Maagzuur, wat doe jij ertegen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ientje, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Net als bij mijn eerste zwangerschap krijg ik weer last van maagzuur. Rennies helpen wel maar voelt toch niet echt goed om dat maar steeds te blijven slikken.
    Thuis kan ik wel steeds een beetje vanillevla nemen maar om nou een pak vla naast m'n toetsenbord te zetten op t werk gaat me toch een beetje te ver ;)

Iemand goeie tips? En wat is nou het beste/minst slecht qua Rennies enzo? Maalox, gaviscon? En wat voor eten kun je beter vermijden?

Morgen maar even bij vk navragen maar misschien hebben jullie goeie tips.
    Bedankt!

2. izzaiqbal

izzaiqbal Lid

2 jul 2013
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    wil ik ook weten, wordt er helemaal gek van:S

3. beertje12

beertje12 Actief lid

10 dec 2009
    161
    0
    0
    Ede
    Je kunt je huisarts vragen om omeprazol. Dit is een maagbeschermer die je dagelijks gebruikt.
    Is veilig in de zwangerschap.

4. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Rennies kunnen toch zonder problemen gebruikt worden in de zwangerschap?

Daarbij nam ik op het werk vaak een beker melk of idd vanillevla (en dat stond gewoon naast m'n toetsenbord).

5. abi

abi Bekend lid

12 mrt 2013
    886
    0
    0
    schiedam
    Je kan gewoon rennies nemen hoor die hebben een plaatselijke werking in de maag.

6. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

8 apr 2013
    3.456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Rennies mag, maar mijn apotheek adviseerde het niet. Gebruik het nog wel voor als ik er overdag een keertje last van heb. Meestal komt het bij mij in de avond, daarvoor heb ik het drankje van gaviscon. Super vies, maar helpt erg goed. Mocht dat niet meer helpen, zou ik ff naar de huisarts gaan.

Ik merk dat ik geen uien en gekruid eten moet eten. Kan het ook van vet eten krijgen. (Vanmiddag een broodje rookworst bij de Hema gegeten en heb al weet maagzuur.) En niet te laat op de avond nog eten, scheelt ook veel.

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Rennies en omeprazol

8. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    ik gebruikte rennies en op het einde van mijn zwangerschap gaviscon voor het slapen gaan. En dan niet de drop smaak, maar de anijs. Die was beter door te slikken. Maar lekekr is het niet.
    Van de rennies moet je alleen de gewone gebruiken en niet die met dubbele werking ofzo. die zouden niet zo goed zijn voor een zwangerschap

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben een groot verbruiker Rennies en dat kan geen kwaad hoor. Zowel bij de andere twee ook gebruikt.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Maalox. Kan geen kwaad. Verder niet te veel niet te vet en niet te pittig eten. Maar ik ben gek op pittig dus dat doe ik wel. Rest meestal niet...

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.829
    3.624
    113
    Hier vooral Regla PH of Maalox. Ook wat venkelthee wil nog wel eens helpen.

12. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier geen zuivel,of vet eten,kleine beetjes eten en geen zuur vruchtensap.rennies word ik juist misselijk van.en ik wil niet te veel medicijnen slikken,blijft toch iets chemisch.

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    GEEN zuivel in elk geval, het effect is vaak tijdelijk en maakt het daarna erger, dus komt erger terug, geen koffie / thee, frisdrank, vet (te) eten vermijden, geen gekruid eten, prei / uien e.d.

Vroeger eten (dus niet meer laat op de avond) water drinken (dat maakt het zuur milder omdat het verdunt word) maar niet tijdens het eten drinken.

Beetje omhoog liggen snachts

Maalox of Regla PH werken hier een beetje op het einde ook niet echt meer (maar wel tegen het zuur zelfs) alleen heb ik gewoon een bakje naast mijn bed staan om wat ik in mijn mond aantref uit te spugen, want dat is echt enorm goor natuurlijk. Maar het effect van het zuur is dan wel minder en dat is belangrijk voor je slokdarm..

Vruchtensap schiet ook niet echt op, ik kan het nu nog drinken maar laatste 10 weken zwangerschap ook echt niet meer (doe het nu alleen voor 2 uur smiddags ofzo daarna ook niet meer)

En idd 5-6 keer op een dag eten (kleine beetjes ipv grote maaltijden) je vertering word langzamer als je zwanger bent.

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Geen zuivel? Bij mij werkt de halfvolle chocomelk van nutricia heel goed! Paar slokjes en het is over.. miss minder raar dan pak vanillevla haha.. en effect is maar tijdelijk, dat klopt, maar het effect van een rennie is ook tijdelijk!

15. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Nee zuivel (vooral het vet erin) maakt meer maagzuur aan, rennies helpen idd tijdelijk maar maken het niet uiteindelijk erger. Dat is wel een verschil.

Chocolade is ook niet erg handig.

Het beste is om de zuurgraad aan te pakken zodat het maagzuur geen schade achterlaat (zoals ontstoken slokdarm e.d.)

Dit doe je door een laagje aan te leggen in de maag / slokdarm met bv regla ph of zuurremmers.

Dat je klepje niet goed werkt is dan lastig (want dan heb je maagzuur in je mond) maar zorgt niet voor schade, een ontstoken slokdarm is minder en kan uiteindelijk zelfs zorgen voor bv slokdarmtumor (als dit veelvuldig voorkomt (dus niet alleen bij 1 zwangerschap ;) )maar het laat wel schade achter)

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb in het laatste deel van mijn zwangerschap heel veel maalox gebruikt. Dat kreeg ik ook voor het eerst toen ik in het ziekenhuis lag.

Daarvoor had ik een andere maagzuurremmer bij de apotheek gehaald (ben de naam kwijt). Dat middel werd me aangeraden door de apotheker - die mij vertelde dat rennies minder goed werkten dan dat drankje - en het werkte ook behoorlijk goed. Nadat ik in het zh voor het eerst maalox heb gekregen, wilde ik echter niet meer anders. Ik vond het echt een wondermiddel. Kon eindelijk weer normaal in slaap vallen.

17. Lotjeee

Lotjeee Actief lid

6 dec 2012
    170
    0
    0
    Gezond eten!
    Als ik toxh heb gezondigd met een beetje chips heb ik daar de volgende dag echt last van:(
    Ook als ik veel heb gezeten krijg ik last van maagzuur. Dus ik probeer ook elke dag even te lopen of te fietsen.
    Heb ik er last van dan gebruik ik rennies of het drankje van gaviscon.

18. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Antagel !!

19. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    rennies en antagel op advies van de dokter omdat ik heel erg last heb van maagpijn bij de vorige zwangerschap had ik ook gaviscon de vloeibare variant en die hielp ook goed

vla of andere middeltjes helpen niet bij mij word het juist erger van

20. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Vannille vla vla en nog eens vla. Vaak blijft het na een bakje zeker wel een uur weg. En gezien ik het vaak savonds heb, voor mij wel de oplossing.
    En geen citrusvruchten(drank), ook koolzuur is een echte killer. Appels werken bij mij ook averechts.

Oja, tomaten krijg ik ook spontaan maagzuur van. Al is het de tomatensaus in de lasagne, verse op brood of een soepje, maagzuur gegarandeerd. Vaak zelfs bij elke hap die ik ervan neem.

Deel Deze Pagina