Hallo, Ik zit met een vraagje, en aangezien ik bij het consultatie bureau nooit echt concreet antwoord krijg ben ik benieuwd of er hier suggesties zijn. Mijn zoontje is nu bijna 15 weken en ik ben op zoek naar een goede dag en nacht routine voor hem. We zijn hier eerder nog niet mee bezig gegaan omdat hij koemelkallergie heeft en ik eerlijk gezegd al lang blij was als hij een keer wilde slapen. Maar nu gaat alles een stuk beter met hem en voelt het alsof hij toe is aan een vastere routine. Hij wil per keer niet meer drinken dan 120 (water + 4 schepjes), hij krijgt geen bijvoeding en weegt nu 7kg. (Hij is 3 weken te vroeg geboren weet niet of dit uitmaakt) Iemand een idee? Hoe doen jullie dit? Waar slaapt jullie kindje, wat hebben ze aan(slaapzak, pjama) Hoe lang Maken jullie ze wakker na een bepaalde tijd Ik ben benieuwd!
Ik heb altijd alles op verzoek gedaan, ook de flesvoeding. Dafne dronk ook 120+4 rond die tijd. Ik heb nooit gekeken naar wat er op het pak stond, maar wat zij aangaf te willen drinken. Zolang het niet te weinig werd en ze goed groeide in elk geval. Ik heb alleen wakker gemaakt voor de laatste fles nog best lang, tot 9 maanden. Achteraf had ik dat niet zo lang hoeven doen, haha. Ochtend had ze een lange slaap van een paar uur, middag 1,5 uur en dan eind middag nog een kort dutje van zo'n 45 minuten. Sliep in slaapzak, want rolde al vroeg om onder de deken, dus die er toen uit gehaald.
O, en regelmaat hadden we wel hoor. Maar niet vaste tijden. Dat zat hem dan meer in dezelfde routine bij wakker worden, dan flesje, altijd op dezelfde plek, dan lekker even keuvelen/spelen/box ofzo. Bij slaapsignalen weer lekker naar bed. Regelmaat hoeft echt niet per se altijd vaste tijden te zijn.
Mijn zoontje heeft zelf aardig vaste tijden, maar alsnog kan het een uurtje afwijken. De enige vaste tijd die hij heeft is de laatste fles omdat hij daarna gelijk naar bed wil. De ochtend begint wanneer hij wakker wordt en dat is vaak wel rond dezelfde tijd, daarna hangt het ervan af wanneer hij zijn slaapjes doet...daar is hij tegenwoordig wat mee aan het schuiven, dus is elke dag anders. Mijn zoontje slaapt in een pyjama, soms alleen een shirt en een slaapzakje met daarover een lakentje/deken. Ik heb hem nooit wakker gemaakt, maar hij heeft dan ook nog nooit langer dan 3 uur geslapen overdag. Nu slaapt hij na zijn 'hoofdvoedingen' en als hij nog slaapt wanneer het eigenlijk tijd is voor een tussendoortje dan laat ik hem gewoon liggen. Zo ontbijt hij, gaat slapen en pas tijdens de lunch eet hij weer omdat hij dan pas weer wakker is. Is hij eerder wakker of veel later dan krijgt hij nog een stukje fruit. Het is dus eigenlijk elke dag kijken wat je kindje doet en daar omheen dansen
Hier ook voeden op verzoek, borstvoeding, en de regelmaat zat hem in de vaste volgorde van 'activiteiten'. Eten spelen slapen eten spelen slapen. Dus dat varieerde wel qua tijdstip, op die leeftijd 3 slaapjes.Maar hier op de ochtend volgens mij een langere ruk en dan in de middag en namiddag ook een kleiner slaapje. Waar ze sliep varieerde, het doel was dat ze sliep, niet hoe of waar. Kon zijn dat ze in de draagdoek sliep, kinderwagen of dat ze in mijn armen even sliep. Rond 3-4 maanden lukte het om in ieder geval 1 slaapje overdag in haar wiegje te slapen. En slapen in een slaapzak, omdat ze boven de dekens steeds ging.
Mijn dochtertje is, op 3 dagen na, net zo oud als jouw kindje. Ik heb ook geen heel vast ritme, maar wel in grote lijnen. 5 flesjes over de dag van 6/7 tot 19 uur. Dus redelijk vlot achter elkaar. Ochtend en laatste van 180/6 de andere 3 van 150/5. Na fles 19 uur het bed in. En slaapt klok rond. Maar komt s nachts soms wel voor een fles, soms ook niet. Ik leg haar altijd in bed te slapen. Omdat ze simpel weg niet anders wil. in de puckababy slaapzak. Met dun laken strak tot ongeveer de buik. Nu nog steeds s nachts alleen in romper. En als het kouder wordt komt de pyjama tevoorschijn. Overdag gewoon in kleding. Overdag slaapt ze (helaas) nooit lang. Dus wakker maken hoef ik nooit. Zou het ook niet doen. Slapen is net zo belangrijk als eten. Ik leg haar in bed als ze begint te mopperen. Maar ze begint meestal na uur al wel weer moe te worden. Dus houd ook 1-1,5 uur wakkere tijd aan. Heb dus qua tijden niet een strak schema. Maar heb wel bepaalde momenten met vaste volgordes (luier verschonen voor fles, s avonds voor fles 19 uur meestal douchen, in donkere kamer in puck dan speen erin en weg, etc).
Wel vaste volgordes van handelingen/activiteiten en een minimale duur tussen twee flessen (hier reflux dus wilde eigenlijk altijd drinken, cb had ons daarvoor niet gewaarschuwd maar voeding op verzoek met fv kan je dan vergeten).
Je zou eens op deze website kunnen kijken https://stephanielampe.nl/ Zij heeft ook meerdere boeken geschreven.