Trappen lopen na bevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Veerpeer, 1 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veerpeer

Veerpeer Lid

19 nov 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Het is bij mij nog lang niet zo ver, maar had wel even een vraagje over na de bevalling. Ik woon in een flat op 3 hoog, zonder lift. Mijn ouders woonden vroeger ook in een flat en mijn moeder is vroeger met de ambulance thuis gebracht en werd vervolgens met een brancard naar boven gebracht.

Tegenwoordig mag dat niet meer, ambulancebroeders mogen niet hoger dan 2 verdiepingen met de brancard komen. Ik moet daarom ook "verplicht" in het ziekenhuis bevallen. Maar weten jullie of dat trappenlopen na een bevalling goed te doen is? Of hangt dat weer erg af van de bevalling? :)

Liefs, Veerpeer

2. Tese

Tese Niet meer actief

Ik denk dat het aan de bevalling ligt. Ik moest 2 trappen op om op m'n slaapkamer te komen en dat was goed te doen

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    ip raden ze aan om 4 dagen geen trap te lopen. Maar als je thuis komt mag je natuurlijk best de trap op, doet het dan voetje voor voetje om je bekken zo stabiel mogelijk te houden.
    Verder hangt het er heel erg vanaf hoe je je voelt, maar denk goed aan jezelf.
    maar de eerste dagen hoef je toch nergens heen, of wel?:)

4. Veerpeer

Veerpeer Lid

19 nov 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke, fijn om te horen dat het jou wel goed lukte met het traplopen! Zou het dan toch wel heel prettig vinden denk ik om zo snel mogelijk naar huis te gaan vanuit het ziekenhuis.

En inderdaad, als ik eenmaal boven ben dan hoef ik de dagen erna als het goed is geen trappen meer te lopen ;)

Bedankt voor jullie reacties!

5. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    En anders laat je je man je naar boven dragen hahaha.

Nee hoor grapje, als je het idd voorzichtig voetje voor voetje doet en het is alleen eenmalig om naar huis te gaan kan het niet zoveel kwaad volgens mij.

6. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    wij wonen 3 hoog zonder lift zijn 5 trappen, de dag na de bavalling thuis gekomen en ben gewoon rustig die trappen op gegaan :)

7. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Wij hebben de woonkamer op 3 hoog en de slaapkamer op 4 hoog. Ging prima! Na de ziekenhuisbevalling zelf naar boven gelopen, verder die 1e dag lekker in bed gebleven. De dagen daarna ging ik gewoon naar beneden overdag. Rustig aan, en niet vaker dan nodig, maar was geen enkel probleem!

8. Samantha1980

Samantha1980 Actief lid

19 mei 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    ehm ,ik krijg het even niet goed mee. mag je niet thuis bevallen als je 3 hoog woont??? Ik woon nl ook 3 hoog en ik wil zeker thuis bevallen...

9. fafje

fafje Niet meer actief

ligt er aan hoe jij je fysiek voelt...maar bijv ik had een snelle bevalling van 4,5 uur...1 klein scheurtje binnen dat gehecht was...en ik kon goed trappen lopen ( zelfde als jij 3 hoog zonder lift)...maar ik deed het gewoon rustig aan..lekker slow...

vervolgens ben ik 1 week binnen gebleven...dus pas na 1 week ging ik weer over de trap...maar ik voelde me na 3 dgn al heel goed...dus die trap kon ik heel normaal op en af

10. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hier hetzelfde verhaal, is het verplicht om dan in het ziekenhuis te bevallen? Wil dat dus écht niet!

11. Veerpeer

Veerpeer Lid

19 nov 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn zeg, jullie reacties! Ik doe dan inderdaad gewoon rustig aan en dan komt het vast goed :) zal nog eens kijken wat manlief ervan zou zeggen als hij me al die trappen op zou moeten tillen :p Hah, denk dat dat niet eens echt prettiger zou voelen dan zelf lopen.

Voor Samantha 1980: ik kreeg van de vk te horen dat er een nieuwe (arbo)wet is voor de ambulancemensen. Ze vertelde mij iniedergeval gelijk dat ik geen keus had in thuis bevallen of het ziekenhuis (vind het zelf niet echt een probleem, als ik daarna maar gauw weer naar huis kan ;) ). Maar het lijkt me handig om dit dan even bij je eigen vk na te vragen.
    En misschien hebben jullie trouwens een lift? Dan is dit niet van toepassing..

12. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Onee, zit er hier een verschrikkelijk in de stress! Aangezien ik echt panisch ben voor naalden, wilde ik absoluut niet in het ziekenhuis bevallen, waar je aan alle kanten lekgespoten wordt..
    Wij hebben dus inderdaad geen lift, woon op de 3e verdieping en is hier alleen een wenteltrap. Donderdag de verloskundige maar eens uithoren!

