ik moet even mij ei kwijt... We hebben 2 zoons, eentje van 3 en eentje van nu 5 en halve week oud. Onze jongste zoon drinkt soms wel 10 keer per dag de fles, overdag is het lastig, maar de nachten breken nu ook op. Soms moeten we er elke 2 uur uit voor de fles, dan zijn het kleine beetjes en valt hij al gauw weer in slaap om vervolgens na 2 uur weer wakker te worden van de honger. Nu wisselen vriend en ik het zoveel mogelijk af, ga ik vroeg naar bed en blijft hij tot een uurtje of 2 / 3 zitten. Daarna is het mijn beurt om de flessen te doen en kan hij smorgens wat langer slapen. Dit hangt natuurlijk wel af van welke diensten mijn vriend moet werken. De nachtdiensten zijn zwaar, dan draai ik er zelf de hele nacht voor op en met een peuter in de buurt is er overdag geen mogelijkheid om even bij te tanken. Eergisteren heeft de jongste een nacht geslapen van 4 uur en een kwartier, heerlijk! De nacht erna was het helaas weer drama, maar ook gisteren weer een nacht waarin hij er 4 uur tussen liet zitten. Voor mijn gevoel gaat het de goede kant op dus. Vanmiddag belde mijn schoonmoeder, mijn vriend nam op maar omdat hij net de fles aan het geven was kreeg ik haar aan de lijn. Ze begon meteen hoevaak dat kind wel niet de fles kreeg.. nouja zovaak hij wil. Nou toen kreeg ik de wind van voren, of ik wel helemaal goed was, waarom ik niet een extra schep voeding in zijn fles doe, waarom ik me gedraag als een watje, dat ik me niet zo aan moet stellen en over bezorgd moet zijn, zij deed dit vroeger ook bij mijn vriend en meteen daarna was het klaar en sliep hij de hele nacht door. Helemaal verbaasd kon ik nog uitbrengen dat ik zijn darmen niet in de war wil hebben, ik vind die krampjes savonds al behoorlijk zielig. Nou dat was een excuus van niks volgens haar, ik moet dat ook beetje bij beetje opbouwen en me verder niet zo aanstellen. Vriend zegt, ah joh.. als je dat niet wil doe je dat toch niet?, terwijl ik weet dat hij denkt... hmm.. misschien wel een goed idee van zijn moeder. savonds op stuurt ze me een foto van een baby van anderhalve week oud, het kindje van haar vriendin. Leuk.. daarbij moet ze wel even vermelden dat zij wel 5 a 6 uur slaapt per nacht.. Vriend en ik hadden besloten dat beide kids zaterdag wel bij zijn ouders konden logeren, vriend heeft dubbele diensten waardoor ik er 2 dagen alleen voor sta. Red ik heus wel, maar even een dag bijtanken zou ook wel heerlijk zijn eigenlijk. Maar nu.. ik vertrouw haar niet. Ik weet hoe ze is, ik weet dat ze die extra schep zou gaan proberen om vervolgens een dag later trots te vertellen hoe goed hij de nacht is door gekomen met die extra schep voeding.. Ik heb dus even een dipje en kan me zo boos maken om die onbedoeld goede adviezen. Al vind ik eigenlijk dat ze me bijna worden opgelegd..
Je moet doen wat goed voelt voor jullie! En dat is niet wat je m zegt.... Ik zoi mijn kind dus nooit naar haar brengen!!
