hoe zal ik dit aanpakken? (zindelijkheid)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miis, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja sorry maar ik kan niet soortgelijks vinden in oudere topics..

dus, mn oudste (bijna 2) is nooit zo bezig met plas of poep, wel tijdens verschonen maar komt t nooit "zeggen" als ie een schone luier aan moet.
    Soms komt ie wel ineens tijdens t spelen naar me toe en wilt opgetild worden en ja hoor dan ruik ik t.
    Over t algemeen herken ik zn poepmomentje aan dat t net iets te lang stil blijft in huis en dan zeg ik ohh j moet een schone luier, vaak klets ik door en vraag ik...wat moet je doen als j een vieze luier hebt...en dan zegt hij Mama ( zo van mama roepen)
    En dan ga ik door en zeg, want...dan...moet ..je ..een ...?? en antwoord hij luier ( schonen luier dus)

ook is hij al 2x spelenderwijs op de wc gaan zitten, na het badje op balkon, liet ik hem naakt lopen..en vroeg, wil je op de wc plasje doen? en hij ontzettend enthousiast ja zeggen...ik hem erop zetten en dan ging ie uit zichzelf "nep" plassne...echt zo drukken..en kijken, maar gebeurde 2x niks..anyway..

Vandaag wilde hij ineens zn luier uit....dus oke doe maar...dus ik vraag wil je nu op de wc plassen? hij nee...oke....moet je mss een poepie doen? dan moet je zeggen, mamaaaaa ik wil naar de wc, oke? ja oke...
    Maar hij wilde niet gaan...nou hij lekker spelen, en ja hoor..bleef btj te lang stil in zn kamer...
    Dus kom daar en had ie gepoept en btj plas....

Nou ik zei alleen, hoi schat ben je ana het spelen, oh mama gaat dat even schoonmaken...verder niks over gezegd...hij vond het ontzettend interressant, zei gelijk bah mama..en wees ernaar...
    helemaal achter me aan lopen kijken hoe ik het ging schoonmaken etc...

Goed mijn vraag....hoe zal ik nu verder gaan hiermee....dit laten? of gewoon elke dag als ik thuis ben zn luier uit, en dit laten gebeuren?

( ik las een antal dingen over dat boek van gina ford...maargoed t lukt mij niet een hele week thuis te blijven)

:) thanks voor t lezen, btj lang verhaal geworden sorry :D

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt beginnen op bepaalde momenten op wc te zetten, na slapen, voor slapen, voor eten na eten en voor naar buiten gaan en na thuis komst. en op de momenten waarop hij zelf vraaagt.
    dat is handig om op schema te doen vind ik. want straks als hij zindelijk is moet hij dat ook op die tijden doen(anders bijvoorbeeld ga je met blaas vol naar speeltuin krijg je n ongelukje)

maar je kunt ook wachten totdat hij zelf aangeeft dat hij moet.

3. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ik bn wel een btj voor om t te sturen !

Ti's dus niet verwarrend dat hij wel steeds z'n luier weer aandoet?

Is t nou verstandig om eerst nog een potje aan te schaffen of gelijk Verkleiner ?

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb n verkleiner met een trapje zodat hij zijn voetjes kan op zetten en zelf op kan en 2 po's. mijn jongen was heel vroeg begonnen, hij kan wel op wc zitten maar met de benen haqngend, dat is ni zo handig als hij moet poepen met persen.
    2 po's omdat hij als hij poepte niet meteen plaste, en wilde op schone po plassen.en met de kiezen had hij tandjes poep, een paar keer achter elkaar, voordat ik klaar was met het schoon maken.

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik ben ook met 1,5 begonnen met het potje naast de verschoonplek te zetten. Elke keer bij een schone luier erop. Eerst deed zoon niets, toen steeds vaker een plas. Met 23 mnd begon hij ook tussendoor aan te geven dat hij moest plassen en hield het dan gerust even op totdat hij op de pot zat. Daarom weer een stap verder en de luier helemaal uit. Hij is nu voor zijn 2de verjaardag zindelijk.

Als hij wild poept en plast en niet door heeft dat het een ongelukje is dan nog even de luier aan laten en blijven bij de plas rondes op de pot. ze moeten wel begrijpen wat ze doen voordat je de luier uit laat.

6. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja precies oké
    Dus ik ga hem gewoon op ' gezette ' tijden/ momenten op t potje zetten.. Of in elk geval zo vaak hij wilt..
    Als k kennis laten maken met potje moet z'n luier dan gewoon aan?

Of moet ik dus niet t potje bijv in d woonkamer zetten? Of is dat dan juist verwarrend sls ik het schematisch aanpak zegmaar?

Hij kan z'n broek nog niet uitdoen maar denk wel dat luierbroekjes nu handiger zijn heh met een potje?

Weet iemand of kruidvat merk ook goed zijn ( gebruik namelijk kruidvat luiers)

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb het boekje zindelijk maken is kinderspel gebruikt, werkte goed hier alleen kwam er een operatie tussendoor en ging het weer mis.. morgen weer opnieuw beginnen, we zijn nu weer in een rustige periode aanbeland..;)

(ff zoekfunctie gebruiken, heb er al een topic over geopend ooit en boekje kun je eventueel overnemen ;))

8. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    oh thanks san, ga j topic ff opzoeken!! ( of pb me ff wat je ervoor wilt hebben? :))

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

waarom nu al zo gedreven voor zindelijkheid? waarom niet kijken wanneer hij er aan toe is?

mijn zoon was er met 2 jaar echt niet aan toe en sinds een aantal maanden is hij van de een op de andere dag, dag en nacht zindelijk

10. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    amfy, nou omdat het lijkt alsof hij het wel interessant vindt...en in mijn familie was iedereen zindelijk voor 2 jaar, gebruikte dus wel ander soort methodes dan tegenwoordig....en ik ben dus benieuwd...kijk als hij het niet wilt..dan kap ik natuurlijk..maar heb zoiets van, gewoon proberen...wat kan het kwaad...ik ben elke dag thuis...dus heb alle tijd om te oefneen

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja begrijp ik ook hoor en hier was het ook allemaal met 2 jaar zindelijk (mijn broer zelfs met 20 maanden al) ik zeg het word mooi neer zet een potje neer en laat heb lekker in zijn blote kont lopen. gaat hij op het pontje zitten en doet hij niets belonen en natuurlijk als hij iets doet helemaal haha

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ja precies!! dus ik ga een potje kopen, heb ik namelijk nog niet!

hij wijst namelijk wel soms naar zn luier "ieewhh" ...en dan vraag ik moet je plassen....maar dan negeert ie me hahahahaha

maar denk dat hij het potje wel heel leuk vind, ff boekje lezen erop ofzo hahaha

(die 2x dat ie op de wc ook niks deed, ging ik ook enthousaist zeggen, oh wat goed! netals papa en mama op de wc, en trots mocht hij toiletpapier afscheuren en doortrekken...
    ik laat hem ook altijd mijn behoeftes zien :)P) vind ie ook heel leuk ahahahah

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik deed met zoon lief die zette ik op het potje met een soepstengel haha

14. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Hahaha

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    zindelijkheid kun je ook aanleren, is mijn mening. En andere mensen denken daar weer anders over ;)

16. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ja maar de kans op terugslag is vele malen groter!

Hier gewoon potje in de kamer hij ging er steeds vaker op zitten en sinds van de week ineens plassen erop! Nu houden we het vol en het gaat hartstikke goed ieder plasje op het potje! Maar wel geheel op zijn eigen tempo. Nu kijken hoe het verder gaat. als die niet wil en kan niet pushen, maar gewoon zijn gang laten gaan. zou ik doen

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    denk ik niet maargoed ieder zijn eigen methode en ieder kind is anders ;)

18. marilouise

marilouise Niet meer actief

Zeker weten! Is onderzoek naar geweest!
    Maar maakt niet uit, kindjes moeten al zoveel dus ik zou zeggen als die wil mag die en als die niet wil hoeft die niet.

19. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    kan me voorstellen dat een terugval groter is als ze nog erg jong zijn..maar als ik nu naar mn zoontje kijk...en zn interesse...dan denk ik..kan het toch proberen...

in heel veel andere landen gebeurd het ook...en een terugval kan best gebeuren, maar zou dan de luier alsnog uilaten...en dus niet weer om gaan doen, dan werk je het in de hand...denk ik..

20. misa

misa Niet meer actief

Ik lees ff mee. Ik denk dat mijn zoontje nog niet zover is hoor, maar wil het moment niet missen zeg maar.

Wat is dat van die gina ford dan?

Deel Deze Pagina