Als K. dadelijk 4 maanden is wil ik beginnen met bijvoeding... dit omdat hij nu al een tijdje op 5x180 zit en hij soms nog wat hongerig lijkt (gelukkig gaat het de laatste weken bezig, maari k geloof nooit dat hij het nog 1.5 maand volhoudt hihi) Waarmee kan ik het beste beginnen? Groente of Fruit?
Ik had de hongerigste baby uit "ooitheid" en als ik volgehouden heb om tot 6 maanden geen bijvoeding te geven kan iedereen het. Mijn zoontje zat vanaf 2 maanden tot 4 maanden op 5 x 180 en daarna tot 6 maanden 4 x 210. Dus dat kunnen ze lang volhouden hoor Geef je al voeding voor de hongerige babies? Kan heel goed werken. Ook kun je met 4 maanden rijstebloem door de eerste en de laatste fles doen. Zorgt voor een verzadigd gevoel. Meer hebben ze niet nodig. Maar goed, als je toch wil beginnen met de bijvoeding dan zou ik met groente beginnen. Groente is minder allergeen dan fruit en het is beter om eerst aan groentesmaak te laten wennen en dan pas de zoete fruitsmaak geven. En dan 3 dagen met hetzelfde soort om te kijken hoe hij erop reageert (allergieen etc) en om te wennen aan de smaak. Daarna probeer je 3 dagen ander soort en ga zo maar door. Als hij groenten goed eet, dan kun je na een paar weken met fruit beginnen op precies dezelfde manier. Succes!
Mijn kleine zit al 4 weken ofzo op 5x180 dus wat dat betreft......... Hij krijgt ook al vanaf week 2/3 voeding voor hongerige baby's En Kiwi ik heb op dit topic rondgekeken en mag ik even uitspreken dat niet iedereen ervan gediend is om zulk commentaar te krijgen? IK wil met bijvoeding beginnen met 4 maanden, al is het alleen maar af en toe om te wennen van een lepeltje te eten en smaakjes te leren kennen... dat wil Ik dus met MIJN kind doen, wat jij met jou kind deed/doet is ook jou zaak.. dit is verder NIET negatief of haatdragend bedoeld ofzo, maar ieder doet het op zijn/haar manier en dit is dus mijn manier... dat sommige willen beginnen met 6 maanden is dus ook hun ding.. Verder bedankt voor je laatste advies..
Euh, sorry? Volgens mij zeg ik nergens dat je het niet moet doen of wel? Ik heb verteld hoe het bij ons ging en niet wat jij moet doen. Ik vertelde alleen mijn verhaal, jij hoeft er niets mee te doen hoor. Daarnaast heb ik je advies gegeven over het beginnen met bijvoeding. Doe ermee wat je wilt alsjeblieft. Want idd het is jouw kind en je doet het op jouw manier en ik heb er niets mee te maken. Veel succes.
Heb je andere reacties gelezen en weet hoe je erover denkt... ook dat je zegt dat jou kind de hongerigste baby uit de ''ooitheid'' is etc. alsof ik een grapje maak ofzo... het voelde gewoon niet als een fijne reactie op mijn bericht omdat het nou juist NIET de bedoeling was om WEER zo'n topic over wel of niet met 4 maanden beginnen met bijvoeding te starten... snap je ? Maar toch thnx anyway..
Dit topic begint alweer lekker Begin waar je mee wilt beginnen. De ene zegt fruit, de ander groente. Ben hier met fruit begonnen en toen gaan combineren. ene dag fruit en andere dag groente. Ik denk dat het weinig uitmaakt en alle nieuwe smaken goed zijn voor de ontwikkeling van je kind
maar het maakt niet uit omdat fruit zoeter is zodat ze misschien naderhand groente niet meer ''accepteren'' ?