Hmm.. Ken het probleem.. Alleen dan helaas met mijn eigen moeder.. ik geef bv en mijn moeder is daar geen voorstander van.. Ben ook weg bang dat ze dingen anders gaat doen.. Mijn meisje houd erg van huid contact.. Ze slaapt prima en kan haar vaak wakker weg leggen en valt ze zelf in slaap maar soms wilt ze dat niet en wilt ze lekker bij je liggen.. Mijn moeder vind dat ik haar moet laten.huilen... Alleen ik wil dat niet.. Vanaf 1 oktober gaat ze oppassen.. Kijk er nu al tegen op
Dikke knuffel voor jou! Ik zou zeggen volg je hart en luister verder niet, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik geef bv dus daar kan lekker niemand mee bemoeien. Maar vind het zelfs wel eens lastig dat sommigen allemaal de baby willen vast houden, ik blijf dan bij mijn eigen ding, als ik het niet wil gebeurt het niet, ik zit namelijk daarna met een overprikkeld kind. Dus wees duidelijk naar je schoonmoeder wat je wel en niet wil en zeg dat je er op vertrouwd dat ze er naar handelt want anders kan je haar niet meer laten oppassen. Mijn schoonmoeder gaf aan in een gesprek dat ze het fijn vond dat ik duidelijk daarin was, want zei ze wij moesten onze kinderen opvoeden. Hopelijk vind de jouwe dat ook.
Ik zou het kind ook niet afstaan (eentje brengen wel, als daar verder geen probleem mee is). Het is jouw kind, dus jouw regels. Al moet ze er 100x per nacht uit, wanneer ze zelf WIL oppassen, gaat ze ook akkoord met jouw regels (en dus de consequenties van het om de 2 uur opstaan). Wilt ze dit niet; dan past ze gewoon mijn inziens niet op. Dit zou ik dus ook goed van tevoren bespreken en resoluut in zijn. Wanneer ze toch haar zin doordrijft; was het oppassen wat mij betreft de eerste en de laatste keer - en dan wél voor beide kinderen Dit is overigens mijn persoonlijke mening, hoor! Niets meer dan dat.
Nou bedoeld ze het natuurlijk allemaal hartstikke goed, ze heeft alleen een harde persoonlijkheid en een discussie voeren is met haar niet mogelijk. Als ze iets vind, dan is dat zo.. Ik kan me nog goed herinneren dat ik bij onze oudste zoon ook op deze manier zogenaamde goed bedoelde adviezen van haar kreeg, gek werd ik ervan! En nog steeds weet ze ook precies hoe en wat ik verkeerd doe bij de opvoeding van hem. Ook daaaar word ik nog wel eens op aangesproken, want dat moet namelijk zus en zo! Maar goed, mijn vriend is groot geworden bij haar en zo te zien heeft hij daar geen schade aan over gehouden haha dus ik neem aan dat het met onze kinds ook wel goed komt. Als ik straks weer aan het werk moet zal ze hoogst waarschijnlijk een dag in de week gaan oppassen... In het begin heb ik het daar wel heel moeilijk mee gehad, maar nu onze oudste kan praten en nog graag naar zijn oma gaat, zal hij het wel leuk hebben en ben ik gerust gesteld. Maar goed, nu begint het dus weer opnieuw met een kleintje dat nog niet kan praten...
Jullie reacties doen me goed!! Erzi, herkenbaar.. het advies dat je je kindje moet laten huilen. Ik hoor het ook heel veel om me heen, niet persoonlijk naar mij bedoeld maar wel even de opmerking laten vallen dat het goed is om je kindje te laten huilen. Zo snappen veel mensen dan ook niet waarom ik die fles niet gewoon lekker uit ga stellen en ga voeden op schema. Daarbij komt dan ook nog, een beetje huilen, oke.. maar als die van ons niet binnen een paar minuten zijn fles krijgt dan is het drama.. dan is het niet een lief schattig babyhuiltje maar vreselijk krijsen alsof hij vergaat van de pijn.. dus dan kom ik alweer aanrennen met de fles haha.. Inderdaad moet ik gewoon heel duidelijk zijn naar haar toe, alleen ik moet telkens alles onderbouwen, waarom ik iets niet wil of niet doe.. zodat ze er daarna nog eens keihard overheen kan gaan waaruit blijkt dat mijn argumenten nergens op slaan..voelt gewoon k*t..
Je moet stoppen jezelf te verdedigen, dan delf je altijd het onderspit. Gewoon zeggen: dit willen wij, om die reden, punt uit. Advies afkappen met 'dank voor uw goede zorgen, maar wij doen het op deze manier'.
