Net 20wk echo gehad, niertje vergoot

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Miertje84, Aug 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miertje84

Miertje84 Bekend lid

Nov 6, 2011
    776
    1
    16
    Utrecht
    Hoi,

We hebben net de 20 weken echo gehad. Kleine meid lag er niet zo goed voor en erg druk. Daardoor niet officieel t hart kunnen bekijken maar ze heeft 3x gekeken en zag er goed uit. Wel volgende week terugkomen omdat ze rug niet zo goed heeft kunnen zien. Was wel dicht. Kleine meid was dwars en ging ook niet anders liggen.

1 niertje is wat vergoot. Mag max 5mm zijn en is 5.6. Ook daarvoor terug volgende week.

Iemand ervaring qua vergrote nieren? En hoe dan verder? Ik weet alleen dat ik met 32 weken weer een echo krijg.

2. Guusje1987

Guusje1987 Actief lid

Apr 9, 2013
    350
    157
    43
    Noord-Holland
    Hoi!

Ja, ik heb er ervaring mee. Ik weet de afmetingen van mijn mannetje zijn nieren niet meer (hij is inmiddels 1,5 jaar), maar bij hem was het ook iets vergroot. Dit was met 32 weken genormaliseerd, wat meestal het geval is. Ik maakte me toen wel even zorgen, maar toen ik er naderhand op googlede las ik dat het dus vaak voorkomt en ook vanzelf weer goedkomt. Mijn echoscopiste zei "let op: ik maak me hierover GEEN zorgen". Dat stelde mij wel gerust.

Succes en geniet van je zwangerschap :)

3. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    De meest voorkomende afwijking op de 20 weken echo.
    In 9 van de 10 gevallen is dit weer bijgetrokken rond de dertig weken.
    Voorlopig geen zorgen dus.

4. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Hier was het linker niertje 7,2mm en dat was met 32 weken al helemaal recht getrokken :)

5. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

Feb 11, 2010
    11,066
    166
    63
    @Miertje: heb ik ook gehad bij mijn oudste. Omdat het ruggetje moeilijk opgemeten kon worden, omdat hij in een verkeerde houding lag, moesten wij even een rondje lopen en na een uurtje terugkomen om de echo te vervolgen. Ze heeft toen nog een keer naar de niertjes gekeken en toen bleek het blaasje net geleegd te zijn en dus de niertjes net binnen de marges. Heb wel met 32 wkn een controle echo gehad, maar toen was alles weer prima.

6. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    M'n vriendin is zwanger van een jongetje met vergrote niertjes. Al de hele zwangerschap overigens. Zodra de kleine is geboren moet hij direvt aan een ab kuur. Verder kon het geen kwaad zeiden ze.

7. Jughi

Jughi Bekend lid

Oct 28, 2014
    710
    1
    0
    Bij ons hetzelfde, alleen heeft ze net zolang gemeten tot hij op de 5 mm zat..
    De echoscopiste legde uit dat de grens waarschijnlijk opgerekt gaat worden naar 7 mm omdat het bijna altijd bijgetrokken is bij de controle echo bij 32 weken.. De kans dat er dus daadwerkelijk iets aan de hand is is denk ik niet zo groot.
    Ik zou het wel spannend vinden hoor, maar hopelijk stelt dit je iets geruster..

8. Stippel

Stippel Actief lid

Aug 23, 2009
    347
    1
    18
    Tijdens de 20-weken echo van mijn zoontje was ook een vergroot niertje (of nierbekken) te zien. Volgens de verloskundige niets om me zorgen over te maken (stiekem deed ik dat wel een beetje). Met 30 weken moest ik terugkomen, maar tijdens de pretecho met 27 weken was al duidelijk dat het er helemaal goed uit zag. :)
    Schijnt echt vaak voor te komen, vooral bij jongetjes zei mijn verloskundige.

9. Lilou

Lilou Actief lid

Jan 31, 2011
    207
    29
    28
    Bij onze dochter werd met 20 weken ook vergrote nierbekkens gemeten, aan beide kanten dus. Bij 32 weken bleek dit nog steeds het geval. Ik ben klinisch bevallen (moest dat al vanwege eigen ziekte) en beiden 72 uur ter observatie moeten blijven. Direct na geboorte gestart met antibiotica, voor zo'n 2 tot 3 maanden geloof ik, en er is op de tweede dag na geboorte een echo gemaakt. Tot zo'n 9 maanden oud is ze regelmatig gevolgd door de kindernefroloog, met echo's en 1 keer een ander (wel vervelend) onderzoek. Toen is besloten dat de afwijking niet zo erg meer was en sindsdien zijn we vrij van controles. Geen urineweginfecties oid, dus ondanks dat we er ons best een beetje zorgen om gemaakt hebben liep het goed af.

10. moon92

moon92 Lid

Jun 10, 2015
    47
    0
    0
    informatie adviseur hypotheken
    ede
    Onze zoon had dit ook met de 20 weken echo .. Ik dacht zelfs met de zelfde afmetingen als bij jou.
    Bij 32 weken hebben ze een nieuwe echo gemaakt en was het helemaal bijgetrokken.

De echoscopiste vertelde ook dat we ons er geen zorgen over moesten maken omdat dit veel voorkomt en ook bijna altijd weer bij trekt.

11. Minime3

Minime3 Bekend lid

Oct 13, 2013
    674
    133
    43
    Precies! Zo ook bij ons ventje;)

Share This Page