Ons zoontje is nu 7 weken oud (geboren met 37,5 weken). Hij woog bij de geboorte 2595 gram en viel na 2 dagen al 200 gram af. Wij waren thuis met hem en moest kiezen stoppen met borstvoeding (aanleggen lukte bij hem niet zo goed) en verder met de fles of doorzetten en in het ziekenhuis sondevoeding erbij. Hebben toen voor de fles gekozen en dit ging langzaam beter. Nu is hij 7 weken en zoals we schatten ongeveer 7,5 tot 8 pond. Hij zit op 7 flessen van gemiddeld 105 cc per fles (komt uit op zo'n 750 cc per dag). Sinds 2 weken geven we hem rond 23.00 uur de laatste fles en slaapt hij 5 tot 6 uur door. Komt dan rond 5.00 uur. De laatste 3 dagen lijkt hij langer te willen slapen. Ik schrik nu rond 6.30 uur wakker omdat hij nog niet gekomen is voor de fles. Wij maken hem nu wakker en geven dan de fles. Onze vraag is, mag hij eigenlijk wel zolang slapen, mogen we hem ook zelf laten komen ipv wakker maken rond 6.30 uur? Wij hebben aldoor gehoord dat hij maar 6 uur mag wegblijven. Het consultatiebureau is deze week gesloten, maar merk aan ons ventje dat hij echt behoefte heeft aan meer slaap. Hij is overdag erg wakker en slaapt slecht, 's nachts slaapt hij goed. Is het verantwoord om hem gewoon rond 23.00 uur de laatste fles te geven en dan maar te zien wanneer hij komt?
ja, hebben wij wel gedaan, madam sliep nachten door vanaf dag 7 en ik heb haar nog nooit wakker gemaakt voor een voeding vind ik onzin als hij honger heeft komt ie echt wel, maar je kan het voor de zekerheid wel in de gaten houden dat het niet te lang word zeg maar..
Het mag wel maar ik weet niet of je er goed aan doet. Je kindje is vrij licht geboren en nog altijd geen hele zware (in vergelijking mijn dochter was ruim 8 pond toen ze geboren werd...). Het is dus heel belangrijk en verstandig wanneer je kindje regelmatig en voldoende eet. Slapen moet een kindje natuurlijk veel 's nachts doen maar OOK overdag. Probeer dus iets aan het slapen overdag te doen (inbakeren bijvoorbeeld). Nu leest je verhaal alsof je kindje 's avonds zo uitgeteld is dat hij gewoon omdonderd. Doorslapen omdat je geen honger hebt, is heel wat anders dan doorslapen omdat je gewoon bekaf bent. Probeer een fijn ritme te vinden waarbij je 's nachts één keer een (klein) flesje geeft. Dit flesje kan er over een paar weken (als ie een kilo of 6 is) gewoon af en dan heb je een prachtig doorslapend kindje maar dat ook goed overdag moet slapen! als je 7 flessen moet geven tussen 7:00 en 23:00 moet je aardig proppen en krijgt je kind ook nauwelijks de tijd om te slapen... (dit is namelijk elke 2,5 uur een voeding...)
ik zou 6 flessen aanbieden en dan meer in de fles doen en hem dan lekker laten liggen 's nachts tot hij zelf komt. van slapen groeien ze namelijk ook. Mijn dochter is ook licht geboren (2810 geboren en ruim 8% afgevallen en na 4 weken weer op het geboortegewicht), het heeft hier 10 weken geduurd voordat ze langer dan 3 uur sliep...dus geniet ervan!
