Ik ben de draad kwijt, wanneer brood en pasta?

Discussie in 'Voeding' gestart door monica73, 8 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik ben compleet de draad kwijt door de verschillende schema's en adviezen over bijvoeding.

Mijn zoontje krijgt vanaf vier maanden bijvoeding naast bv. Hij eet inmiddels als een dijker:D...verschillende groenten en fruit, om de dag aardappeltje of rijst erbij, een stukje kip er door....
    hij drinkt daarnaast nog 8 keer bv op een dag. Hij loopt dus al 2 maanden voor met bijvoeding.

Wanneer mag ik nu voorzichtig starten met een broodkorst en pasta?
    In het boekje van het cb staat vanaf 7 maanden brood...in het groeiboekje staat weer vanaf 6 mnd een broodkorst...ik zie het verschil niet tussen een korst of een stukje brood;) Natuurlijk ben ik niet van plan om gelijk te starten met volkorenbrood...

Nu zat ik verder te denken...hoe hard is de termijn van 6 maanden? Mijn zoontje is twee weken overtijd geboren...ik kan me voorstellen dat hij eerder aan bijvoorbeeld bijvoeding toe is als een kindje wat 1 maand te vroeg is geboren....

Omdat alle voedingsschema's in boeken en op sites uitgaan van bijvoeding vanaf 6 maanden, weet ik niet goed wanneer en waarom ik bepaalde dingen wel of niet mag geven. Ik begeef me nu een beetje in een grijs gebied...

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Granen, dus brood granenpap en pasta, pas vanaf 6 maanden. Dit is wel een harde grens die ik echt op de week aan zou houden!

Waarom begin je niet met volkorenbrood? Dat is juist het beste brood? Wit brood heeft een kindje totaal niets aan. Lekker met 6 maanden beginenn met een stuk volkorenbrood, niet ovenvers van de bakker maar gewoon een dag oud ofzo. ( Want super vers brood kan nogal kleven in het mondje ) Overigens is kip/vlees ook pas vanaf 6 maanden - of nog later - nodig hoor!

3. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Als ik met brood of een korst start, wordt het gewoon bruin brood. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet ga starten met het grovere volkoren brood.

4. adi

adi Niet meer actief

Geboortetermijn is amper van belang voor bijvoeding, de darmen rijpen vanaf de eerste dag dat de baby voeding/melk krijgt.

Met granen zou ik niet eerder starten dan 6 maanden. En met vlees al helemaal niet, die wordt pas vanaf 8mnd geadviseerd. En bv-kindjes krijgen het vaak pas na 1 jaar.

5. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga niet eerder als zes maanden starten met een broodkorst. Vlees heeft mijn zoontje pas twee keer gehad, een stukje gekookte kip bij de boontjes en rijst.
    In het boekje van het cb staat hier dat er vanaf 6 maanden af en toe vlees toegevoegd kan worden als je kindje goed reageert op verschillende groenten. Elders lees ik weer vanaf 7 maanden of nog later inderdaad. Ik weet dat hij nog geen vlees nodig heeft, maar wat is, buiten dat hij het nog niet nodig heeft, een reden om er mee te wachten? Is het niet goed voor de darmen, te veel eiwitten? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Deel Deze Pagina