel te noemen?? En je wordt heus niet voor niks bezorgd gemaakt, als er niks aan de hand is (en dat komt veel vaker voor dan andersom) ben je ook niet meer bezorgd dan je al was.

Bovendien bekijken ze bij de echo veel meer dan alleen de nekplooi, ook de aanleg van de organen, voor zover het zichtbaar is wordt nagekeken. Het is een heel nuttige echo, maar als je het niet wilt (om wat voor reden dan ook) moet je het niet doen.

Met het veel gezegde 'het is maar een kansberekening' heb ik persoonlijk niet zoveel. Tuurlijk het is een kansberekening, maar dat geeft je toch wel een aardig inzicht hoor. Bij de 20 weken echo zien ze ook niet alles, en om diezelfde reden kan je die dan ook achterwege laten omdat 'ze toch niet alles na kunnen kijken'. Zo kan je alles afdoen natuurlijk.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het beide keren wel gedaan (combinatietest).

Vanwege mijn leeftijd vond ik de kans op chromosoomafwijkingen te groot om zomaar te lopen (eerste keer 35, tweede keer 37). Maar ik vond de kans op een miskraam door een vwp of vlokkentest te groot om daar meteen voor te kiezen. Ben heel blij dat de combinatietest bestaat, die je een individuele kansberekening geeft ipv alleen een kans op basis van je leeftijd en eventuele familiaire voorgeschiedenis.

De uitslag van de combinatietest was beide keren erg goed (veel beter dan alleen op grond van mijn leeftijd), en toen niet gekozen voor vervolgonderzoek. Als de uitslag een kans groter dan 1 op 200 was geweest dan zou ik een vwp hebben laten doen.
    Natuurlijk had ik ook nu nog een kans op een kindje met trisomie gehad, wat dan misschien onopgemerkt was gebleven. En natuurlijk kan er ook nu nog van alles gebeuren met onze prachtige en gezonde kinderen. Maar dat is voor mij geen reden om niet te laten kijken naar de risico's die je in de zwangerschap al kunt onderkennen. Met een kans van 1 op 2000 kan ik veel beter gerust zijn op de goede afloop, dan met een kans van (bijvoorbeeld) 1 op 50. In dat laatste geval had ik gekozen voor zekerheid (dus vwp).

Share This Page