Zo ontzettend in dubio! Overblijven of niet?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by oogappel, Aug 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Hallo dames,

Mijn meisje is in april 4 jaar geworden, voor de grote vakantie is ze al zo'n 2 maanden naar school gegaan.
    In het begin erg veel moeite gehad, ze was onwijs onrustig en huilen bij het afscheid.

Na een week of 5 ging het al een heel stuk beter en werd ze eigenlijk ook alweer het zonnetje van de klas genoemd.
    Maar een continu issue is toch wel het overblijven. Ze blijft namelijk drie daagjes over.

De reden dat ze overblijft is dat haar kleinere zusje precies dan haar slaapje heeft.

Vandaag weer naar school en ja hoor het overblijven kwam gelijk weer naar voren.

Aan de ene kant denk ik....ze is nog zo klein en 3 lange dagen poehej als dat nou eht enige is, ik zie wel een manier hoe ik dat doe met haar zusje. Komt ook wel goed denk ik....

Aan de andere kant is het ook te makkelijk om haar er vanaf te halen, waar is de grens? ZOoooo lastig!

Wat denken jullie dames? Nog meer die hier ervaring iin hebben of misschien een advies.
    Ik hoor ook veel moeders zeggen dat het allemaal wel haasten is tussen de middag, worden de kindjes daar vrolijker van?

x

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja bij ons is het geen keuze... en blijft ze 4 dagen over.

ik denk dat het er ook beetje aan ligt hoe ver je van school woont en wat ze doen tijdens het overblijven.

ik woon 20 minuten lopen avn school.. dus tussen de middag naar huis is naar huis, boterham smeren en onderweg opeten als je nog op tijd terug wil zijn zo ongeveer.
    maar ze gaan dus in de overblijftijd met zn allen naar de speeltuin en lunchen daar.
    dat is dus best leuk

plus.. ong 3/4 van de klas blijft over
    dan is het dus eigenlijk helemaal niet zo erg om over te blijven.

3. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou haar de eerste paar weken thuis hebben voor de lunch. Het is toch weer even wennen na 6 weken vakantie.

Babyfoon aan de buurvrouw geven?

4. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Heb ik ook aan zitten denken om haar thuis te laten en wanneer ze er meer aan toe is, maar ik denk dan dat ze helemaal niet meer wil ;)

Buurvrouw werkt op dezelfde dagen!

5. Saskia78

is het niet een kwestie van gewoon weer even wennen?
    uiteindlijk is ze vorig schooljaar ook maar weinig naar school geweest waarschijnlijk.
    wij hadden om de haverklap vrij van april tot de zomervakantie in ieder geval.

6. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Is ook zo hoor, ik ben ook wel een ongeduldig typje ;)

Komt natuurlijk omdat ze niet overblijft omdat ik dan "moet" werken, we doen het zodat haar zusje ook rustig kan slapen zonder op de fiets heen en weer mee zou moeten.

Vind het gewoon niet prettig dat ze zo verdrietig is, ze zegt dan ook dat de kindjes hun jasjes aan doen en dat zij in de klas moet blijven. Misschien valt het al met al wel mee....ga het ook zeker nog wel een paar weken aankijken!

7. Saskia78

mja ik snap je dilemma... vandaar dat ik er ook bij zei dat het bij ons gewoon geen keuze is.
    als ik al thuis zou zijn.. (binnenkort ivm geen werk bijvoorbeeld) is er nog te weinig tijd om op en neer te gaan.

wij wonen echter tegenover een school... voordeur open, oversteken, schooldeur in.
    dan is het een heel ander verhaal... :)

maar die laatste periode voor de vakantie is ook gewoon raar.. veel vrij, ene keer wel school, andere keer geen school, jaarafsluiting etc..
    en van begin van het jaar tot kerst.. is op 1x vakantie na gewoon steeds hetzelfde.. dat went makkelijker denk ik dan?

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik werk ook niet en mijn dochter gaat waarschijnlijk ook overblijven 3 dagen.