Als je er echt tegen op kijkt, zeg dan tegen je moeder dat je op zoek gast naar een gastouder die je kind niet laat huilen.
Jullie zijn toch allemaal volwassen mensen? Als je iets niet wilt, dan gebeurt dat niet. En als je man het ene zegt en jij denkt dat hij eigenlijk wat anders bedoeld... dan vind ik ook raar. Vertrouw je je (schoon)ouders niet, dan moet je ze niet inschakelen zo simpel is het. En je ga achter je eigen beslissingen staan, dan raak je niet zo onder de indruk van wat anderen allemaal vinden (en mooi mee genomen: dan vinden ze ook gelijk een stuk minder). Wees en gedraag je volwassen.
Is het een idee om alleen je oudste daar te laten logeren? Dan kan jij overdag toch een beetje bijslapen als de jongste slaapt, maar hoef je je geen zorgen te maken dat je schoonmoeder gekke dingen qua voeding gaat doen.
Heb niet alle reacties gelezen hoor. Maar zou je de voedingen niet in een poedertoren klaar kunnen zetten? Dan is er voor je schoonmoeder geen ruimte om ergens een extra schep bij te doen. Zelf doe ik dit ook voor de oppas oma's. Niet omdat ik ze niet vertrouw hoor, maar mijn schoonmoeder is nogal een chaoot.
Schoonmoeders . Mijn schoonmoeder is helemaal in de zevende wereld met haar kleinzoon (mijn zoontje) en komt ook regelmatig met wat goed bedoelde tips waar ik eerst boos om wordt (het voelt dan alsof ze zegt dat ik geen goede moeder ben). Als ik het dan even heb laten bezinken zitten er soms wel goede/bruikbare tips bij. Ik weet zo 1,2,3 niet meer hoeveel voedingen mijn zoontje kreeg met 5 weken maar mijn gevoel zegt ook dat om de 2u flesvoeding veel is.. Misschien is het wel geen gek idee van jou schoonmoeder om eens te kijken wat hij aan kan qua fles om deze 2uur te "rekken". Zelf nam ik hem tussendoor lekker bij me als ik het idee had dat het nog wat vroeg was voor weer een voeding. Dan zaten we lekker samen op de bank en viel hij in slaap om vervolgens wakker te worden en zijn volgende fles te krijgen. Vergeet niet dat jou schoonmoeder ook een moeder is en moeders weten het altijd beter .
Idd schoonmoeders.... Heb er ook discussies over met mijn vriend. Ik probeer het wel te vermijden want het is tenslotte zijn moeder en altijd maar kritiek uiten is ook niet leuk voor hem. Onlangs is onze jongen een nachtje blijven slapen bij hun. Heel vroeg al, ik weet het, maar mijn vriend wou het per sé omdat we uitgenodigd waren op een belangrijk etentje en we hadden niemand die kon komen oppassen. Ik dacht dat SM bij ons kon komen oppassen maar dat wou mijn vriend niet, hij zei dat onze jongen ook wel eens bij zijn ouders kon blijven voor 1 nachtje. Dus ik hem met een klein hartje afgestaan (snik snik, heel erg de eerste keer). Ik had haar gezegd wat zijn eetschema is en hoe laat hij zijn bedje in gaat. Schema is als volgt: 8u - 12u - 16u - 20u slapen. Om 21.30u bel ik even om te weten hoe het gegaan is en bleek dat ze hem nog zijn laatste fles aan het geven was! Grrrr. Ik heb een spaanse schoonmoeder die denkt dat het normaal is om om 21.30u de fles te geven omdat ze vindt dat 20u gaan slapen (na zijn laaste fles om 19.30u) te vroeg is. Dat past ook niet in haar schema. Zij vindt 20 u gaan slapen heel vroeg. Ook als ze na hun werk hem komen opzoeken tijdens de week dan is dat rond 20.30u want zij stoppen pas met werken om 20u. Meestal ligt hij dan in bed en dan krijg ik ook de opmerking dat dat toch raar is dat ik mijn kind zo vroeg in bed stop. Tja. Onze