Even moest ik slikken toen ik niet zo lang geleden hoorde dat een van onze kinderen aan de bril moet. Het is niet erg en al snel bij neergelegd. We maken er een feest van en gaan een mooie bril uitzoeken. Wel is het alkemaal nieuw voor ons. Man, ik en andere kinderen hebben goede ogen, en nooit heb ik iets gemerkt aan onze jongste. Inmiddels snap ik het hele verhaal over het vermogen om te accomoderen bij een kind. +6 en +4 kwam er uit het onderzoek. Best flink dacht ik maar omdat kinderen nog een + mogen hebben valt het mee volgens de ortoptist. Deze vertelde mij ook dat het bij kinderen van 3 vaak met groeien nog wat beter wordt. Sommige sites geven dit inderdaad ook aan terwijl ik uit andere sites mag opmaken dat je blij mag zijn met stabiel blijven. Bij het weggaan zei dezelfde orthoptist dat ik me erop moest voorbereiden dat het bij de volgende meting nog wat erger is geworden. Nu snap ik het even niet meer.... zijn er mensen dier er ervaring mee hebben? Hoe was het verloop bij jullie (kinderen)? Ergens hoop ik toch dat het wat minder wordt. Al is het maar om later de mogelijkheid te hebben voor lenzen of laser te kunnen kiezen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!
Ik heb jarenlang +5 gehad, en op m'n 30ste bleek het ineens heel erg te zijn veranderd. Laten meten door 3 opticiens en vervolgens oogarts vanwege het grote verschil; ik heb nu +2,5 aan beide ogen. Maar als kind had ik dus altijd een bril, en toen ik 4 was konden ze nog lang niet zo mooi slijpen als nu, dus dat waren best dikke glazen. Ik heb er nooit last van gehad. Juist niet! Met bril ging er een wereld voor me open, dus ik zette 'm met plezier op. Met +5 waren lenzen overigens echt geen probleem, ik heb ook flinke cilinders, kon allemaal! Vanaf mijn 15de had ik lenzen.
Mijn moeder en oom waren ook al vanaf peuterleeftijd aan de plusbril. Dat is nooit minder geworden helaas... ik zelf vanaf pubertijd en ook nooit minder geworden. Het lijkt hier wel om iets erfelijks te gaan, misschien speelt dat ook mee.
Mijn zoontje had toen hij drie jaar was +9 en +8. Bij vier jaar +10 en +8. Ook moeten wij 2 uur per dag zij oog afplakken om het rechteroog sterker te krijgen. Zijn zicht is dus inderdaad minder geworden. Hopelijk wordt het nu wel weer beter. We hebben voor hem extra dun geslepen glazen, anders zijn het net "jampot" glazen. De dag waarop hij zijn bril kreeg, was een drama. De volgende dag een beetje "dwang"dwz. als je tv wilt kijken bril op. Anders geen tv kijken. Sindsdien is het eerste wat hij doet als hij wakker is, is zijn bril opzetten. Kan er echt niet meer zonder. Er ging een wereld voor hem op sinds hij een bril heeft, ging met sprongen vooruit op de psz.
Hier met 3 jaar een bril gekregen, +8 is zijn afwijking. Ik dacht ook dat het nig wel beter kon worden, maar de orthoptist heeft wel door laten schemeren dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. De laatste controle had hij nog +8. Bij ons 1e dag ook drama, daarna wilde hij hem nooit meer af doen. Wij plakken nu sinds een paar week ook 2 uur per dag af. Hier ook extra dun geslepen glazen. Ik kijk ook af en toe voor lenzen, maar tot nu toe alleen harde lenzen gezien in zijn stertke (maar nog niet echt in verdiept verder).
Hier heeft mijn zoon +3 maar cilinder van -2.5, dat gaat nooit meer weg. Hij was ook 3 dat hij een bril kreeg, een mooie met spiderman vd specsavers. Hij had 2 luie ogen en met 5 jaar toch 1 oog afplakken omdat ze te veel verschilden. Nu met ruim 7 jr niet meer afplakken en ook komt hij nooit meer van zijn bril af. Ach het staat hem hartstikke goed!!! Het is echt ff wennen hoor, maar na een tijdje weet je niet beter!
Ik heb - en dat werd met groeien alleen maar erger. Dus plus lijkt me wel dat minder kan worden. Maar zal ook wel per persoon verschillen
Mijn dochtertje heeft +1, 5, dat trekt waarschijnlijk naar 0, maar zo werkt het volgens mij niet met de hogere sterktes.
Mijn zoon heeft ook vanaf jonge leeftijd (net 4 jaar) een bril, terwijl er verder geen brildragers in de directe familie zitten. Hij had toen +2,75 op beide ogen. Hij was een twijfelgeval of hij wel of niet een bril moest. Uiteindelijk toch een bril gekocht en hij hield hem vanaf het begin goed op. De optometrist maakte daaruit op dat hij er baat bij had. Inmiddels is mijn zoon 7 en heeft nog steeds een bril. De sterkte is niet noemenswaardig veranderd. Hij heeft nu +3 op beide ogen.
