Nesteldrang of Schoonmaak ziek?

Discussie in 'De lounge' gestart door MIss X, 24 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.960
    822
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Halloo

Ik wil even mijn verhaal kwijt.
    Ik vond in de zwangerschap dat ik niet zo last had van nesteldrang, maar achteraf was ik er juist heel erg mee bezig.
    Ons huis was elke dag netjes. Ik zorgde elke dag ervoor dat het tip top eruit zag. Daar begon ik mee in de ochtend en als ik klaar was, ging ik de deur uit. Want een of ander manier kan ik niet thuis zitten alleen. Ik krijg de kriebels en ga dingen zoeken die ik kan schoonmaken.

Nu 3 Maanden verder is onze huis een chaos. Ik ben nog steeds bezig met opruimen maar het verschil is dat het nu niet netjes word. Het blijft een rommel en soms kan ik daar behoorlijk depri van worden.. Ik verlang naar ons huisje in de zwangerschap, die er zo netjes en gecontroleerd uit zag.

Het erge is dat ik heel chaotisch ben, en nu helemaal met een kleine dus grotendeels maak ik zelf die troep.Mijn vriend helpt veel mee maar het heeft geen zin. Het blijft hoogstens 1 dag netjes.

Ik word behoorlijk verdrietig als ik denk aan mijn verlof. Ik heb het idee dat ik alleen maar heb zitten schoonmaken. En nog steeds. Ik heb het niet alleen over stofzuigen en de afwas. Maar het moet perfect dus ook de administratie, de binnenkant kledingkast. Alle oude troep moet weggegooid worden etc.

Soms vraag ik mij af of dit nog steeds nesteldrang is of dat het langzaam richting de schoonmaak ziek gaat. Het probleem is dat ik juist heel rommelig ben en toch graag die perfectie wilt krijgen die steeds maar niet lukt. Ik heb ook het idee dat ik pas kan ontspannen als alles gedaan is, maar dat is het nog steeds niet.

Ik word een beetje gek van mezelf :(

2. Meid wordt toch niet ziek van jezelf,toen ik zwanger was ik juist heel rommelig kon me helemaal nix schelen al lag op de grond in de woonkamer een banaan dan bleeft ie daar liggen. Ik heb juist nu een schoonmaak drang en om eerlijk te zijn vind ik het heerlijk. Ook al moet ik elke dag weer aan de slag(ben ook nog eens alleenstaand) maar dit heb ik nodig en ook de kleine & geen rommel. :)

Als je de drang krijgt geef er gewn aan toe,als je hem niet hebt,who cares :) Het gaat om jouw en je kind niet hoe het huis eruit ziet!

Succ6

3. Milla

Milla Niet meer actief

Dit klinkt als uit de hand gelopen nesteldrang. Juist omdat je er zo gek van wordt, denk ik dat er veel meer aan de hand is.
    Ik ken jou en je situatie niet, maar als ik dit zo lees, is er volgens mij een onderligend probleem dat niets met schoonmaken te maken heeft, maar het lijkt eerder op controledrang. De controle hebben over je huis en huishouden. Iets waar je je dusdanig aan vast houdt, dat als het mis gaat er niet alleen een chaos in je huis ontstaat maar ook in je hoofd.
    Nog een stap verder.. Waar komt deze controle drang vandaan? Is er voor je zwangerschap of tijdens iets niet goed gegaan, had je het gevoel dat er dingen gebeurden waar je geen vat op had? Juist in dat soort periodes gaan mensen iets zoeken wat ze wel volledig in de hand kunnen houden, vaak tot het obsessieve toe, het kan je heel moe en gestressd maken, en er voor zorgen dat je alleen nog maar daarop gefocused bent waardoor je juist andere dingen 'vergeet' en je je nog heftiger in je drang komt, om goed te blijven doen.
    Ik weet niet of je je hier in kunt vinden?

4. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.960
    822
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Milla.. Ik kan me er best wel in vinden.

Ik wou juist heel veel in mijn verlof doen. Schrijven, alle foto's uitzoeken en ik had allemaal plannetjes.

Een of ander manier heb ik het gevoel dat ik pas kan ontspannen als het ''huis'' onder controle is. Dan voel ik me pas rustig. Ik heb ook heel vaak in het begin van de geboorte van onze dochter gedacht. '' Als het huis netjes is, ga ik lekker op de bank zitten en genieten van haar''. Een of ander manier denk ik dat ik pas echt kan genieten en focussen op dingen als ik alles onder controle heb.

