Hallo allemaal. ik mocht van het zh door naar verloskunde... ik helemaal blij want nu voelt het echt echt.... krijg ik me toch een vragenlijst thuis..... jemig... er staan gewoon vragen in waarvan ik niet weet wat ze ermee moeten.... of ik wel een bij een psychiater of psycholoog ben geweest.. of ik ooit een beroep op maatschappelijk werk heb moeten doen. of er psychische ziekten in mijn fam voorkomen. opleidingsniveau? ik sta echt met m,n bek vol tanden en er zijn gewoon vragen bij waarvan ik echt vind dat het ze niks aangaat.. heb vreoger een angsttraining gevolgd en mijn man therapie voor een burn out..... wat moeten ze met die info? alsof ik niet voor m,n kind kan zorgen? m,n haren gingen recht overeind staan van die lijst... en ze willen ook toestemming om alles bij m,n dokter op te vragen.. ze hebben me nog nooit gezien, weten niets van mij........is dit normaal? ik vind het prima dat ze alle medische dingen moeten weten voor de zwangerschapsbegeleiding , maar of ik op minima-niveau leef en welke opleing ik heb gedaan en ooit naar een psych ben geweest? wat is dit voor onzin! ik nog even gebeld... dit is een standaard lijst die iedereen krijgt.... nou ja dat hoef ik toch zeker niet allemaal in te vullen of willen ze me anders niet begeleiden? pppffffff kijk met m,n opleidng zit het wel goed en ook geen minima inkomen... maar al had ik dat wel? so what? dus als je weinig verdiend is dat belangrijk om te weten? of als je geen diploma hebt? ja sorrie hoor misschien vinden jullie dat ik doordraaf... ( hormoontjes hhahaha) maar ik vind het zo raar! x Jose
Ik heb dat ook allemaal gehad en vind t erg logisch. Ik denk niet dat je die dingen persoonlijk moet opvatten, maar je hebt mensen met een beperking waarvan je het niet ziet en t wel relevant is om te weten. Ook als je psychisch in de war bent...ik heb ook bij de psych gelopen en mijn vk zei dat het juist fijn is mocht er iets in de zwangerschap zijn zodat je toch even kan bellen om te praten, zwangerschapshormonen zijn nou eenmaal heftig en iedere vrouw, met of zonder psych. dingen, reageerd er weer anders op. Ook het CB zal zulke dingen aan je vragen als je kleine geboren is
Hebben wij niet gehad. Alleen vragen wat voor werk je doet of er ziektes voor komen ( die vererft kunnen worden ) en de hoeveelste zwangerschap enz.
Op mijn vragenlijst stond niet wat mijn opleidingsniveau was en ook niet of wij een minima inkomen hebben. Ik zou niet weten waarom ze dat zouden moeten weten. Wel de vragen over erfelijkheden, rode hond etc. Dat snap ik best dat ze dat willen weten.
Qua inkomen werd er bij mij ook niks gevraagd, maargoed ik stond vanaf mn eerste daar al ingeschreven, is alweer 6jr geleden. Opl. niveau ook niet. Maargoed...wb inkomen kunnen ze wle rekening mee houden als iemand bijv. weinig kleertjes heeft. In de kraamzorg maken ze dat toch wel vaak mee werd me verteld.
bij mij vroegen ze dat ook allemaal (behalve inkomen enzo). mijn vk zei dat dit nodig was omdat de zwangerschapshormonen vreemden dingen met je gaat doen. zo kan een oud trauma weer helemaal naar boven komen (ook al heb je dat allang verwerkt). zo kan de vk daar rekening meehouden en als er iets is dan kan je daar altijd over spreken met haar. tis dus om je zo goed mogelijk te begeleiden tijdens je zwangerschap en je te steunen waar dat nodig is, zowel lichamelijk als geestelijk. succes met je zwangerschap.
Bij mij hebben ze dat allemaal niet gevraagd,alleen of je ooit iets traumatische sexueel had meegemaakt maar niks verder over opleiding en inkomsten enz.
Ik kreeg die vragen van het consultatiebureau. Het gaat er bij hen om, om een inschatting te maken of je misschien ondersteuning bij de opvoeding nodig hebt. Je bent niet verplicht om te antwoorden hoor.
meiden bedankt voor jullie antwoorden... dit is een stuk duidelijker zo. mijn vriendin zei dat ze dat willen weten omdat ze tegenwoordig bij alles jeugdzorg inschakelen .... en dat ze een risoco analyse willen maken... ik was daar gewoon erg beledigt over.... maar inderdaad als je weing geld hebt om kleertjes te kopen... of een vreoger trauma.... bij al die dingen heb ik geen seconde stil gestaan dat er natuurlijk mensen zijn bij wie dat speelt... die niet zo,n heerlijke roze wolk hebben of een stabiele situatie..... gr Jose
Klopt, een vk mag zelfs een melding doen bij t amk, is bij iemand in mn omgeving gebeurd....dit was echter wel terecht hoor!