Ik heb zeker geen zin om zo'n discussie te starten hoor. De meningen zijn hier idd over verdeeld. Ik herkende alleen jouw verhaal over hongerig zijn. Wij hebben soms ook met onze handen in ons haar gezeten omdat hij zo hongerig was. Hij viel letterlijk de fles aan en als het op was, was het hard brullen geblazen. Heb vaak getwijfeld om hem toch eerder bij te voeden. Dus ik bedoelde het zeker niet als grapje, want ik ken het gewoon! En ja, ik ben niet voor het bijvoeden voor 6 maanden, dat is geen geheim en omdat jij mij eerdere reacties las proefde je waarschijnlijk al aankomende discussie, maar dat was ik zeker niet van plan. veel succes met je hongerlapje . Ik weet hoe lastig het is.
Daarom precies ik voelde het al aankomen, weeeeeer een welles nietes discussie over wel of niet bijvoeden met 4 maanden, en daar had ik écht geen zin in omdat het daar niet over gaat... Maar idd toch thnx voor de tips.. nutrix kan ook met een lepeltje gegeven worden toch?
@LovelyDK: wij zijn ook met 4 maanden begonnen met bijvoeding. Gewoon een paar hapjes fruithap na de fles van 11.00 uur. In het begin niet meer dan een lepeltje of 5 a 10. Niet zozeer om de smaak, maar meer om het wennen aan de lepel. Ben wel begonnen met neutrale smaken zoals peer en banaan. Na week of 2 zijn we ook met groente begonnen voor de laatste fles (die is om 20 uur). Dus om 19 uur krijgt ze wortel, boontjes of iets anders dat ik in huis heb. Sara krijgt wel alleen vers. Dat maak ik en vries ik in ijsklontbakjes in. Dan krijgt ze dus 3 dagen hetzelfde om haar te laten wennen. Nou ze vindt het heerlijk. Als ze de lepel al ziet, gaat het mondje open. We zitten nu op 3 ijsklontjes per keer. Sara krijgt nu 3x in de week fruit en elke dag groente. Succes ermee!
Op deze site vind je trouwens heel veel goede recepten voor groente en fruithapjes. Overal waar staat dat het met 6 maanden mag, mag ook met 4 maanden. www.keukenkikker.nl
Ja, dat kan. Dan moet je volgens mij iets van 6 scheppen in doen. Je kunt ook 4 schepjes op fles van 180/6 doen en uit de fles geven. Veel makkelijker
Jannes thnx voor de tips! Moet je dan gewoon bijv. een appel nemen en pureren? Of moet er nog vanalles extra bij? En Kiwi, ik heb flessen van Avent, denk dat ik dan wel een speen moet nemen met meer gaatjes?
Appel zou ik nog even niet doen (of je moet ze koken). Die hebben een zure smaak. Bij fruit pureer ik het gewoon met de staafmixer (bijvoorbeeld een banaan en een peer samen). Bij groente kook ik een handje groente met 1 aardappel. Dat pureer ik samen met wat opvolgmelk tot een smeuiige massa. Over tijdje laat ik melk weg, zodat ze kan wennen aan meer structuur in het voedsel.
Oke jannes klinkt goed.. maar kan ik als eerste hapje niet beter beginnen met 1 soort fruit i.p.v. 2 bij elkaar te mixen? En dan bijv. peer? Lijkt me best zacht qua smaak
Voor de papfles gebruik ik een 3 standen speen van avent jannes, grappig om te lezen dat je dus al wel aardappel geeft, zat er vandaag aan te denken of dat al mocht of niet
Ja Kaatje, geef ik gewoon. Maar in verhouding maar weinig. Dus 1 aardappeltje op 200 gram sperzieboontjes (heb ik vandaag gemaakt). Zag dat in potjes ook al aardappel zit, dus waarom niet zelf maken... toch? Ook op keukenkikker staan recepten met rijst of aardappel.
Ja, dan moet je geloof ik de 3 standen speen nemen. Volgens mij standje 2 en op het laatst is het vaak wat dikker dan is het standje 3. Maar dan moet je even nakijken. Ik gebruik zelf geen aventfles dus heb er niet zo veel verstand van. En ik zou idd met 1 soort fruit beginnen. Zo kun je zien of ze er goed op reageert. Mocht ze er niet goed op reageren dan weet je welk fruitsoort je nog even moet laten staan.
Zag net ook op de site van Nestle babyvoeding een recept voor 4mnd met daarin aardappel: http://www.nestlebaby.com/nl/baby_nutri ... able&pci=0