Wie kent het Nederlandse volkslied?

Discussion in 'De lounge' started by Chida, Dec 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Wat mij verbaast is het volgende. Het is nu erg in om vooral buitenlanders/ nieuwe Nederlanders te wijzen hoe HET moet in Nederland, dat ze trots moeten zijn en dat ze vooral moeten assimileren (want eerlijk is eerlijk, we kunnen niet spreken over integratie wat bijv. PVV wil). MAAR 1 op 20 mensen kent het Wilhelmus! en wat de 'Nieuwe Nederlanders' wel niet allemaal moeten weten voor het inberingsexamen.....bijv. waar komt nootmuskaat vandaan??? en waarom zijn bijv. Amerikanen en een aantal anderen gevrijwaard voor de inburgering??

2. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    eeh, ja het 1e en 7e couplet werd toch altijd geleerd op school?
    zowiezo het eerste couplet... dat moet ook iedereen mee kunnen zingen vind ik...

maar waar nootmuskaat vandaan komt.... dat weet ik niet eens!! haha,

En waarom amerikanen e.d. vrijgewaard zijn heeft denk ik te maken met overeenkomstige culturele dingen.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Ik ken 4 regels.

Maar ik vind wel dat mensen veel van een land moeten weten als ze hier willen komen wonen.

Maar....

Dan ook echt alle nationaliteiten.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Een poos geleden circuleerde er een mail met een link over de dingen die je moet weten ivm de inburgeringstest.... nou het gros van mijn Nederlandse collega's en ikzelf haalden hooguit een 5! Er stonden echt vragen in, dat ik dacht :(
    Wilhelmus heb ik geleerd op de basisschool 1e en 6e couplet, het eerste lukt me echt nog wel uit mn hoofd.... het 6e wordt lastiger.

Mbt je vraag over vrijwaring: het heeft denk ik ook te maken met of je EU-ingezetene bent of niet.

5. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Hahaha, grappig he...

Als je nagaat hoeveel mensen het kennen :D

6. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Maar de 'grap' is juist dat wat 'nieuwe Nederlanders' moeten weten heel veel Nederlanders niet eens weten en zich eigenlijk nooit hebben afgevraagd (?)

Wat ik belangrijk vind is dat men de Nederlandse taal beheerst, maar veel bijv. Britten weigeren om Nederlands te spreken (want iedereen spreekt toch Engels?)

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wilhelmus ken ik wel, nootmuskaat komt uit Indonesie ivm de handel destijds (voc etc toch?).

Maar inderdaad veel dingen vind ik zo raar wat ze moeten weten. Dat je bijv een kaartje stuurt bij een geboorte en dat je niet zomaar mag langsgaan ofzo :p

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Tja, dat van die nootmuskaat vind ik raar....
    maar ik vind het op zich wel logsich dat een volkslied erbij hoort, ten minste het eerste couplet... dat moet te doen zijn.

Voor de rest vind ik inderdaad het leren van de Nederlandse taal belangrijker dan de daadwerkelijke inburgeringscursus zelf!

en ik vind ook dat de taal leren voor alle immigranten verplicht moet worden gesteld!

Maar ik kan ook wel begrijpen dat mensen uit de westerse cultuur minder aan inburgering hoeven te doen dan mensen uit andere culturen, westerse culturen zijn (op de taal na) qua de meeste dingen heel erg gelijk, en met oosterse culturen zitten hier juist weer heel veel verschillen in.

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik herken hem....hahahah das al heel wat toch?

:D

10. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,024
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Ik ken het eerste couplet wat je altijd hoort.

11. Lyst

Lyst Bekend lid

Aug 29, 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Haha, mijn vriend en ik zaten elkaar gister ook al aan te kijken
    "Ken jij het?"
    "Nee, jij?"
    "Nee, ik ook niet!"

Nah ik vind het wel 'n goed plan
    Wij "oude" Nederlanders kennen veel van dit soort dingen niet (meer)
    Ik vind het goed dat ze het de "nieuwe" Nederlanders nu gaan leren, zodat zij het kunnen doorgeven op hun kiddies, en zo de "cultuur" weer een beetje terugkomt
    ;)

12. penelopea

penelopea Bekend lid

Jul 31, 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik ken hem wel hoor. Op school geleerd vroeger!

13. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik zou hem ook wel herkennen als jullie hem allemaal zouden zingen :D

14. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Maar WAT precies is de Westerse cultuur? je hebt veel Nederlanders die heel ouderwets zijn en bijv. er niet aan moeten denken dat hun vrouw de kostwinnaar is of dat hun zoon zeg "ma, pa...ik val op mannen"

15. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam

Wij zijn allen van Duitse bloed! :D

16. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En zo'n inburgeringscursus doet ook nog eens sterk vermoeden dat er op iedere hoek van de straat een homostel staat te zoenen, heb ik vernomen van een familielid. Ook in heel veel 'westerse' landen is dit niet eens zo vanzelfsprekend, vind het ook niet nodig dit zo te overdrijven.

17. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Laat de buitenlanders eerst de taal maar leren met verplichte taalcursussen. En spelenderwijs tijdens die cursus kun je wat andere dingen toevoegen. Maar het Nederlandse volkslied? Pff,er zijn wel belangrijkere dingen! De geschiedenis bijvoorbeeld. Ik vind die nootmuskaatvraag een beetje gaar maar bijvoorbeeld dat men moet weten wat de V.O.C is ed vind ik ok.

18. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ehm...

'Wilhelmus van Nassaue
    ben ik van Duitsen bloed
    Aan vaderland getrouwe,
    blijf ik tot in de dood'
    (toch?)

En verder kom ik niet...maar ik woon dan ook niet in NL.:D
    Het Belgische volkslied (de Brabançonne) ken ik ook maar een paar regeltjes van.:)

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Tja, in het kader daarvan: " iedereen moet dezelfde inburgering ondergaan!"

20. Chida

Chida Actief lid

Nov 13, 2007
    443
    0
    0
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    'Die buitenlanders' waren jarenlang goed genoeg om het vuile werk te doen voor een scheet en nu moeten ze met hun 50 jaar een inburgeringscursus doen....een beetje krom allemaal en onrespectvol.

Mijn moeder is meer dan 30 jaar in Nederland en mijn Pa is over de 50 en moeten ineens een inburgeringscursus doen (?)

Share This Page