13. Veerpeer

Veerpeer Lid

19 nov 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    :( Ik hoop dat jij dan gewoon thuis mag bevallen. Ben er wel benieuwd naar eigenlijk, zou het vreemd vinden als ik niet thuis mag bevallen en anderen wel. Maar ga toch voor je duimen!

14. Samantha1980

Samantha1980 Actief lid

19 mei 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey bedankt voor je antwoord...! Nee, ik heb hier helaas geen lift. Maar eigenlijk durf ik het er niet over te hebben....want ik wil gewoon thuis bevallen..dus als ze he tniet weten haha...Mss lukt dat???

Enne...tsja..als ik in n ambulance spoedig weg moet..dan kan ik mss nog net wel de trap aflopen totdat er 2 trappen zijn...?? ik bedoel eh..??

15. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    fijn om te weten dat wist ik helemaal niet! ik ga het volgende week meteen aan de vk vragen.. ik woon 2 hoog 4 trappen op...dus betekent dat in het ziekenhuis bevallen?

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn man had een stoeltje meegenomen zodat ik op elke verdieping even kon zitten en uitrusten.

17. pijman

pijman Niet meer actief

de trap aflopen: in de uitdrijvingsfase (de laatste fase waarin het niet op kan schieten waardoor je toch naar het ziekenhuis moet) gaat je echt niet lukken met een kleine klem in je bekken. Je zou ipv een ziekenhuis ook kunnen kiezen voor een kraamhotel, dat heeft een andere sfeer als een ziekenhuis. Je moet niet in het ziekenhuis bevallen, je moet op de begane grond (of max. 1 hoog, weet ik niet precies) bevallen, desnoods bij je ouders thuis, snap je?

en de trap weer op: het ligt er natuurlijk aan hoe je bevalling is gegaan. Ik had een bevalling met megaknip en vacuumpomp en na 3 dagen ziekenhuis kon ik amper de trap op (3 trappen, geen lift) Ik heb echt halverwege zitten huilen, kon niet meer terug naar beneden en ook niet door omhoog. Maar goed elke bevalling is anders :)

18. Veerpeer

Veerpeer Lid

19 nov 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    @samantha1980 ik weet inderdaad niet of het handig is om het helemaal niet te vragen. Ik begrijp je probleem, maar misschien kun je daar met de vk ook een oplossing voor verzinnen? Ik heb inderdaad gehoord dat het absoluut geen pretje moet zijn als je de trappen op de kop af moet wanneer je in de laatste fase zit. Omdat je in het ziekenhuis dan ook gaat bevallen met je vk erbij, scheelt het dat zij dan weet dat je een hekel hebt aan prikken e.d. Zou het denk ik iig wel even bespreken..

@liz: tegen mij zeiden ze vanaf de tweede verdieping dat de ambulance mensen daar niet meer mochten komen, dus dan zou het bij jou misschien wel gewoon mogen! Maar inderdaad even goed om het na te vragen lijkt mij :)

@chebu: heeeeeeel goed idee :D beter dan het idee van mn pa: een steekwagen gebruiken, of optakelen aan de ring die bovenaan de flat zit

@bloeme: dat is inderdaad precies waar ik wat bang voor ben. Wat vervelend dat je daar halverwege gewoon "vast" zat. Uiteindelijk kom je natuurlijk wel boven, maar toch...

Misschien dat ik kan regelen dat wanneer de bevalling te heftig was (knip, vacuumpomp, etc.) dat ik dan idd bij mijn ouders thuis terecht kan o.i.d. Blijft natuurlijk gewoon lastig dat het van te voren niet in te schatten is hoe alles zal verlopen. (ergens maar goed ook denk ik...)

Bedankt iniedergeval weer voor de reacties! :)

19. misa

misa Niet meer actief

Volgens mij ligt dat heel erg aan je bevalling. Maar vraag even tips hoe je het beste de trappen op kunt lopen (volgens mij opzij stappen en voetje voor voetje!)

20. Samantha1980

Samantha1980 Actief lid

19 mei 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey ladies, bedankt voor jullie reacties.
    Ik ben niet bang voor het ziekenhuis hoor, ik werk er zelfs in, maar ik wil gewoon zeer graag thuis bevallen. Heb ik met de eerste ook gedaan (in ander land, 9 jaar geleden) en dat beviel :D mij zeer goed.

Ik vind het maar een raar gedoe eigenlijk. zo moeilijk doen allemaal. Als je in de grote steden woont, dan woont toch het grootst gedeelte van de stad op een etage.. en mn moeder is ook thuisbevallen met mijn zusje, op 1 hoog dan....dus ook niet bg.

maar ja..we zien wel dan...anders ga ik gewoon lekker alleen tot op het laatste momentje...een onverwachte thuisbevalling...kan ook nog 8)

Deel Deze Pagina