5. Milla

Milla Niet meer actief

Het klinkt echt als een probleem.. Je schrijft dat je geen rust hebt wanneer je niet eerst alles op orde hebt. Dat is een overtuiging dat je jezelf onbewust hebt aangeleerd, en om van zo'n overtuiging af te komen is best lastig maar niet onmogelijk. Hoe komt het dat je dit zo voelt? Wanneer is het begonnen? Hoe voel je je als je toch eerder de deur uit zou gaan? Als je dan totaal niet kunt ontspannen, is er toch wat aan de hand.
    Je hebt bepaalde overtuigingen die zo sterk zijn, dat ook al weet je innerlijk 'wel beter' ze je toch beheersen. Omdat je toch die overtuiging hebt, en tegelijkertijd die niet wilt, ben je constant in innerlijke strijd.

Door zo te denken, leg je jezelf ook een beloning op, zo van als ik dit maar doe, dan is het goed genoeg voor dat.. Vul zelf in, anderzijds kun je ook jezelf niet goed genoeg vinden als je deze dingen niet aanpakt..

Om hier uit te komen moet je niet je handelen maar eerst je overtuiging veranderen, dan bedoel ik dat je leert dat je je ook kunt ontspannen zonder eerst vanalles te moeten doen vanjezelf.
    Het is onmogelijk om het meteen helemaal om te gooien, maar misschien kun je beginnen met kleinere stapjes. Door bijvoorbeeld hele korte periodes toch even wat anders te gaan doen ook al was je met iets bezig. Lukt dit niet, of kom je er helemaal niet uit en wordt je probleem groter, dan zou ik persoonlijk profesionele hulp in schakelen.
    Sterkte!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.436
    36.327
    113
    @miss x; ik heb precies hetzelfde! Ik kan ook niet echt rustig zitten en ergens van genieten als het niet netjes is. Maar ik ruim elke dag op, maar zo netjes als op het laatst van mijn zwangerschap wordt het nooit meer.

7. Marie26

Marie26 Fanatiek lid

13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    Hier nog iemand met schoonmaak/ opruimwoede!
    Ik kan ook moeilijk ontspannen of op de bank gaan liggen als ik weet dat er boven nog was opgevouwen moet worden, ik nog moet stofzuigen en ga zo maar door. Dit had ik voor mijn zwangerschap ook al, alleen nu lijkt het wel wat erger geworden. Gelukkig hoef ik niet alles zelf te doen, omdat manlief soms voor me stofzuigt of andere dingen doet, maar ik kan me er dan wel aan ergeren als hij niet uit zichzelf ziet dat er gezogen moet worden. Dus dan moet ik het eerst vragen. Zo heb ik laatst op een zondag alle keukenkastjes helemaal ondersteboven gehaald en veel weggegooid, want die troep wil ik niet hebben als ik dadelijk met verlof ben.
    Tja een oplossing heb ik eigenlijk niet, omdat ik het zelf ook doe. Maar misschien moet je proberen er van te genieten als je huis ook helemaal spik en span is. Dat geeft mij namelijk wel altijd een fijn gevoel achteraf.
    Het is volgens mij ook moeilijker voor vrouwen om het huishouden een beetje los te laten. Zeker als ze zwanger zijn...!
    Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat als onze kleine er is...!

8. Marie26

Marie26 Fanatiek lid

13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    durf al bijna niet te vertellen dat het bij mij nu ook kriebelt om boven de was op te gaan vouwen terwijl ik achter de computer zit..

9. Niet meer actief

wat is het probleem, ik zie niet waarom het niet zou lukken om je huis schoon en opgeruimd te houden?

je kan toch opruimen / poetsen als de kleine slaapt en zoveel rotzooi zal de kleine nog niet maken dus dat zal het ook niet zijn..

misschien moet je jezelf er echt een keertje tot dwingen, vaak is het gewoon dat beginnen wat je uitstelt zodra je bezig bent ga je ook door (ten minste ik wel)

tip: gebrui schoonmaakmiddelen met citroen geur , citroen zet aan tot schoonmaken dus!

succes!

