Voorkeur/ afkeur bepaalde (begin)letters?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Lentedag, 11 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentedag

Lentedag Niet meer actief

Heb jij letters die je zeker wel of juist niet wil als beginletter of verdere letter in een naam? Of combinaties van letters?

Ik merk zelf dat ik voorkeur heb voor bijv de letters L, N en eigenlijk nooit namen mooi vind met beginletter P of combinatie "ph" als in Daphne.
    Verder vind ik als beginletter de x en q gewoon nooit zo mooi en namen die eindigen op een O vind ik zelden mooi.
    Gek eigenlijk die voorkeuren voor zoiets "onbelangrijks" als letters;)

Welke voorkeuren of "afkeuren" heb jij qua letters? (Afkeuren tussen haakjes omdat het nogal een groot woord is hè, maar weet geen andere omschrijving).

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

De K..
    Was hier echt geen optie. Zowel de naam van mijn vriend als mijn eigen naam beginnen met een K.

3. Lentedag

Lentedag Niet meer actief

Ik vind trouwens veel namen met de B leuk, maar helaas vanwege onze achternaam die begint met een H, valt die letter af. Zou anders B.H worden.. Niet geslaagd lijkt me.

4. Dehi

Dehi Actief lid

18 mei 2013
    468
    134
    43
    Brabant
    Nee dat klopt. Mijn eerste voornamen zijn met een B en een H. Waardoor er altijd op post oid staat, BH .......
    Afschuwelijk, echt zo dom van m'n ouders:(

5. Juffie89

Juffie89 Lid

5 jan 2015
    45
    0
    0
    Ja, ik herken dat. Sowieso wilden we geen naam met één van onze voorletters (ivm post ofzo). En ik wil geen r middenin de naam omdat ik die soms lastig vind uit te spreken. Als ik niet zo goed oplet spreek ik die r heel bekakt uit of bijna als een w. Haha! :p

6. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

3 jan 2016
    387
    90
    28
    Het voelt heel goed om een meisjesnaam met een -o- ergens in de naam te kiezen.

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    De x. Daar kun je in mijn ogen geen mooie naam mee maken.

8. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

De initialen X.X. + Achternaam vind ik een beetje narcistisch....

9. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

De k, gewoon niet mooi

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik wilde voor mijn zoon heel graag een naam met een ij-klank er in. We hebben hem Thijmen genoemd :) Ik vind het mooi open en opgewekt klinken.

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Alle letters die in de directe familie (van mijn man) gebruikt waren. Ik wilde dat hij een ' eigen' letter had😜

12. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik wil dat de namen van mijn kinderen allemaal met een andere letter beginnen en eindigen met een andere klank. Nu, voor onze 6e, was dat best lastig met kiezen.. ;)

13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Door mijn Amsterdamse accent is een naam met de A erin niet echt mooi om voor mij uit te spreken...

14. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik vind de O wanneer die echt als een lange O wordt uitgesproken niet mooi, in geen enkele naam met uitzondering van Hugo en Jaro, die gaan wel. En de Y vind ik 9 van de 10 keer erg lelijk staan in een naam.

Verder merk ik dat ik qua meisjesnamen iets heb met de L als beginletter, vaak vind ik dat soort namen erg lief en vrouwelijk klinken, en qua jongensnamen had ik de R als beginletter veel vaker dan andere beginletters in mijn lijstje staan.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    eerste letter anders dan de rest van het gezin.

Hier hebben ze alle 3 de IE-klank, een A en een L. Word lastig om dat bij een eventuele volgende weer te te doen vrees ik.
    Oh en de meiden hebben de initialen omgedraaid, LE en EL, blij dat het niet andersom was want we wisten met 37 weken pas de namen bij onze tweede meid :D

16. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Uit nieuwsgierigheid hoezo dat? Ik zie die link namelijk niet...

17. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Wij vonden de F een krachtige mooie letter. Net als de N en de R bijvoorbeeld. Een naam met de I valt waarschijnlijk af.
    De Q en de X vinden we ook mooie letters, althans ze vullen mooi aan als initiaal en 2e naam. Als roepnaam kiezen we er dan weer niet voor.

18. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.870
    5.107
    113
    De B, H, K en P als beginletter sla ik meestal over als ik namen ga kijken. Ik merk ook dat meisjesnamen beginnend met een klinker vaak afvallen. Net zoals namen met een Y erin

19. Betula

Betula Bekend lid

29 jun 2012
    917
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik vind letters Q, X en Y te niet-Nederlands aandoen. Verder valt de S af ivm de achternaam. Ook C, O en Z vind ik minder mooi als beginletter, maar als het echt DE naam is zal ik het er niet om laten. Letters die al in de familie of gezin voorkomen maakt me niet uit.

20. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Bizar dat de K meerdere keren wordt genoemd als lelijke letter. Ik vind dat zo'n mooie zwierige letter! Net als de H en de R. Dan staat er echt wat. Andere bijzonder mooie beginletters vind ik:

A: een stevige letter maar open klank
    E: hetzelfde
    G: een buitenbeentje; ondergewaardeerd m.i.
    L: mooie vrouwelijke letter
    T: zeer geslaagde mannelijke letter

Niet mooi:

B: ik val nogal over de uitspraak van een begin-B, het slaat meteen dood
    I: gewoon geen mooi gezicht
    N: voor mij is de klank van een begin-N naar, nagels over een schoolbord
    X: totaal overbodige letter en ook nog eens niet mooi, gewoon een groot kruis

Over de rest van de letters ben ik geloof ik redelijk neutraal als beginletter, alhoewel sommmige meer neigen naar mooi (F, V, W, C) en andere meer naar niet mooi (Y, U, Q).

Voor letters in een naam is het weer heel anders. Misschien zal ik daar later nog op ingaan. :p

Deel Deze Pagina