jongen eet ook niet zo flink en is altijd afgeleid tijdens de fles. Dus ik geef hem in stilte eten en vraag dat er dan ook niet tegen hem gepraat wordt en zo. Dat vindt ze dus ook niet goed, want zo maak je hem niet gewoon aan normaal eten etc. En zo zijn er nog meer dingen hoor, zoals bijvoorbeeld een slaapzak gebruiken (zij vindt dat maar raar, voor haar horen het lakentjes en dekentje te zijn), ik kleed de baby niet warm genoeg volgens haar (we wonen in Spanje en zij zou hem bij wijze van spreken een muts en sjaal aandoen), etc. Anderzijds denk ik ook wel dat 1 dagje niets uitmaakt. En om de lieve vrede te bewaren (zijn moeder heeft ook babies grootgebracht) zou ik er niet al te zwaar aan tillen, gewoon op je tanden bijten of er luchtig mee omgaan als ze weer eens een opmerking maakt. Ze zal wel bijdraaien als ze hem hoort huilen voor zijn fles eenmaal dat ze voor hem moet zorgen. Ik ben er niet zeker van of ze dan nog zo sterk zal zijn en niet zal buigen om hem meer de fles te geven. Persoonlijk zou ik nooit zo ver gaan om te zeggen dat hij daar dan niet mag blijven als zij zich niet aan jullie regels houdt. Ik denk dat de rol van oma ook belangrijk is voor een kind en dat oma's ook wel goede tips hebben soms. Ze is tenslotte de moeder van mijn vriend denk ik dan, laat haar maar doen. Ik doe uiteindelijk mijn zin toch.
Ik gaf bv maar rond die leeftijd was ik blij als ik er 2 uur tussen had. Toen ik eenmaal weer ging werken met 12 weken sliep ze al braaf door en dronk ze ongeveer om de 4 / 5 uur. Dus zo zie je maar t kan allemaal heel snel komen. Gewoon kijken wat je kindje kan en daar in meegaan. Als je je schoonmoeder niet vertrouwt kan zou ik mn kindje dr niet heenbrengen.
Ja, goed gezegd, kan ik me ook in vinden. Het is vreselijk als ze weer eens met goedbedoelde raad komen, maar uiteindelijk zijn het ook moeders hé.
Idd, ook mogelijk want dat vele drinken vragen en huilen kunnen tekenen van eventuele (verborgen) reflux zijn.
Hier ook veel goedbedoelde adviezen, sommigen uit de oude tijd, sommige zijn bruikbaar. In het begin wou ik er niks van weten, geen enkele tip vond ik goed want ik ken mijn kind het beste. Om dan 2 dagen later stiekem toch een tip van mn moeder te gebruiken wat werkte Maar wat je moeder zegt van een extra schepje bij de voeding te doen is volgens mij ook slecht voor het maagje dus die tip zou ik haar proberen om te praten. Zoals NienT zegt, misschien kan je voedingstorentjes maken, dat is voor haar gemakkelijk maar ook voor jullie. Hoef je je geen zorgen te maken dat ze zich misschien ook vergist met de voeding te doseren. Maar bij anderen thuis zal het schema altijd anders zijn zoals bij jou thuis en beiden partijen leren ervan. Als dylan bij mijn ouders blijft slapen ziet het schema er ook heel anders uit. Zij geeft bijvoorbeeld s'ochtends brood aan dylan, ik doe dat s'middags maar ik laat het gewoon zo, als dylan hier is merk ik er toch niks van. In het begin wil je alles perfect hebben maar na een tijdje word je er gemakkelijker in. Ow en het kan goed zijn dat je baby bij je moeder juist beter of slechter slaapt als bij jou thuis. Wat gewoon toevallig is. Bij mn ouders slaapt hij vaak gewoon de hele nacht door terwijl hij hier rond 5u wakker word voor zijn speentje. Vannacht is hij ook bij mn ouders blijven slapen (op dinsdag mogen hun babysitten want ik werk tot 22u) en hij werd nu bij mn ouders om 3u wakker wat hij hier dan nooit doet