Borstvoeding en kunstvoeding combineren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SportySteenbok, 17 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Goedemiddag,

Ik heb een aantal vragen over het combineren van borst- en kunstvoeding.

Mijn dochter is nu ruim 4 maanden oud en krijgt volledig borstvoeding.

Ze heeft flink last gehad van verborgen reflux. Hiervoor heeft ze medicijnen gehad van de kinderarts (Nexium, maagzuurremmer) en dat heeft goed geholpen. In overleg met de kinderarts hebben we de medicijnen ook weer afgebouwd en inmiddels is ze nu ruim 2 weken zonder medicijnen.
    Ze kreeg namelijk erg last van verstopping. Haar ontlasting bleef meer dan 10 dagen weg en hier had ze ook flink last van. Nu komt haar ontlasting wel weer uit zichzelf, maar is nog erg dun en soms is ze nog erg aan het kreunen en draaien met haar lijfje.

Ze gaat 3 dagen in de week naar het kdv. Ze krijgt 2 flesjes mee van 150cc.
    Ik merk dat het kolven moeizaam gaat. Meestal lukt het mij op kantoor niet de hoeveelheid te kolven die zij drinkt op het kdv. Met als gevolg dat ik op de andere dagen tussen de voedingen door steeds kleine beetjes aan het kolven ben. Veel werk voor weinig cc's...

Tot vorige week aan toe gingen de nachten steeds beter. Het lukte haar al zo'n 6 uurtjes te slapen. En als dat dan van ongeveer middennacht tot 6 uur 's ochtends was, waren wij ook er blij ;)
    De laatste dagen lukt haar dat niet meer en is ze er weer na 4 uur. Sussen met een speen heeft dan geen zin, ze heeft echt honger.

Vanwege het kolven en vanwege de minder goede nachten, zit ik er nu aan te denken borts- en kunstvoeding te combineren.
    Het volgende heb ik zelf in gedachten:
    - 1 flesje borstvoeding en 1 flesje kunstvoeding mee naar het kdv.
    - De late avondvoeding (meestal ergens tussen 22.00 en 0.00 uur) ook kunstvoeding en dan een beetje rijstebloem toevoegen om te proberen dat ze dan de nachten weer beter gaat slapen.

Op deze manier hoef ik op kantoor niet gestresst te zijn om de 300 cc te halen en kan ik 's avonds laat na de fles ook nog aardig wat kolven.

Is dit een goed idee? En kan ik dit zo invoeren? Of een van beide eerst?
    Welke flesvoeding kan ik het beste gebruiken? Er is anti-reflux voeding, toch? Of beter de voeding tegen verstopping en krampjes? En wanneer is ha-voeding juist goed?

Ik heb het leuk verzonnen, al zeg ik het zelf, om of dit zomaar kan en hoe dan, dat weet ik dan weer niet... ;)
    Alvast bedankt voor de reacties!

2. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    volgens mij is het geen probleem. mijn dochter is bijna 3 maanden oud en krijgt ook borst en kunstvoeding. ik ben wel het kolven aan het afbouwen dus binnenkort staat ze volledig op kunstvoeding. ik ben na 6 flesjes volledige borstvoeding overgegaan naar 4 flesjes borstvoeding en 2 flesjes kunstvoeding. dit heb ik ongeveer een week gedaan en dan naar 3 borstvoeding en 3 kunstvoeding. en momenteel staat ze op 2 borstvoeding en 6 kunstvoeding. Mijn dochtertje heeft ook enorme last van haar darmpjes en ik heb de voeding NAN transit nummer 1 gekregen. is van 0 tot 6 maand. en daar is ze heel goed mee. nu weet ik natuurlijk niet of deze pap ook in nederland te verkrijgen is. ikzelf ben van belgië.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Hai, mijn dochters hebben beide 9 maanden bv gehad en mijn zoontje...die krijgt nog, is nu bijna 22 maanden! Het is mij helaas bij geen van de kindjes gelukt om, althans de eerste 6 maanden, zoveel te kolven dat ze genoeg meekregen voor bij de gastouder. Echt hoor, ik heb alles geprobeerd...had goede kolfruimte, goede kolf, gebruikte de neusspray..het hielp allemaal niet. Ik kwam meestal 1 fles te kort.
    Ik had dus geen keuze om, toen ik weer ging werken, wat fv bij te geven. Op de dagen dat ik thuis was, was het weer volledig aan de borst.

Belangrijk is dat je natuurlijk wel kolft op je werk. Niet zozeer om het resultaat, maar om je productie goed te houden. Anders ben je actief de bv aan het afbouwen! Zoals schrijfster hierboven mee bezig is. Niet kolven op je werk kan je productie, met 4 maanden, nog niet aan.

ZL heeft ook reflux gehad. Ook aan de nexium/motilium. Hij heeft gebruikt tot 10 maanden. Zijn de klachten bij jouw kindje nu echt over?

Je zou die fles met rijstebloem kunnen proberen. Hier had het geen enkel effect. Ik zou eerlijk gezegd ook geen kv gaan geven als het niet echt nodig is. Waarom kv geven als je de bv bij de hand hebt? Je zou wel kunnen kolven en een fles geven met rijstebloem.

Super dat je kindje zo mooi doorsliep al. In de praktijk blijkt alleen vaak dat er soms periodes zijn dat ze toch opeens weer vaker willen s'nachts. Als mama weer gaat werken bijvoorbeeld. Het is vermoeiend soms, ik weet het, maar meestal kun je er niet zo veel aan doen. Vriendin van mij geeft fv, haar zoontje (6 maanden) komt ook nog iedere nacht. Terwijl beide kindjes van mijn schoonzus met 4 weken, op bv, van 23.00 tot 07.00 doorsliepen...Bv en kv combineren geeft dus geen garantie op doorslapen.
    Succes!

Deel Deze Pagina