Ons zoontje was 2510 bij de geboorte en afgevallen tot +/-2150 gram, dus een beetje dezelfde situatie. Opgenomen geweest met maagsonde en infuus. Wij mochten hem van de ka niet laten doorslapen tot hij 4,5 a 5 kg was, nachtvoeding is m.n. bij lichte baby's belangrijk ivm de suikerspiegel. Soms zijn kindjes te moe om om eten te huilen. Wij hebben consequent een klein flesje gegeven (en nog). Tuurlijk is het fijn als een kindje doorslaapt, maar dat doen ze niet altijd omdat het goed is....Jouw kindje heeft nu pas het gewicht van een pasgeboren baby, die laat je ook niet doorslapen
Zo, eindelijk weer internet en kans om te reageren. Ze hadden ons per ongeluk afgesloten, dus kon alleen via mobiel erop, maar reageren lukte niet. Toen ik hier dit topic opende heb ik ook een mail naar het CB gestuurd. Die houden ze schijnbaar wel in de gaten met de vakantie en werd een dag later gebeld. @ Dorianne: Ze hebben me aangeraden om hem gewoon te laten slapen, hij groeit inderdaad als hij slaapt. Hij is als hij wakker wordt ook heel erg alert, zou dit niet zo zijn dan mag het niet van hun. Hij drinkt volgens hun meer dan genoeg (niet iets om hem wakker voor te maken) en mag nu per week (we wogen hem tot 6 weken elke week extra ivm het afvallen de eerste week) niet meer aankomen. Hij kwam ongeveer 300 gram per week aan vanaf week 3. Ze raadde me wel aan om het per dag met een half uur op te bouwen. Dus eerst na 6,5 uur wakker maken, dag erna na 7 uur wakker maken enz. Als hij niet alert wakker wordt moeten we de tijd van de dag ervoor voorlopig aanhouden. Tot nu toe gaat het goed en mag hij vanacht voor de 8 uur. Dat is wel een beetje de max hebben we met het CB afgesproken. Ik ben er wel heel blij mee, heb een hele zware zwangerschap gehad waarin ik maximaal 2 uur per nacht sliep en ben echt aan het eind van mijn latijn zeg maar. Die paar uur langer doen me echt goed. @Cygnet2: Ja, zo komt het wel een beetje over, maar het is echt niet zo dat hij 's avonds omvalt van de slaap. Hij is erg wakker 's avonds, maar als we hem dan in bed leggen slaapt hij wel en overdag doet hij dat dan niet. Overdag slaapt hij wel, maar niet langer dan driekwartier achter elkaar. CB raadde ook aan om na de fles tussen de middag hem in te bakeren en in bed te leggen. Nu slaapt hij 2 uur door 's middags.
Het CB houd vaak niet rekening met d evroeggeboorte van kindjes en dus het lage geboortegewicht. Ga je nog naar de KA? Dan zou ik die even vragen wat je het beste kunt doen. Waarom doe je 105 cc per Fles? Ik zou de flessen iets meer ophogen en niet door laten slapen. Misschien van 23 tot 4 uur maar niet later. De suikerspiegel daalt nog erg snel bij lichte kindjes.
Ik bied hem 140 cc per fles aan. Maak 120 klaar zonder afgieten. 1 Keer per dag gaat hij ongeveer op, meestal laatste fles 's avonds. De andere keren is het gemiddeld 105 cc wat opgaat. Vanacht 8 uur weg geweest en werd prec ies na 8 uur wakker voor de fles. Hij heeft nu 1 fles minder (6 flessen) en zit vandaag op een gemiddelde van 120 cc. Dus hij probeert de fles wel in te halen lijkt wel. We hebben met hem nooit bij de ka gelopen. In het ziekenhuis is hij wel nagekeken, maar was zo sterk dat hij meteen mee naar huis mocht. Alleen toen we eenmaal thuis waren, bleek hij moeite te hebben met de borstvoeding. Kreeg te weinig binnen, terwijl ik wel genoeg voeding had. De verloskundige stelde ons voor de keus om naar het ziekenhuis te gaan en combi van borstvoeding en sondevoeding te proberen of flesvoeding en dan moest hij binnen een dag duidelijk aankomen. Ik wilde absoluut niet terug naar het ziekenhuis (hele nare ervaringen daar gehad de laatste weken van de zwangerschap), maar als het niet anders kan... De dagen erna kwam hij per dag ongeveer 40 tot 60 gram aan, dus mocht thuis blijven. We zijn wel wat strenger onder controle van het cb geweest de eerste 6 weken. Elke week wegen, maar verder was ons ventje helemaal gezond, alleen klein van stuk...