Ik geef mijn zoontje een keer in de week Nederlandse les (zijn nu bij Kern 10) en twee keer in de week lezen we uit een Nederlands boek. Maar wat ik nu merk is dat we blijven hangen op E3-M4 niveau. Het gaat niet zo vlot meer vooruit. Hij heeft moeite met bepaalde combinaties zoals woorden met ge-, be, haalt a en e door elkaar en heeft tevens moeite met eu en ui. Nu weet ik dat het gewoon een kwestie van oefenen is, maar misschien zijn er nog tips en tricks? Met de tweeklanken bijvoorbeeld?
Chebu; wanneer ben je begonnen? Het kan namelijk goed zijn dat je te snel bent gegaan. Hier op school waar ze sinds na de zomervakantie zijn begonnen en 4 tot 5 keer per week Veilig leren lezen les krijen zijn ze net klaar met kern 10. Als jij ook in die tijd begonnen bent en nu al bij kern 10 bent met maar 1x in de week dan ben je waarschijnlijk te snel gegaan waardoor hij het allemaal net niet onder de knie had. Als dit het geval is zou je de kern waar die klanken bijvoorbeeld aangeboden zijn kunnen herhalen, of in elk geval de veilig en vlot behorend bij die kern extra lezen. Als bovenstaande niet geldt zou ik proberen twee keer per week een half uur extra in te voeren. De kinderen die namelijk blijven steken of niet goed genoeg meekomen wordt geadviseerd twee keer per week een half uur extra leesonderwijs te rkijgen . Dit betekent bijv 10 min veilig en vlot en 20 minuten een boekje op het juiste niveau lezen.
dictee en lezen moeten samen gaan. op school schrijven de kinderen de woorden die ze moeten lezen. begin van gr4 dit jaar waren er best veel kinderen die dat deden, maar af en toe. niet voortdurend.
Er zir ook alrijd een dictee bij de lessen Veilig leren lezen. Weet even zo niet meer of het elke les is maar zeker wel een keer in de week.
We zijn nu 1,5 jaar bezig denk ik. Meer lezen gaat alleen lukken in de vakantie want doordeweeks heeft hij hier natuurlijk zijn gewone Engelse boeken die hij per dag moet lezen. Ik had op internet de dicteekaartjes van juf Shanna gevonden en die werken prima. Het is alleen frustrerend dat hij bijvoorbeeld neet iov niet schrijft. Of laatst had kow geschreven ipv koe. Nou ja, hij zit er zelf niet mee want hij verbetert loyaal zijn fouten. Laatst hem ik het woord lepel geleerd. Dat je dat ook andersom kunt lezen en aangezien hij drie uur Arabisch per week krijgt vond hij dat geweldig. Dus nu schrijft hij lepel van rechts naar links. Maar gewoon ij en ei uit elkaar halen. Of dat ui en eu blijven hangen. Beer schrijft hij ook altijd als bir want dat is volgens hem logischer. Maar ik ben me ervan bewust dat ik teveel wil hoor. En ik ben eigenlijk ook gewoon apetrots.
Oh dan is het toch heel knap. En die foutjes die je noemt maken bijna alle kinderen in het begin. Mijn zoontje ook en dan gaf ik hem alleen wiorden beer , smeer, keer, teer enz om op te schrijven en dan zag hij al snel dat het dus met ee is en als je "bir" ook zo leest (klinkt hard en kort) dat het toch anders klinkt dan beer. Sindsdien maakt hij die fout niet meer. De rest dus een kwestie v oefenen. Maar wat knap drie talen, Engels, nederlands en Arabisch. Dat is sowieso voor de rest v zijn leven mooi meegenomen dus dat Nederlands komt ook wel goed.!
Onze zoon die alleen Nederlands krijgt ( en een beetje Engels) maakt die fouten rijkelijk dus niet te zwaar aan tillen. Het is niet zijn meest gebruikte taal. Dus dan gewoon de dubbelklanken herhalen en op dit niveau even blijven.
Hebben jullie nog tips om woorden als 'slaperig' enzo uit te leggen. Want hij spreekt de a niet uit als 'aa' maar als 'a'. Dus als 'slapperig'. Hoe kan ik het hem dat beste uitleggen. Wanneer wordt dit op Nederlandse scholen behandeld? We zijn nu bezig in een boekje van Suske en Wiske op M4 niveau maar dat is toch nog wel moeilijk voor hem.