Wat te doen met een jaloerse peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Loeki2, 13 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ff een vraagje aan degene die 2 of meer kids hebben. Hoe doen jullie het met de jaloezie van de oudste als er een brusje komt? Wat en wie moet je inschakelen als de oudste agressief en gemeen is tegen de kleine?
     
  2. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik lees even met je mee.
    Ik heb namelijk zo'n agresiefe peuter.
    En dit duurt nu al bijna anderhalf jaar sinds zijn broertje er is.
    Damiën is nu 3 jaar en ik heb echt hulp en advies geschreeuwt bij de CB.
    Het gaat niet om speelgoed wat Jayden heeft of wat dan ook.
    Zo zijn ze bijde lief aan het spelen en zo heeft Damiën het ineens in z'n bol om op Jayden afte lopen die nietsvermoedend zit te spelen en slaat 'm met een metaal auto'tje recht in z'n gezicht!
    Ik heb het gewoon gehad.
    Jayden is ondertussen (terecht) bang voor zijn broer.
    Ik ben Damiën nu meer aan het afleiden.
    Ik probeer voor Damiën vaste "mama en Damiën" tijd te maken.
    Op een vast tijd stip gaan we puzzelen en daarna met de auto's spelen (want dat vind hij het allerleukst)
    Autospelen word dus nu een soort vn beloning voor het lief puzzelen (of tekenen enz...) met mama samen.
    Hiervoor was ik niet erg te spreken over de peuterspeelzaal bij mij in de buurt.
    Nou, ben meteen afgelopen maandag er heen gegaan om hem in te schrijven...en afgelopen dinsdag ochtend kon hij meteen komen.
    Vanmiddag gaat hij weer naar school.
    En echt....op zo'n schooldag heb ik het echt heeeeerlijk!

    Maa misschie dat ik hier wat meer tips en adviezen kan lezen *zucht*
     
  3. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    sam is gelukkig nog klein genoeg om haar in de box te zetten als ze fay slaat. En ze wordt nu eigenlijk steeds liever voor Fay, dus hopelijk blijft dat zo :D
     
  4. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Tips om de agressie terug te dringen zijn zeer welkom.
     
  5. diaan

    diaan Bekend lid

    3 apr 2007
    920
    0
    16
    ik heb hetzelfde probleem....ze vertelt zo herkenbaar.
    Mijn oudste wordt in oktober 4 en mijn jongste in oktober 1.
    Mijn oudste voelt het als bedreiging als de jongste in de buurt komt en haalt ook zomaar uit met een dreun of een schop. Wij hebben het eerst aldoor verboden maar dan blijf je de hele dag negatief en boos. Nu schermen we soms de kamer af in twee gedeeltes. De 1 hier en de ander daar. Ze kunnen mij allebei zien dus dat werkt redelijk.
    Zodra ik zie dat mijn oudste iets wil uithalen dan leid ik hem af met iets...maar ja dat kan je ook niet de hele dag doen. Ook wij worden er gek van.......grrrrrrrrrr niet leuk.
    Maar ja ik ben ook van mening dat we erdoorheen moeten hoe vervelend het ook is.

    Mijn jongste, 10 maanden, wil niet meer in de box. Is ook eigenlijk geen baby meer. Loopt bijna, kruiot sinds hij 4,5 is, staat al een tjd los en is supersnel. Als ik die in de box doe is het na 5 minuten een hysterisch kind dus daar schiet ik ook niets mee op.

    Geduld geduld geduld geduld denk ik iedere dag maar weer.
    En inderdaad het is heerlijk als hij even op school is.
     
  6. MSU

    MSU Actief lid

    21 jun 2006
    258
    0
    0
    In mijn geval werkt het goed als ik de twee juist bij elkaar zet. Samen naar de speeltuin en in plaats van mama die om de beurt helpt of meespeelt, helpen zij elkaar juist met op de glijbaan klauteren, elkaar drukken op de schommel. Gaandeweg kregen ze zo meer "verantwoordelijkheidsgevoel"voor elkaar en nu komen ze voor elkaar op. Hier ook nog steeds het van elkaar afpakken ed, alhoewel dat met de leeftijd steeds beter gaat. Hoe meer aandacht op de jaloezie ligt, hoe meer dat op gaat vallen. Als jij je jaloers gedraagt, hoef je niet meer met hem te spelen en krijg je de helft van de kamer voor jezelf...Nou ik weet wel wat ik dan zou dan als mijn broertje weer es met zijn tengels aan mijn spullen zat...
     