Punt is namelijk dat mijn zoontje ma t/m do naar de peuterspeelzaal gaat en die is om 11 uur uit, mijn dochter om 12 uur maar dan moet ze om 1 uur weer terug zijn, dat in combinatie met een baby van nog geen half jaar gaat me toch voor wat teveel gedoe zorgen. Ik woon best dichtbij school maar denk dat het rustiger gaat zijn om haar daar te laten blijven.

Anders is het kwart voor 11 naar school, kwart over 11 weer thuis en dan kwart voor 12 weer naar school (of ik blijf daar hangen maar dan zit ik daar een uur te wachten), kwart over 12 weer thuis. Kwart voor 1 weer naar school en kwart over 1 weer thuis en moet dan om 15.00 uur weer richting school en nog een slaapje ergens zien te plannen en de middelste gaat na de psz ook nog naar bed.

9. Saskia78

@umm: daarom zijn thuisblijfmoeders nou vaak zo druk :)
    mensen doen wel beetje lacherig over van/naar school lopen.. maar per saldo ben je wel je halve dag kwijt met dat gewandel.

10. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Ik zou ze lekker ophalen. Als je werkt, dan moet het, maar in dit geval is het niet echt nodig. Gewoon je kleine meenemen op de fiets of wat dan ook en proberen om die slaapjes wat te verzetten.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

De jongste slaapt neem ik aan 1 keer per dag? Dat kun je toch wel rekken tot 13.15? Het zou voor mij echt geen reden zijn de oudste te laten overblijven.

12. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Het is ook niet zo dat ikzelf thuis ben, mijn moeder past op ma/di en do is mijn vader er.

Pfpfpfpfp ik kan niet wachten tot de dag voorbij is ;)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    haha ja precies, en mensen doen dan zo makkelijk, jij hebt tijd zat want je bent lekker thuis. Maar uiteindelijk blijft er niet veel tijd meer over. Als ik ze s'ochtends weg heb gebracht heb ik nog 1 uur en 45 min 'vrij' (zoontje begint om kwart voor 9) en vervolgens ben ik dan 2,5 uur bezig met wegbrengen en ophalen en dan weer 1 uur en 45 min voordat ik weer richting school kan.:p

Heerlijk ontspannend is het niet.

14. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Dan kan de jongste maar best kort slapen; van 13.15u tot 14.45u want dan moeten ze alweer de oudste ophalen.

Hier ook over gedacht, maar ma en di werken wij dus moet ze zowiezo overblijven en donderdag hebben we ook gewoon gedaan. Makkelijk voor de jongste mbt slapen of evt activiteiten doen en ik vind het anders zo'n gehaast smiddags. Verschil bij mijn dochter is dat bijna alle kindjes in haar klas overblijven, dat scheelt misschien. Hoeveel gaan er in haar klas naar huis?

Wat ze denk ik ook voelt (mijn dochter heeft dat in ieder geval wel), als jij je ergens wat schuldig over voelt of twijfelt kan ze juist dat naar je benoemen. Ik weet niet of je t heel veel aan haar uitlegt, maar ik denk dat de boodschap gewoon moet zijn; jij blijft gewoon over...punt...:)

15. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Jeetje. Stoer dat je dat zo doet. Ik zou dan toch, zeker icm die 2 kleintjes, de oudste laten overblijven. Scheelt gehaast en je kan lekker met de 2 kleinsten wat dingen doen lijkt me...

16. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Mama van 2 meisjes....je hebt gelijk hoor! Ik heb niet het idee dat ik het naar haar uit, ik "negeer" het eigenlijk. of zeg "het is hartstikke leuk lekker buitenspelen" iets in die strekking!

Het komt ook gewoon omdat ik denk "stel dat dat nou het enige is waardoor ze verdrietig is" maar goed de angst bestaat ook dat ze ook verdrietig is wanneer ze 's middags naar school word gebracht.

Kortom ik moet ook weer wennen aan de situatie na vakantie ;) het is zoals het is....het beste voor allemaal!

Share This Page