Ook bij ons werder al die vragen gesteld (behalve over ons inkomen) De vragen over psychische ziekten worden gesteld omdat door de zwangerschap(hormonen) bepaalde klachten (weer) kunnen optreden. Bv. een pre/postnatale depressie of kraampsychose. Als je hier gevoelig voor blijkt kan de vlk hier rekening mee houden. Daarnaast is een zwangerschap en bevalling en groot "life event" , wat op zich al een risico is voor het ontstaan van psychische problemen. Ik vind het persoonlijk heel goed dat de verloskundige hier naar vraagt en alert op is, zodat zij eventueel tijdig maatregelen kan nemen.
Hier had ik ook zo'n waslijst aan vragen. en kon helaas ook op een hele serie ja antwoorden (psycholoog, sexueel trauma, gyneacoloogbezoek). Maar de enige reactie die ik erop kreeg, was dat ze het zouden onthouden, en dat ze me geadviseerd om eventueel op een yoga-zwangerschapscursus te gaan, zodat ik me goed kon ontspannen bij de bevalling, en eventuele onderzoeken. Maar meer dan dat heb ik ook niet gehoord. Vind het wel fijn dat ze met dat soort dingen toch rekening houden als het nodig mocht zijn..
Bij mij werd er alleen naar me gezondheid gevraagd en eventuele (erfelijke)ziektes in de familie van mij en me vriend. En wat voor werk je doet. Voor de rest niets geen uitgebreide vragen over psycholoog ofzo.
Klopt. Mijn gyn heeft dit ook zo tegen mij gezegd...een roze wolk kan namelijk zomaar ineens een hele zwarte wolk worden (ook overigens bij mensen die nog nooit last hebben gehad van psychische problemen) onder invloed van onder meer de zwangerschapshormonen en dan kunnen ze al met eventuele voorgeshiedenis rekening houden.
is niks persoonlijks ze moeten gewoon zo veel mogelijk gegevens van je hebben,mocht er iets aan de hand zijn weten ze ook een beetje van je achtergrond af.... dont worry ,be happy!
en ze vragen over of je in het verleden te maken hebt gehad met sexuele mishandeling,of geweld om de reden dat als ze b.v aan je buik gaan voelen of je daar wel tegen kan,en of je b.v geen moeite hebt met inwendige onderzoekn ofzo
Ik vond het wel goed dat kruisverhoor... Tevens hoor je een btje een band te krijgen met je vk en zo weet ze een btje je ins en outs... Ze mag het toch aan niemand anders vertellen. En als je iets echt niet wil vertellen doe je het niet!
Ja hoor dit is heel normaal, mar veel vragen zjn misschien niet op jou van toepassing. Het consultatiebureau is de eerste halte waar veel ouders regelmatig komen en waar dus ook de eerste signalen van zorg kunnen zijn. Beroepsmatig kan ik mij hier helemaal in vinden en vind ik het veel normaler dat iedereen deze lijst krijgt dan alleen maar de 'risicogroepen'... Het gebeurt namelijk veel te vaak dat problemen bij kinderen veel te laat opgemerkt worden... En als veel vragen niet op jou van toepssing zijn... des te beter! En fijn dat ze dan misschien wat tips hebben...
ik vind goed dat ze het in de gaten houden, er zijn bepaalde risicogroepen waarin soms wat extra hulp moet worden ingeroepen (ook aan extra begeleiding zijn bv) het zal ook aan de regio liggen misschien dat ze bij een VK bureau in een armere wijk ze meer vragen als in een dorpje met 1000 mensen zoals hier..
Ik zou het invullen van zo'n vragenlijst ook niet echt prettig vinden, maar ze doen het uiteraard zodat ze moeder en kind de beste zorg kunnen bieden. Als er in het verleden depressies hebben gespeeld, dan zou dat weer op kunnen komen tijdens de zwangerschap onder invloed van de hormonen. En als je het niet breed hebt, dan kunnen ze misschien financieel iets regelen? Een vriendinnetje van mij werkt bij jeugdzorg en die krijgt -als dat nodig is- dat soort informatie doorgespeeld, zodat er eventueel op tijd kan worden ingegrepen. Ik vind dat wel positief; er is al zo veel kritiek op de jeudzorg. Beter te vroeg dan te laat, denk ik dan. Ik zou zo'n lijst wel eerlijk invullen, die gegevens worden echt vertrouwelijk behandeld.