nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door sorien, 19 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Bij ons werd de nekplootmeting vergoed, daarom gedaan ondanks geen verhoogde kans (19jr). Alles was oké en kindje weer kunnen zien :)

2. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

dank je wel voor je lieve woorden.

groetjes:)

3. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Afegelopen woensdag gehoord, dat ons ene kindje een kans van 1 op 660 heeft en de ander 1 op 75. Daarom mag ik 16 juli een vwp ondergaan voor beide kindjes. 2 dagen later heb ik de uitslag, dus lang in onzekerheid hoeven we niet te zitten.
    Maar al met al zijn we redelijk positief.

4. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    1 op 75 is nog steeds een hele lage kans. Ik stel me een bak met 75 lootjes voor om iets te winnen. Echt niet dat ik toevallig die ene zou winnen.

1 op 10 is al een lage kans. Maar bij zoiets belangrijks en ingrijpends zijn de gevolgen van toch 'winnen' dusdanig groot, dat zelfs zo'n kleine kans toch al wat nachtrust kan kosten...

5. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heel lastige keuze. Ik wist dat ik zeker geen vruchtwaterpunctie wilde en een kindje met down welkom was dus hoe dan ook zou ik wachten tot de 20 weken echo voor ik echt zou weten of er trisomie 13 of 18 zou zijn. De kans lopen dat er een hoog risico uit zou komen terwijl ik Nog geen uitsluitsel zou krijgen wilde ik niet. Dan is wachten van 12 tot 20 weken wel erg lang.
    Terwijl bij een kans van bijvoorbeeld 1 op 10 er toch 9 "gezonde " baby's worden geboren tov 1 met de mutatie. 90% kans dat je stresst voor iets wat nodig is. Moeilijke afweging dames! Sterkte voor degenen die ervoor staan.

6. nicolioo

nicolioo Bekend lid

1 dec 2008
    901
    0
    0

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.... Wij doen het hier precies hetzelfde. Heb net de nekplooi laten meten en die zag er heel goed uit, was 1.7 en dat is een goede uitslag volgends de echoscopist.
    Het is en blijft spannend maar na een vwp weet je ook niet alles zeker, zekerheid heb je nooit.

7. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Klopt met een vwp weet je ook niet alles, maar je hebt wel zekerheid over eventuele chromosoom afwijkingen en dat is voor ons zeer belangrijk.

8. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik heb gisteren de uitslag van bloed en de nekplooimeting gehad: kans van 1 op 54 op Down....

Ben erg geschrokken, weet nu even niet of ik een vwp wil laten doen...
    Die kan op een miskraam zit me toch wel dwars, heb 15 jaar moeten wachten op deze beeb en wil geen risico lopen. Kindje is zowiezo meer dan welkom, dus alleen het feit dat we het dan zeker weten zal er zijn na een vwp.
    Vind het allemaal erg moeilijk....vriend blijft heel positief, zegt dat we net zo goed bij die andere 53 kunnen zitten.

Zal hier even terug gaan lezen vanmiddag, misschien haal ik er iets positiefs uit.

9. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Mama, wat een nare verrassing. Maar je vriend heeft gelijk: als de kans 1 op 50 zou zijn dat het ging regenen, zou je best zonder plu de deur uit gaan.

Maar Down is natuurlijk iets heel anders dan een regenbuitje.

Jouw ervaring is de reden waarom wij NIET voor de combitest gekozen hebben. Ik zou na zo'n lange weg een vwp niet aan durven inderdaad.

10. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik heb de test laten doen omdat we wilden weten of er geen andere afwijkingen zouden zijn.
    Die zou ik liever bij 12 dan bij 20 weken willen weten omdat het me dan nog moeilijker zou lijken om de zwangerschap af te breken.

We kregen eerst te horen dat de kans 1 op 146 zou zijn maar omdat ik 3 dagen langer zwanger zou zijn moest het bloed opnieuw berekend worden en toen kwam er 1 op 54 uit...
    Nekplooitje was 2.32 geloof ik.

Aan spijt achteraf heb je dus niets maar dat heb ik nu wel...

11. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Als het kindje zowiezo welkom is zou ik geen vwp laten doen, Mama40. De kans dat je een gezond kindje krijgt is zowiezo nog groter. Het is vervelend dat je nu spijt hebt, maar probeer je zwangerschap er niet door te laten verpesten. Dat je de test hebt gedaan kun je toch niet meer terugdraaien. Ik zou eigenlijk iedereen aanraden die geen vwp wil laten doen om ook geen nekplooimeting te laten doen. Precies om jouw verhaal. Ik heb zelf geen spijt van mijn keuze om het niet te laten doen. Ik hoop dat het voor jou goed afloopt! En die kans is toch ongeveer 98%.

12. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hoi Aislyn,

Hoe kom jij aan 98% als ik vragen mag?
    Gisteren wel vragen gesteld en bij 1 op 146 was het 99.5% kans op een goede afloop maar ik weet niet meer hoe die berekening was.

