Wat heeft jouw gewicht hier in vredesnaam mee te maken? Dat soort dingen heb ik ook veel meegemaakt met artsen en ik ben slank en stabiel van gewicht al jaren.
Ligt eraan in welke situatie Een coach trainer sportschool medewerker of dieetist die zwaar overgewicht heeft vraag ik me wel af of het dan nut heeft
Nee ik neem mensen met overgewicht niet minder serieus. Wel goed verzorgd maar dat geldt voor alle mensen, van een man met vies haar en gympen neem ik minder snel iets aan dan iemand met een overhemd bv. Ik heb zelf de laatste jaren ook last van wat overgewicht (bmi 28) maar weet wel ontzettend veel van eten en bewegen... Wat ik naar vind is dat dikke mensen die op straat een ijsje eten worden nagekeken met zo'n blik van "zou je dat nou wel doen", terwijl je dit bij dunne mensen nooit ziet gebeuren. Waarom worden mensen veroordeeld op dat ene ijsje? Mogen dikke mensen geen ijs als het warm is?
Alleen heeft zon persoon een voorbeeldfunctie. Neem bvb een drugverslaafde, dat zon persoon in een rehab gaat vertellen hoe je moet afkicken.. komt net zo ongeloofwaardig over.
Dat is dus ook een kwestie van perspectief.... Ik denk dat een ervaringsdeskundige juist heel geloofwaardig kan zijn... Je ziet niet voor niets dat in moeilijke situaties (afkicken, overwinnen ernstige gezondheidsproblemen etc.) er vaak gebruik wordt gemaakt van buddy-systemen, juist omdat die mensen dus uit ervaring kunnen spreken. Ik zie 't hier in huis, ML en ik kampen een beetje met tegenovergestelde issues. ML heeft overgewicht en ikzelf heb gezond gewicht (maar moet hier enorm veel moeite voor doen, want heel vlot tegen de ondergrens aan). Wij zien bij elkaar hoe lastig 't is, maar in elkaars schoenen gaan staan... dat lukt nooit...
Ga jezelf na (eerlijk) je gaat maat de gym toe om af te vallen... zou je dan eerder raad aannemen van een afgetraint iemand of van iemand met obesitas? Wat mij vaak ter oren voor zowel afvallen als spiermassa (mannen) komt is dat mensen zeggen.... als die dikkert het zo goed weet, waarom kan zij/hij het zelf dan niet eens toepassen? Met andere wooden.. iemand die doelen heeft bereikt welke jij wilt behalen is vele maten geloofwaardiger als iemand die er misschien even ver of nog verder vandaan staat!!! En vergis je niet.... theoretische kennis is heeeel leuk, maar zeker in deze tak is pratijkervaring zeeeker zo belangrijk zoniet belangrijker!
Maar van mensen met wallen onder onder hun ogen en een vette huid weet je toch ook het verhaal niet van. Tijdens mijn zwangerschap leek het wel of er een pakje boter op mijn hoofd was gesmeerd zo vet, hierdoor werd mijn haar ook vetter. Mijn collega heeft hele donkere kringen om haar ogen. Maar wij zijn toch allebei goed verzorgt.
Nou.. Laten nou zo'n beetje alle buddy's en motivational speakers als het aankomt op verslavingen .... Ervaringsdeskundigen zijn ... Dus verslaafden die zijn afgekickt en jou vertellen wat het inhoudt. Ik vind zo'n persoon 10 x geloofwaardiger dan iemand die het uit een boekje heeft en niet weet waar hij over praat. Die heeft namelijk de doelen behaald die jij wilt hebben.
Eens. Onze cb arts is aardig dik. Die kan ik gewoon niet serieus nemen als ze met adviezen over voeding komt. Ik kan het niet helpen dan te denken "volg die adviezen eerst zelf maar eens op".
Of een huisarts die rookt, en jou gaat vertellen dat het beter is te stoppen met roken. Werkt ook niet.
Ik vertelde wat MIJ heeft geholpen met afvallen, als 'ervaringsdeskundige' ☝🏻️ Hoe vaak verteld iemand hier hun eigen verhaal, wat voor diegene heeft geholpen, hoe iemand iets heeft ervaren? Of mogen alleen professionals dat doen? Die daar voor hebben geleerd? Dan kan half zwpagina worden opgedoekt. Wellicht komt die persoon tot een ander inzicht. Ik heb hier ook vaak dingen gelezen waarvan ik dacht ' oooh dat zou ik eens kunnen proberen '. Of dat nou over de opvoeding van mijn kinderen ging, afvallen of de inrichting van ons huis.
Precies. Zag ook niet in wat je er verkeerd mee bedoelde en dit staat los van eventueel professioneel advies. Ik sta onder behandeling van de neuroloog vanwege hoofdpijn maar heb hier ook wel eens dingen te horen gekregen als 'zijn je ogen nog wel op goede sterkte' of 'drink je genoeg' maar ben eigenlijk alleen maar blij met dat soort suggesties haha.
Misschien moet je beter lezen.. een persoon die dagelijks nog een snuifje neemt ga ik niet srs nemen net als dat ik een obeesje niet srs ga nemen als die mij gaat vertellen hoe ik het moet aanpakken om meer spiermassa te pakken of hoe ik het beste een cut kan aanpakken.
Wtf? "een obeesje" ? Dat je niks wilt aannemen van iemand die wat voller is, is tot daaraan toe, maar zó neerbuigend doen siert je niet! Echt ronduit beledigend. Ook bij jou hoop ik dat je kinderen je gedrag niet overnemen.