Schema baby 6 maanden, voldoende melkvoedingen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Snoesj, Oct 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoesj

Snoesj Lid

Feb 3, 2012
    78
    0
    6
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundige,

Mijn zoontje is a.s. zondag 6 maanden en we hanteren onderstaande schema, nu nog zonder broodje maar wel met een fruithap in de ochtend en een groentehap in de avond.

Nu wil ik langzaamaan brood en een tussendoortje in de vorm van een soepstengel en water/thee gaan introduceren. Ik vraag me echter af hoeveel melkvoedingen hij nog moet krijgen. Ik geef volledige borstvoeding (gekolfd omdat hij alleen de nachtvoeding en eerste voeding aan de borst wil) en hij komt zelf nog steeds voor de voeding van 22.30 en een nachtvoeding.

Wellicht heb je nog tips op onderstaande schema?

06.00 Luca borstvoeding

07.00 - 07.30 Uit bed

09.00 Slaapzak aan en borstvoeding 180 cc (gekolfd)

09.15 naar bed (slaapt ongeveer 1 uur)

12.00 Borstvoeding 180 cc (gekolfd) + broodje

12.45 - 13.00 naar bed (slaapt ongeveer 1 uur)

15.00 borstvoeding 180 cc (gekolfd)

18.00 Groentehap (nu ook met rijst/aardappel)

19.00 - 19.15 Borstvoeding 180 cc (gekolfd) en naar bed

22.30 - 23.00 Flesje Luca 180 cc en 7 schepjes (vervanging BV)

Ik hoor graag uw mening over bovenstaande schema en toevoegingen.
    In mijn schema krijgt hij nog altijd 5 melkvoedingen overdag en komt dan alsnog voor de late voeding en nog een nachtvoeding. De nachtvoeding drinkt hij slecht een klein beetje om weer in slaap te vallen. Heeft hij teveel melkvoedingen, zoja, welke zou ik dan kunnen schrappen?

Alvast bedankt.

Groet,
    Sthephanie

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

Jun 4, 2014
    537
    0
    0
    Beste Sthephanie,

Bedankt voor je vraag op het forum.

Mooi om te lezen dat je Luca nog zo'n groot gedeelte van de dag borstvoeding kunt geven. Vanaf 6 maanden hebben kindjes dagelijks minimaal 500 ml borst- of flesvoeding per dag nodig. Vaak zijn dit in eerste instantie nog 4 voedingen á 200 ml per dag. Jij geeft nu dus eigenlijk één melkvoeding meer, de voeding van 22:30 zou als eerste komen te vervallen in jullie dagmenu. Wellicht kun je eens proberen om de laatste fles om 19:30 te geven in plaats van 19:00 en hier een klein beetje Bambix fijne granen aan toe te voegen. Deze granen zijn geschikt voor kindjes vanaf 6 maanden en zorgen voor een verzadigd gevoel. Mocht hij 's nachts toch wakker worden probeer hem dan enkel een slokje water aan te bieden en niet aan te leggen, hier zal hij namelijk voor wakker blijven worden. Gezien zijn dagmenu zal hij eerder wakker worden uit gewenning dan dit echt honger zal zijn.

De verdere indeling van zijn dagmenu overdag ziet er keurig uit. Om vervolgens van 4 naar 3 melkvoedingen af te bouwen komt de voeding van 15:00 's middags te vervallen. Deze kun je dan vervangen voor een flesje water of slappe thee met een broodkorstje of soepstengel.

Bouw het rustig af/op. Ieder kindje heeft zijn eigen tempo. Geen zorgen dus als je nog iets langer op vier melkmomenten per dag zit ;)

Fijne avond!
    Groetjes Ginger - Nutricia voor jou

Share This Page