  7. diaan

    diaan Bekend lid

    3 apr 2007
    920
    0
    16
    ik weet niet hoe oud jou jongens zijn en hoeveel ze in leeftijd verschillen?
    Mijne zijn 10 maanden en de ander is 3 jaar en 10 maanden. Zit dus 3 jaar verschil tussen.
    Samen spelen lukt dus niet zoals jij omschrijft, want de baby snapt er niets van....en samen schommelen en glijden doen ze niet want 10 maanden lijkt me daarvoor nog wat te jong.
    Dus ik snap je verhaal over elkaar helpen wel.....maar die van 10 maanden kan nog niet echt helpen hoor!
     
  8. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nee samen spelen gaat hier ook niet, de oudste is bijna 4 jaar en de jongste is nog geen 3 weken.
     
  9. P73

    P73 Actief lid

    7 nov 2007
    286
    0
    0
    Hier een van 2 en een van 7 maanden.
    Ik betrek de oudste er heel erg bij alles, ook met de verzorging van de baby. Zo mag ze af en toe het flesje vasthouden, lepeltje eten geven enz. Ze voelt zich reuze interessant hierdoor! Ze komt regelmatig met speelgoedjes aan voor de baby, echt heel lief.
    Tuurlijk zijn er ook jaloerse momenten, maar dat is normaal denk ik. Niet teveel aandacht aan schenken (kost soms wat moeite).

    Succes allemaal.

    Ik ben verder benieuwd naar de ervaringen en reacties van anderen, kan ik ook weer wat van leren!
     
  10. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Jaloers, oké, maar hij mag niet knijpen, slaan, bijten, spugen e.d. naar de baby. Dat mag je volgens mij nooit negeren.
     
  11. P73

    P73 Actief lid

    7 nov 2007
    286
    0
    0
    @Loekie2; tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in dat dat niet mag!

    Gelukkig gaat het bij ons niet zover. Zou trouwens wel graag willen weten hoe je dat evt. aan zou moeten pakken, dus ik blijf dit topic volgen.

    Dit is in het kort mijn ervaring met twee jonge kindjes. Jaloersheid kan zich natuurlijk in vele vormen uitten. Onze oudste zet het bv. op een bleren als de jongste naar haar zin teveel aandacht krijgt.
     
  12. MSU

    MSU Actief lid

    21 jun 2006
    258
    0
    0
    die van mij zijn 5 en bijna anderhalf. Ze schelen dus drieenhalf jaar. het klopt dat als ze heel klein zijn, elkaar ook niet kunnen helpen ed. Maar je kunt veel dingen samen doen. Ookal zijn de kindjes nog heel klein. Een boekje lezen bij en dan de baby de blz "om laten slaan". Nu moet het oudste kindje op zijn beurt wachten. Samen dus... en de vb die ik gebruikte zijn meer direct op ons van toepassing..Ik weet trouwens niet of dit bij iedereen werkt aangezien je natuurlijk ook nog te maken hebt met verschillende karakters van kindjes...
     
  13. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Mijn neefje is heel jaloers en bezitterig aangelegd, maar hij doet niet alleen zijn broertje pijn ook mijn dochtertje, terwijl hij dat voor de bevalling eigenlijk alleen per ongeluk deed.

    Nu 2 weken later gaat het wel iets beter, maar volgende week gaat mijn zwager weer varen en is mijn zusje alleen met haar 2 zoontjes. Dus alle tips die jullie hebben zijn welkom.

    Probleem ontstaat vooral tijdens de BV, dan wil de oudste aandacht maar dat gaat natuurlijk heel moeilijk met een kleine aan de borst. Zeker als je man er ook niet is. We steunen haar natuurlijk waar dat kan, maar het is heel lastig.
     
  14. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ik zou tijdens de bv je oudste lekker naast je laten zitten.
    Aan de ene hand de kleine en aan de andere hand een boekje.
    Ik heb het ook gedaan dus weet dat dat lukt ;)
    Op die manier betrek je je oudste er ook bij wanneer je bv geeft.
    Of je legt het boekje bij 'm op schoot en slaat afentoe de bladzij om.
    En dan gewoon voor lezen.
    Dan ziet hij de bv niet meer als bedreiging maar meer als een kans om naast mama te kruipen en voorgelezen te worden.
    Dan word bv geven voor jou ook weer een stuk leuker.

    Het is een idee ;)
     
  15. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Goed idee :D en zo begint het ook vaak, maar de BV duurt soms wel 45 minuten en dat is voor de oudste vaak wat te lang.
     

Deel Deze Pagina