10. Niet meer actief

ps als het bij mij niet mega steriel en opgeruimd is heb ik ook geen rust in me kont (op zijn hollands gezegd) dus wat dat betreft klinkt dat heel bekend maar ja ik zorg er dan wel voor dat het ook altijd schoon en opgeruimd is en wel rust heb.... ;)

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dus je maakt de hele tijd schoon maar schoon wordt het eigenlijk niet en je wilt dat je huis weer net zo schoon wordt als toen je zwanger thuis was, maar je vindt het zonde dat je de hele tijd hebt gepoetst? :(

Als ik jou was zou ik accepteren dat je huis niet helemaal perfect is (valt vaak alleen jou op en verder niemand) of mezelf een enorme schop onder mijn kont geven en een keer echt alles, maar dan ook alles uitsoppen, opruimen, weggooien en ordenen.... Gewoon dingetje voor dingetje beetpakken of wegdoen...

12. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Herkenbaar... maar ik moet juist uitkijken dat ik niet verval in een oud 'patroon': controledwang. Dat is een neurose van me geweest en ik heb er hulp voor moeten inschakelen. Kijk uit, hoor!

MissX: wees niet verdrietig om je verloftijd, je hebt het heus bewust meegemaakt (en ik als mede-septembermama heb je van 'dichtbij' dagelijks meegemaakt, met je verhalen, ervaringen, dromen en verwachtingen :) )

Voor wat betreft je schoonmaakwoede: juist omdát je álles goed wilt doen, blijft het chaos. Geef jezelf de kans om per dag of week een aantal dingetjes te doen en schuif de andere dingen (inhoud van een kast, lades, een klein rommelkamertje uitmesten) op voor een dag of moment dat je eens zin of tijd hebt ervoor.

Volgens mij ziet het er bij jou thuis gezellig uit en heus niet dramatisch :)

13. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.960
    822
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Bedankt Meiden..

@ Ayyildizilf.. het probleem is niet dat ik geen zin heb om schoon te maken. Maar dat ik er net zo makkelijk wer een rommel van maak ;)
    Zo blijf ik aan de gang. Laats wat de kleine meid de hele dag bij oma zodat ik lekker tekeer kon gaan. Het was super netjes maar na een dag is het weer een rommel. Ik ben een schoonmaakster maar ik kan het niet bijhouden. Stom he? Dat maakt het zo dubbel.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.436
    36.327
    113
    @miss x: dat heb ik nu echt precies ook. Ik ruim het supernetjes op en maak het ook zelf de zelfde dag of volgende dag weer vies!

Voorbeeldje, ik dweil op mijn knieën de vloer om er vervolgens een uurtje later weer overheen te rijden met een vieze kinderwagen, leuke sporen overal dus. Ik heb ook het gevoel dat ons huis te klein is nu Jesper er is, ik heb gewoon geen plek voor alle spulletjes,waardoor het ook erg rommelig lijkt.

15. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    voor dat ik zwanger was van tamer, was ik heel lui. Ik stofzuige heel weinig. strijken deed ik 1 x in de maand. en afstoffen ect dat deed ik ook maar weinig.

maar nu, veel meer en elke dag. En het wordt steeds erger. Ik strijk nu bijna elke dag en bijna alles, ik kan ook erg gaan stressen als iets neit opgeruimd is of vies is.

16. Niet meer actief

tja missX dat is inderdaad zo als het schoongemaakt is wordt het inderdaad ook weer vies, dus blijven schoonmaken haha

ik ken het hoor dan heb ik alles tip top in orde en dan komt mijn lieve man thuis en dan ZIE IK GEWOON dat het langzaamaan weer vuil wordt maar ja als ze kleine dan 's avonds in bed ligt en mijn man is aan het relaxen op de bank of zo dan gaat mevrouw ayyildiz gewoon weer schoonmaken

ik heb er wel plezier in dus dat scheelt..

succes

17. San76

San76 Actief lid

2 jul 2007
    240
    0
    16
    Ik heb het ook hoor...de laatste weken ook de ramen van het hele huis binnen en buitenkant gewassen, kasten uitgemest, tuin in orde gemaakt, er is geschilderd hier, stofzuig elke dag, sanitair 2x per week etc...Geniet ervan als alles schoon is en baal als de volgende dag na een regenbui de schoenafdrukken en hondenpoten hier weer op de vloer staan..Kan ook niet rustig gaan zitten als er nog iets kan of moet gebeuren...Heb er nu aardig een ritme in gevonden en ben er niet hele dag mee bezig gelukkig, ben benieuwd hoe dat gaat als baby er straks is...

Deel Deze Pagina