Laat het idd een waarschuwing zijn voor iedereen die twijfelt, deed ik dus ook.

13. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Als de kans 1 op 54 is dat je kindje down heeft, dan is de kans op een goede afloop 53/54=98%
    Als de kans 1 op 146 is dat je kindje down heeft, dan deel je 145 door 146, maal 100 en je krijgt het percentage. Inderdaad ongeveer 99,5%. Dat klinkt best gunstig toch?

14. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Dank je voor de uitleg, klinkt zo wel gunstig ja.

Gisteren heel veel nagedacht, test laat ik los, malen heeft geen zin,ik ga namelijk genieten van mijn zwangerschap en laat dit niet in de weg staan!!

Heb als statement gisteren het eerste pakje gekocht voor ons wondertje. Ik wilde dit pas met 3 maanden doen maar aangezien ik 12+5 ben vond ik het gisteren een mooie dag hiervoor!
    Kindje is super welkom, we houden er al enorm van!!

15. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Goed zo dat je het eerste pakje hebt gekocht! Probeer gewoon positieve dingen te doen inderdaad. Je kunt toch niets aan de test veranderen en het zou zonde zijn als straks heel je zwangerschap voor niets is verpest!

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb het bij mijn dochter niet gedaan en nu weer niet.
    Persoonlijk heb ik geen boodschap aan kansberekeningen en dingen die niet 100% zeker zijn.
    Geld of leeftijd komt er niet eens bij kijken dus voor ons.
    Sowieso hou ik nietzo van al die onderzoekjes bij ongeboren kindjes.

17. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Lieve mensen...

Leeftijd zegt inderdaad niet alles!

Mijn man en ik (toen beiden 24) hebben afscheid genomen van ons meisje, op 13-06-2012, een maand geleden. Ze had een nekplooi van 6,3 mm. En bleek na de vlokkentest het syndroom van down te hebben. Syndroom van Down is zeker niet het einde van de wereld. Bij ons meisje constateerden ze ook hart en nierproblemen. Daarom hebben wij de keuze gemaakt de zwangerschap af te breken, toen 13 weken en 5 dagen zwanger.

18. nikespits

nikespits Actief lid

2 jun 2012
    178
    0
    0
    Dordrecht
    Even een update van mijn kant. Vanmorgen de vwp gehad en om heel eerlijk te zijn viel die toch een beetje tegen. Best wel pijn gehad, niet een stekende felle pijn, maar eerder een een zeurderig pijntje gedurende de tijd dat de naald in mijn buik zat en als je weet dat je na de erste nog een keer moet, is dat geen pretje.
    Woensdag na 5 uur 's middags de uitslag, maar wij hebben er alle vertrouwen in.
    Van te voren hadden we aangegeven dat we deze keer heel graag wilde weten wat het geslacht was (bij onze zoon was het een verassing tot aan de geboorte) en tijdens de vwp zei de echoscopiste dat ze een jongentje en meisje zag. Precies wat ik hoopte. Woensdag weten we het zeker.

19. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Sterkte met wachten!

20. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Wij hebben deze keer een nekplooimeting laten doen en de vorige keer ook. De vorige keer had onze dochter een nekplooi van 7,7 mm en daardoor heb ik een vlokkentest en een vruchtwaterpunctie laten doen. Daaruit bleek syndroom van turner en later tijdens een 21 weken controle bleek ze HLHS te hebben. Met 23 weken ben ik bevallen van onze dochter.

Na alles wat we hebben meegemaakt wilde ik deze keer dus weten of alles goed was met ons kleintje. Daardoor hebben we weer voor een nekplooimeting gekozen ondanks dat het onzekerheid met zich mee brengt, heb ik dat liever dan niet weten dat er iets met je kindje aan de hand is.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik vaak lees je bent pas...... dus waarom zou ik dat moeten laten doen of het kindje is toch welkom.

Hoe oud je ook bent, je hebt altijd een kans op een kindje met een chromosoomafwijking. Syndroom van turner bijvoorbeeld is een foutje met bakken (zo legde de arts het uit). Dus of je nou 26 bent zoals ik, of 21 of 36 de kans op dit syndroom is bij iedereen even groot.

Verder is het zo dat wanneer ik de testen niet had gedaan, ze niet specifiek zo diep op het hartje waren ingegaan en ze het waarschijnlijk niet geconstateerd hadden. Dat betekent dat ik met 40 weken was bevallen van een dochter die maar hoogstens een week had geleefd.

Dan bespaar ik mijn dochter, mijn man en ik de pijn en laat haar vroegtijdig gaan, dan wanneer het nog moeilijker word na 40 weken.

Dat is mijn beredenering.

Dus liever nu onzekerheid dan bij de geboorte een verrassing.

xxx

Deel Deze Pagina