zoontje (net 2) speelt moeilijk alleen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by friezin, Sep 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. friezin

friezin Bekend lid

Jul 4, 2006
    898
    4
    0
    leeuwarden
    Mijn zoontje van net 2 kan de laatste tijd moeilijk alleen spelen. Hij wil dat ik met hem speel. Dit doe ik ook wel, maar ik wil dat hij ook alleen leert spelen. Als ik nee zeg, wordt hij boos en begint te huilen. Ik vind het erg moeilijk.

In juni is zijn zusje geboren, misschien dat hier een verband mee is?
    Mijn zoon krijgt wel zijn aandacht, dat vind ik belangrijk.

Wie heeft ervaring? En hoe pak jij het aan?

Alvast bedankt voor tips enzo.

Groeten Friezin

2. janette

janette VIP lid

Feb 26, 2007
    5,113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    hier ook 1 die lastig alleen speelt
    het volgende heb ik gedaan, heeft wel ff geduurd hoor maar na een week of 2 had hij het door dat mama niet weg ging...

wat ik dus doe ik zeg oke maar mama gaat ook zo dat of dat doen
    dan speel ik met hem, al is het maar 1 minuut in zijn beleving al heel lang, en dan zeg ik mama gaat nu ff weg ik ben daar als er wat is dan roep je maar en ik ga dan weg en doe me ding, meestal speelt hij dan lekker verder.

als ik aardappels wil schillen vraag ik of hij me wil helpen mag hij ze afspoelen in de vergiet en heeft hij ook het idee dat we samen spelen
    of ik maak de groenten schoon, sperzibonen of snijbonen, naast hem op de grond of op de bank als hij dvd zit te kijken, doet hij de schoongemaakte bonen in de pan

nu is het al voldoende om te alleen maar naast hem te zitten en hij speelt en ik kijke en doe af en toe wat en als ik op stap alleen te zeggen mama komt zo weer...

ook lukt het dan om te zeggen zo mama heeft met je gespeelt maar gaat nu op de bank ff een boekje/krantje lezen...

ga ik stof afnemen geef ik hem een droge doek en zeg maak jij dat of dat maar schoon, vind hij ook leuk om te doen...als hij mama maar kan helpen en ik zeg dan "zo wat goed wat mooi schoon' ook al moet het nog een keertje :p

hoop dat je aan deze tips wat hebt.....

Hier is Teun gek van thomas de trein ( eigenlijk alle treinenbanen wel) en dat ligt standaard hier in d ekamer, ruim ik savonds dus ook niet op, zijn andere speelgoed gaat savonds in de krat en als we smorgens weer beneden komt kan hij gelijk spelen terwijl ik zijn broodje klaar maakt....mss ook een idee om 1 soort speelgoed te laten liggen waar hij gek van is? mss doe je het al hoor...

succes

Liefs
    Janette

3. cam

cam Bekend lid

Dec 17, 2006
    572
    0
    0
    Volgens mij hoort het ook een beetje bij de leeftijd.

Mijn dochter is nu ruim 2 en wil ook vaak dat ik met haar speel. Dit wil zeggen:

- Ze drukt een little people poppetje in mijn handen en zelf neemt ze er ook een en wil dan een rollen spelletje doen. Bv dat haar poppetje boos is op dat van mij

- Ze wil graag dat ik op een stoeltje naast haar kom zitten om koffie of thee te zetten, pannenkoeken te bakken en op te eten

- Samen kleien, verven of kleuren. Of boekjes lezen of gewoon samen naar de tv kijken (sesamstraat etc)

Wat ik doe is aangeven dat ik even tijd voor haar maak en dat ik daarna iets voor mezelf wil gaan doen (lees: was in de machine stoppen, aardappels schillen, koken etc, etc). En daarin ook consequent blijven. Dit werkt voor ons hier het beste, anders krijg ik ook de nodige driftbuien en hangt ze letterlijk aan mijn benen.

Gelukkig kan die van mij zichzelf ook wel goed vermaken moet ik zeggen, maar idd speelt ze het liefst mij mij of papa.

4. friezin

friezin Bekend lid

Jul 4, 2006
    898
    4
    0
    leeuwarden
    Hoi Janette en Cam,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb er zeker wat aan.

Als ik ga koken, stofzuigen, was opvouwen e.d dan vindt hij het niet erg om alleen te spelen. Maar als ik op de bank ga zitten met een boek dan wil hij dat ik met hem ga spelen.
    Ik speel met hem en leg dan uit dat ik ook weer iets anders moet doen. Dit vindt hij dan moeilijk.

Jullie verhalen komen mij erg bekent voor en dat stelt me gerust.

Bedankt

Groeten
    Friezin

Share This Page