Zelf groentehapjes maken

Discussie in 'Voeding' gestart door Elleke, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi allemaal! Volgende week mag ons meisje haar eerst groentehapje hebben. Ik ben van plan om deze zelf te gaan maken.
    Zijn er meerderen van jullie die dit deden en hoe pakten jullie dit precies aan? Bijv: worteltjes malen, al het overige in de diepvries in een bakje? Of......??

2. Alita

Alita Niet meer actief

Ik maakte altijd gelijk voor 3 dagen, vooral in het begin is het fijn als ze eerst even kunnen wennen ipv elke dag iets anders te geven.

Ik stoomde ook altijd alles...met zo`n stoombakjes die je bij een toko kunt kopen. Stomen is beter dan koken.

Idd alles malen in de blender.......naarmate ze wat ouder werden ging in prakken.

Beste is om idd wortel te geven in het begin...er zijn groentes die je beter in het begin niet kunt geven. Deze site is wel handig... De eerste vaste hapjes | WIJ.nl

Succes en vooral veel pelzier!!!

3. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    In het begin gebruikte ik van die bakjes waar je ijsblokjes mee maakt, groente fijn maken en daar in doen. Ze eten dan vaak toch nog maar kleine hoeveelheden en een paar ijsblokjes is vaak voldoende.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij M precies zo. M heeft nog altijd een sterke voorkeur voor los eten (roerbakgerechten ed eet ze wel, maar niet lievelings): eet echt met smaak bloemkoolroosjes etc.

T wilde juist liever prak ... dus die kreeg dat. Ook toen hij allang met de pot mee at nog lang zijn portie vermalen in de keukenmachine omdat hij het er anders uitkokte ;). Hij heeft nog steeds een sterke voorkeur voor juist die prakkies pasta, couscous en rijst. Losse groenten is drama, alleen wortel gaat er (min of meer) in ...

6. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Bedankt voor jullie reacties!

* Ons meisje heeft tot nu toe alleen maar flesvoeding gehad, i.v.m. een allergie bij mij. Dus ze begint i.p.v. 4 maanden, met 6 maanden met haar hapjes.

* Hoe stoom je precies?! :) Sorry, maar ik kook altijd onze groente! Ik heb wel een 'stoompan', dus dat is het punt niet, weet alleen even niet goed hoe ik het moet doen! :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja ik stoom eigenlijk alle groente die we eten, heb ooit bij blokker of zo een stoombloem gekocht die ik in de pan eg, water eronder groente erop en op het fornuis (opletten dat het niet droogkookt).
    groente heeft meer smaak zo, ik heb geenof nauwelijks zout nodig.

8. Alita

Alita Niet meer actief

ik plaatste de bakjes bovenop een ketel met kokend water....wel deksel bovenop doen en zo stoomt het dan.

Ik ben ook pas begonnen rond 6 maanden hoor met bijvoeden;)

9. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Heb toevallig een stomer maar je kunt ook stomen in zogenaamde stoommandjes boven een pan kokend water.

De site www.smikkels.nl is ook leuk. Je kunt daar per leeftijd en per fruitsoort/ groenten recepten vinden,

Succes en vooral veel plezier!!!!

10. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Nu heb ik een stoomkoker maar als student hing ik gewoon een vergiet boven een pan kokend water met de deksel van de pan weer op het vergiet.
    Ben trouwens begonnen met fijnmaken met de blender, nu met de staafmixer. Stukjes is nog niet zo'n succes hier.

11. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Ik kocht altijd veel groente, kind op bed, en koken maar ;)
    begon met 1 groente snijden, koken... en als die aan het koken was maakte ik de volgende groente klaar, en in een andere pan koken, was de eerste groente klaar, die in de staafmixer, in bakjes (avent) staafmixer schoonmaken volgende groente in de pan van de 1ste groente, 2de groente in de staaf mixer etc :D

toen er aardappels bij kwamen kookte ik die eerst, en prakte ik die vast dan kon makkelijk de groentes erbij!

Dan had ik altijd een stuk of 15 potjes, op een stickertje wat het was en haalde ik er elke dag er 1 uit :)

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bij de Hema heb je een stoominzet die op de grootste kookpan past met een diameter van 20cm. Gewoon water onder in de pan en dan de groente in de stoominzet. Dan de deksel van de pan erop. Ik prik gewoon met een vork om te kijken of het al gaar is.

Nieuwe groentes doe ik gepureerd in een ijsblokjes bakje zodat ik steeds een beetje kan proberen ook ivm allergie.

De rest doe ik nu per portie in een diepvrieszakje.

Ik maak ook altijd een voorraadje en let erop dat ze elke dag wat anders krijgt en dat ze ook afwisselend andere kleuren krijgt.

Aardappels kook ik dezelfde dag of voor 2 dagen en ik roer niet meteen alles door elkaar zodat ze het ook los van elkaar kan proeven.

Deel Deze Pagina