Ons zoontje van 5 klaagde vandaag over een pijnlijk piemeltje. Bij inspectie zag ik dat het piemeltje ook dikker is dan normaal. Maar met name aan de zijkant. Hij kan wel plassen en dat lijkt geen zeer te doen. Maar er aan zitten is wel pijnlijk. Hij is niet rood en er komt geen viezigheid uit. Komt dit bekend voor bij iemand? klinkt mij als een ontsteking in de oren? En wat kan ik er aan doen? Ook kan ik zn voorhuidje nog niet naar achteren trekken, vanaf welke leeftijd zou je dit moeten kunnen doen?
Onze jongste zoon heet laatst ook zo iets gehad, begon ook met ietsje dik, dag later was ie enorm! Liep ook wijdbeens, maar met plassen geen pijn. naar de dokter geweest, en bleek een veelvoorkomend schimmelinfectie te zijn in de piemel, dit omdat je het vaak nog niet terug kan trekken blijft er troep achter en kan gaan schimmelen, ha heeft de troep eruit gehaald want dat kwam niet vanzelf, en wij moesten met een zalfje aan de gang, twee dagen later niets meer aan de hand. Succes!
OMG! Dat klinkt erg naar... Ik was al bang voor zoiets. Zijn voorhuidje is nog zo nauw, kan me niet voorstellen hoe die "troep" eruit zou moeten komen?! Ik kan het velletje echt 0,0 naar achteren trekken? We hebben ook wel een beetje de pecht dat hij morgen de hele dag school en BSO heeft en wij beiden naar het werk moeten en daarna is het weer weekend Ik wacht wel even af hoe die er morgen uit ziet, anders maar een spoedafspraak maken voor t weekend en wat regelen met het werk. Wat een gedoe Maar met veel in bad weken krijg je het niet weg???
Hier ging dat niet, heb hem toen smorgens in bad gezet, maar hij wou er niet eens in, deed pijn...zat toen ook op vrijdag, heb smiddags gebeld, omdat het zo enorm werd. kon meteen tussendoor komen, geslachtsdelen zei ze moet je niet te lang aan zien, en doet echt veel pijn! Hoe is het nu? Is het erger geworden?
Ja, het is erger geworden! Vanmorgen zag zn piemeltje echt helemaal dik en rood en was nog steeds pijnlijk. Gelukkig mochten we praktisch meteen komen. De huisarts schrok van de heftigheid van de ontsteking! Toch goed dat we voor t weekend nog zijn langs geweest! Hij heeft nu een AB kuur en we moesten hem thuis houden omdat ze verwachtte dat ie nog koorts zou krijgen. Dit is gelukkig niet gebeurd. We zijn ook direct gestart met de AB. Ik zie nog niet veel verminderen, maar meestal duurt dat ook wel ene dag is mijn ervaring. Als de kuur af is gemaakt en alles weer geslonken is moeten we terug komen om te kijken hoe het zit met zijn voorhuidje. Als deze nog te strak zit en niet teruggetrokken kan worden zal hij moeten starten met eoa zalfje??? Weten jullie vanaf wanneer het voorhuidje los komt te zitten zodat je het terug kan trekken? Nu wil het absoluut niet, zo strak staat het door de zwelling, maar heb hiervoor ook al een tijdje niet geprobeerd. Laatste keer zat er geen millimeter beweging in
Wij moesten met een wattenstaafje, het piemeltje in....heeeeeel voorzichtig, vond het doodeng! maar warempel dat ging best redelijk, onze zoon is twee. Voorhuid mocht nog niet terug, Hij heeft het pus er toen echt een beetje uitgedrukt, toen was het al echt een stuk beter. toen nog paar dagen een zalfje en klaar. Hier was het bij de oudste een jaar of 6 dat de voorhuid terug kon.
O wat naar zeg!! Ben blij dat wij dat (nog) niet hoeven te doen! En een opluchting dat het pas bij 6 jaar ook nog "mag" qua voorhuid. Hij heeft verder geen problemen met plassen ofzo. Maar het is wel belangrijk dat het goed schoon gehouden kan worden en we willen niet nogmaals een ontsteking dus straks maar oefenen met terugtrekken....brrrrr.....
Sterkte met je ventje! Onze kleine man heeft het ook gehad, hij was alleen toen jonger, 3 jaar volgens mij. Wij zijn toen bij de hap eerst weggestuurd, er zou niks aan de hand zijn. Maar als je kleine ventje gilt tijdens het plassen, dan weet je als ouder wel beter. Verder was ook zijn piemeltje ook groter, dikker en roder.. Pas bij het tweede consult bij onze eigen ha werd het goed behandeld. Er kwam toen zelfs pus uit zijn piemeltje We zijn ook verwezen nasr het zh en daar kregen we te horen dat als dit nog eens zou gebeuren, het advies zou zijn om hem te besnijden. Gelukkig is het nooit zo ver gekomen. Nogmaals veel sterkte gewenst!!!
O bah, daar wil je geen gedoe. Is het nou toch een schimmel? Bij mijn zoons is het weleens wat rood, maar na een bad is het weer oké. Bij de oudste is het velletje los en hij kan het nu zelf schoonhouden
@Druif ik heb het onze oudste zelf laten doen, onder de douche gevraagd of dat kon, en jahoor daar ging ie Hihi! Vind "piemeluitleg" ook echt een vaderding hahaha!
