Borstvoeding en kunstvoeding combineren

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Yil, 20 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze zoon is 4 weken en 2 dagen oud en inmiddels combineer ik borstvoeding en kunstvoeding omdat volledige borstvoeding teveel van mijn lijf en mentale gezondheid vraagt. Hij weegt 5 kg en komt gemiddeld om de 2 tot 3 uur, het is zelden dat hij er langer tussen laat. Uiteindelijk wil ik volledig overstappen naar kunstvoeding en ben nu 1 borstvoedingsmoment per week/5 dagen aan het vervangen voor een fles. Op dit moment ziet ons voedingsschema er ruwweg zo uit (voeden op verzoek)
    02:30 borstvoeding
    05:30 borstvoeding
    08:30 borstvoeding
    11:30 fles
    14:30 borstvoeding
    17:30 fles
    20:30 borstvoeding
    23:30 fles

Welk borstvoedingsmoment kan ik nu het beste als volgende vervangen?
    Heb het probleem dat mijn rechterborst steeds lijkt te verstoppen (melkkanaaltje) aan 1 zijde en die borst wordt ook snel na ene voeding weer heel hard. Beetje huiverig om een volgende voeding te gaan vervangen.

Wat ik verder wil weten is hoeveel ik hem per fles mag aanbieden. We doen nu 120+4=135cc per fles en dit gaat er goed in. Met boeren tussendoor doet hij er zo'n 15/20 min over uit een NUK-fles. Soms kolf ik ook even de druk van mijn rechterborst en dan geef ik hem dat ook wel eens per fles. Meestal geef ik hem dan 120cc. Wat me nu opvalt is dat hij tijdens flesvoedingen, luid aan het kreunen is maar niet wil stoppen met drinken. Heeft hij dan pijn of gaat het hem te hard?

Hoor graag jullie adviezen!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Qua voedingen heb ik geen advies, maar als je nu al zo'n last hebt van je borst zou ik nog geen volgende voeding laten vallen. Meestal is het advies toch 1 voeding per week afbouwen?

3. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Dat doe ik ook met de voedingen. Een keer 5 dgn ipv een week gedaan. Linkerborst geen enkel probleem, maar rechts dus wel. Hier ook sneller last van kloven

4. VSC

VSC Niet meer actief

Die van 05:30 kan eraf, dan heb je steeds om en om. Daarna de nachtvoeding en dan moet je even kijken hoeveel voedingen je nog over hebt.

Ik heb trouwens binnen een week alle voedingen afgebouwd, dr was niks meer van mn productie over en Dl groeide niet meer genoeg. Klein beetje stuwing maar verder niets.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou denk ook nu eerst die van 5.30 laten vallen.
    Verder zou ik geloof ik terug gaan naar flesjes van 90+3 als hij nog zo vaak komt.
    Op het moment dat je elke voeding gaat vervangen voor een fles van 120+4 krijgt je kindje veel te veel flesvoeding binnen, je zou dan zelfs al over de 1 liter komen!
    Als je merkt dat hij langer tussen z'n flesjes gaat laten kan je overgaan naar 120/4, maar 8 flesjes van 135cc is echt veel te veel.
    Het kan heel goed zijn dat je kindje 135cc op drinkt, maar met 100cc ook tevreden is. Mijn zoontje dronk hier ook altijd alles op wat ik aanbood, maar toen ik een keer wat minder gaf was hij ook tevreden.

6. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ja dat was ook nog een ding idd. Omdat ik dus nog bv geef, ben ik benieuwd naar de hoeveelheid kv die ik nu mag aanbieden. Geen idee wat hij uit de borst drinkt. Maar ik begrijp dat ik dus beter weer terug kan naar kleinere flessen ondanks zijn gewicht. Bv mag je onbeperkt geven (rechtstreeks uit de borst) dus voor nu kunnen de grote flessen nog geen kwaad toch?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    5 dagen of een week per voeding is echt veel te snel. Beter is om 10-14 dagen per voeding te reserveren.

120 per fles lijkt mij eerlijk gezegd een te grote hoeveelheid. Beter is om met deze frequentie flessen van 90/3 aan te bieden. Let je wel op dat je de fles babyvriendelijk aanbiedt?
    Dus: newbornspeen, brede lange speen (geen smalle of dental); dop stevig op fles; speen niet in mond stoppen, maar bovenkant lip aaien tot baby zelf toehapt; baby niet op arm laten liggen, maar zo rechtop mogelijk houden; halverwege fles stoppen, boerpauze en kind van arm wisselen (net zoals je van borst wisselt)
    Zolang je bij een vervangen voeding spanning voelt, druk eraf kolven, en die melk aan je kind geven (en dan minder kv geven).
    Aan flesvoeding zitten maxima, ook als er moedermelk in die fles zit, dus zodra je een fles geeft moet je rekening houden met cc's. Dus ook nu kunnen grote flessen 'kwaad'.

Hou het voorlopig op twee keer kv op een dag tot alles gestabiliseerd is. Ga vooral niet haasten.

8. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Bedankt voor de tips allemaal!

Deel Deze Pagina