Als het verbod op ritueel - onverdoofd - slachten doorgaat, heeft dat grote consequenties voor de vele Islamitische feestdagen en herdenkingen van moslims in ons land. Ze zullen zich daardoor onder meer minder Nederlands gaan voelen, minder geaccepteerd. ,,Het is net als tegen katholieken zeggen: katholiek zijn mag, maar dan zonder de doop.'' Dat zei Ibrahim Wijbenga, verantwoordelijk voor het dossier rituele slacht bij het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), naar aanleiding van het deze zondag begonnen Offerfeest. Het feest duurt drie dagen. Daarbij wordt op de eerste dag een dier, meestal een schaap, onverdoofd geslacht. Daar wil de politiek in Nederland een stokje voor steken, omdat de dieren daardoor extra pijn en stress zouden lijden. De Eerste Kamer buigt zich nog over het wetsvoorstel. Moslims in Nederland ,,Moslims in Nederland in plaats van Nederlandse moslims'', typeerde Wijbenga het gevoel. ,,Is dit echt wat we willen? Eigenlijk wordt gezegd dat wat je doet voor je geloof fout is. Dat geeft toch een unheimlich gevoel.'' Alles opofferen Met de slacht wordt herdacht dat ze net als de profeet Ibrahim bereid moeten zijn alles op te offeren voor Allah. Ibrahim wilde zijn zoon offeren in opdracht van Allah. Die stopte hem en er werd een ram geofferd. In veel landen slachten moslims het dier zelf, maar in Nederland gebeurt dat in speciaal daarvoor aangewezen slachterijen. Daarvan zijn er in ons land tientallen. Geboortes en huwelijken De rituele gebeurtenis vindt niet alleen plaats in het kader van het Offerfeest. Ook bij geboortes, huwelijken en andere festiviteiten wordt nogal eens een dier geslacht. Die zouden gezinnen bij een verbod in Nederland uit het buitenland, bijvoorbeeld België en Duitsland, moeten halen. ,,Dan voel je je toch niet meer thuis?'' http://www.depers.nl/binnenland/608309/ ... lands.html bevat schokkende foto`s
Euhm.. ik zou niet weten wat het met elkaar te maken heeft. Anyway, moslims. Fijn offerfeest en hoop niet dat men hier weer alles moet verpesten dat het allemaal zielig is..
sja ik weet niets van ritueel slachten maar volgens mij moet je ook niet blij zijn met wat er in de nederlandse slachthuizen gebeurd...
Heb je wel eens gezien hoe een paard, schaap of koe wordt geslacht? Ik wel, en dat gaat erg netjes ( voor zover ik dat netjes kan gaan ). Die pin in het hoofd is zo gebeurt, bij het slachthuis waar ik heb gekeken werden de dieren super behandeld. Erg veel geruststelling, zo min mogelijk stress. In ieder geval, heel vervelend dat sommige zich niet meer Nederlands voelen. Maar zo zijn de regels, deal with it of ga naar een land waar je je wel een Moslim/of een andere identiteit voelt
Zal een hoop gevolgen hebben, en niet alleen voor ons. Maar ook voor de import en export, naar en van het buitenland waar Nederland ook aan meedoet. Denk dat er idd maar eens goed gekeken moet worden naar het slachten, en hoe dit gebeurd. Als het goed gebeurd, zien de dieren niet eens het dier voor zich geslacht worden, en word in 1 haal de nek doorgesneden en dus ook de slagaders, dood dus. Wat ik zielig vind, is dieren in een klein hok die heen en weer gegooid worden, tot ze niet meer bewegen, en slecht behandeld worden in het korte leven dat ze hebben. Ala euroknallers en kfc/mac donald kip bijv.
Ik heb gezien (op tv) hoe een geit halal geslacht werd, dat was ook erg netjes. Laten we alsjeblieft niet gaan doen alsof niet halal geslachte dieren zoveel beter af zijn. Kippen bijvoorbeeld worden eerst verdoofd voordat ze gedood worden. Dit gebeurt machinaal en soms werkt die verdoving niet. Dan is de halal geslachte geit toch veel beter af dan de machinaal geslachte kip. Ik vind het prima dat er aan dieren welzijn wordt gedacht, maar laten we dan eerst de hele levensloop verbeteren en niet nu één ritueel aanpakken omdat dit politiek nu makkelijk haalbaar is. Ikzelf ben niet gelovig, maar de kiloknallers staan mij net zoveel tegen als halal geslacht vlees. Maar heel Nederland meer laten betalen voor vlees is nu eenmaal niet politiek haalbaar en ritueel slachten verbieden is dat wel.
Grappig.. Iedereen staat op de achterste poten als het gaat om vlees dat voor de winkel word geslacht.. Veel biologisch gepraat etc. Maar dieren die worden geslacht voor een feestdag(en) gebeurd ineens 'netjes'..
1.21 Om niet gerelateerde onderwerpen te bespreken heeft het beheer van Zwangerschapspagina een aantal off topic rubrieken gecreëerd waarin overige berichten geplaatst kunnen worden. Berichten over o.a. politiek en religie zijn niet toegestaan en zullen worden gesloten en/of verwijderd. Uitzondering op deze regel zijn de religieuze feestdagen en de ramadan. Let er wel op dat deze onderwerpen niet uitlopen op discussies op basis van religie. Ook dan zullen ze gesloten en/of verwijderd worden. Slotje dus