Ok, als de boel weer rustig is zal ik m ook eens vragen om het zelf te proberen. Als het los zit moet dat geen probleem zijn??? De huisarts had het niet over een schimmeltje, Paarse, maar over een bacteriële infectie. Inmiddels wat gegoogled en las dat het voorhuidje vanaf ca 4 jaar los komt te zitten. Mmm, hij is nu 5 dus denk dat het dus wel wat vernauwd is allemaal en/ of dat het gewoon nog vast zit. Lekker dan Tis niet mijn expertise maar goed ga er na die AB kuur eens werk van maken
Wauw, heftig! Hoe gaat het nu? Hier zit het voorhuidje al heel lang los en dat probeerden ze steeds ook op het cb. Ik vond dat met twee jaar echt niet grappig! Maar met de laatste controle zo tegen 4 jaar zei ze: gelukkig maar, dit is het beste. Ik zou hem er wel lekker aan laten frutten onder de douche.
De roodheid is al haast helemaal weg en vanmorgen had hij nog wel pijn bij het plassen, toch... Maar dat is nu ook minder. Zwelling nog iets aanwezig. Maar geen pijn meer gelukkig! Ik ben net iets voor zn vierde verjaardag nog bij het CB geweest en men heeft er toen niks over gezegd? In ieder geval laat ik hem er over een week wel weer aan zitten en kijken of het wil...
Hier hebben ze op het cb niet naar gekeken . Hoort dit bij de normale check dan? Hier is de controle gewoon in ondergoed... Fijn dat het een stuk minder is. Straks flink met zijn piemel laten spelen dus, hahaha. En, papa maar even onder de douche laten voordoen hoe je een piemel wast!
Ja, hier een antroposofisch cb en voorhuidje hoorde bij standaard onderzoek. Altijd de arts gezien trouwens, dat was ook standaard.
Hier hebben ze ook niet in zn onderbroek gekeken destijds Wel bij mn dochter trouwens of de schaamlipjes niet verkleefd waren, maar dat is een beetje offtopic Ik heb vanavond toen hij in bad zat toch even gekeken. Meteen uitgelegd hoe hij dat zelf af en toe moet proberen, maar ik merkte dat het velletje wel los zit, maar niet naar achteren geschoven kan worden. Logisch ook wel, dat verklaart ook wel het ontstaan van die infectie. Het voorhuidje lijkt veel te strak te zitten van voren?! óf het komt nog doordat er nog ietsje zwelling zit, maar ik ben bang dat t toch aan zn voorhuidje ligt
Pfoei Druif, niet leuk! Ik wil je echt niet bang maken, maar door deze oorzaak is een jongetje bij mijn zoon uit groep 2 besneden... Ik snap niet dat het cb daar niet op gelet heeft!
Kijken ze hier ook niet naar hoor op het cb, hoeft ook niet. als ze maar een beetje vertellen hoe of wat. Hier was hij waarschijnlijk ook te smal, de ha zei dat is voorlopig nog geen probleem, maar als hij straks een puber word dan wil hij andere dingen dan alleen maar wassen en dan word het vervelend en moet hij dus voordat het zover is besneden worden, maar eerst even afwachten hoor, zei hij. Er verandert nog zoveel! Maar vervelend is het allemaal wel!
Nou vanmorgen weer even geprobeerd, want de zwelling is nu wle zo goed als verdwenen en de pijn is ook weg. Het voorhuidje zit wel helemaal los zo te voelen, maar de voorhuid is echt veel te nauw Vraag me af of je dit nog kan oprekken met een of ander zalfje Het gaat ook niet een klein stukje. De huisarts zal er wel meer kijk op hebben dus even afwachten wat die straks gaat zeggen. Ben benieuwd. ik weet ook niet hoe lang ze dit willen aankijken, maar als een infectie het gevolg is wil ik dit zelf ook niet te lang. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer of het CB dit ooit heeft verteld vanaf wanneer het voorhuidje los hoort te zitten en naar achteren moet kunnen. Met 4 jaar, laatste afspraak, hebben ze iig niet gekeken of er iets over gezegd. En daarna heb ik het maar zn beloop gelaten, geen idee.... Eigenlijk wel wat slordig... Ik was idd ook al "bang" voor besnijden. Anderzijds is het wel mooi schoon. Maar hoop toch niet dat hij er nu of binnenkort al aan moet geloven, arm kind!
Tegenwoordig doen ze er niet veel meer aan hoor, ten minste niet operatief. Ik ben ook al eens bij de ha geweest met mijn jongste (4,5). Hij heeft een flinke vernauwing, ook al eens een ontsteking gehad, maar kan wel gewoon plassen. Ze zei dat als het erger werd, dus vaker ontstekingen, dan kon hij een zalfje krijgen. Meestal trekt het toch vanzelf weer bij in de loop der jaren, en anders rond 11 jaar iets aan laten doen. O ja, kreeg ook nog als tip om bij opkomende ontstekingen beetje biotex in bad te doen en daar in laten weken.