Tot een jaar of 8/9 "horen" kinderen idd ongeveer +2 te hebben. 2 kinderen van bekenden begonnen rond de kleuterleeftijd met +6 en de ander +8. Zijn nu 8 en 6 en hebben nog +2 en +3. Dus zeker beter geworden.
Mijn dochter van bijna 10 heeft nu 1,5 jaar een bril. Zij heeft geen sterke plus, maar begon met +3 en +2,5. Normaal voor die leeftijd zou ongeveer +1,5 zijn geweest is ons uitgelegd door de orthoptist. Zij gaf ook aan dat ze de mate van afwijking van mijn dochter vaak niet corrigeren omdat het eigenlijk niet veel afwijkt van 'normaal'. Maar omdat mijn dochter toch wat klachten had, heeft ze wel een bril gekregen. Maar ze hebben haar dus niet naar 0 gecorrigeerd maar naar +1,5. Na een jaar weer op controle en toen was ze met beide ogen een half vooruit gegaan. Ze heeft nu dus +2,5 en +2. Bij haar is het dus minder geworden, maar ik kan me voorstellen dat het per geval verschilt en dat een kind met vooral een grotere afwijking er nooit vanaf komt. Maar het kan dus wel.
Bedankt voor de antwoorden. Wisselend allemaal natuurlijk, ergens heel logisch want iedereen is anders. Nog meer reacties zijn natuurlijk welkom. Ortoptist heeft hier geen noemenswaardige cilinder gemeten, dag dan weer niet....
Hier een orthoptist. Mijn ervaring is met plus dat het tot een jaar of 9 vrijwel stabiel blijft; soms iets meer, soms iets minder, maar rond dezelfde waarde. En het klopt inderdaad dat we vaak de tweede keer wat meer meten; hoe dat precies komt weten we niet, maar ik zie het ook vaak (en vele collega's met mij) Als er afname is, is dat vaak tussen de 9 en 12 (dan hebben ze vaak ook een groeispurt in de lengte), maar ook dat hoeft niet. Bij een 3 jarige verwacht je ongeveer een sterkte van +1.5/+2 en bij een 9 jarige in principe nog maar max +1, maar de meeste zitten daar al onder. Een plus oog is een te klein oog, daarom hebben kleine kinderen dus standaard een plus en groeit dat er vanzelf uit. Maar bij kinderen met een hogere plussterkte of met een min lijkt dat proces wat anders te verlopen en je kan dat dus niet een op een overzetten. Ik zeg vaak dat de plus kan afnemen in de toekomst, maar dat dit lang niet altijd het geval is en je dus echt moet afwachten wat de groei doet.
Beide zoons hier een bril Oudste +6.5 vanaf anderhalf jaar een bril.. begon met 4.5... Jongste zit op +9.. begonnen bij +6. Had een bril toen hij al 9 maanden Was. Ik hoop zo dat het wat beter word! Maar dat Is bij iedereen verschillend. Mijn broer heeft ook plus en dat is in de jaren toch wel beter geworden maar pas echt rond zijn twintigste..
Wat ik me afvraag... Na de zomervakantie wil ik mijn zoontje wel op zwemles laten gaan, dan is hij 5 jaar. Zou hij dan wel goed kunnen zien in het water? Hoe anders dit op te lossen?
Kikido met zulke vragen zit ik dus ook. De meeste kinderen zwemmen volgens mij toch zonder bril. Ik weet niet wat de sterkte is van jouw zoon?
Wij zitten ook het met zwemdilemma. Hier +8 dus en hij wil ook echt niets zonder bril doen. Hij ziet zo'n gat ook gewoon echt niet lijkt mij. Ik heb laatst ergens gelezen dat ze je een verklaring van de orthoptist moet hebben voor toestemming om met diplomazwemmen een (zwem)bril te dragen, maar hoe en wat weet ik verder ook niet. Als wij zelf gaan zwemmen met hem draagt hij ook altijd een bril.
Mijn zoontje heeft +9 en +8. Anders zou het een zwembril op sterkte moeten worden? Duur grapje denk ik. Ik zal eens informeren de volgende keer bij ortoptiste.
Hoe vaak ga je eigenlijk met zo'n jong kind op controle bij de orthoptist? Binnenkort moeten wij terug, dan zal er niet gedruppeld worden wel gemeten (???) Orthoptist gaat ook kijken of het ene oog niet lui is. Inmiddels heb ik gebeld en er werd aangegeven dat de 1e meting na de bril vaak iets hogere sterkte aangeeft en daarna stabiliseert of wat verbetert. Ik vergeet alleen te vragen wanneer er doorgaans voor de 2e keer wordt gemeten met druppels... Wat is normaal? Een jaar, half jaar? Overigens was het brilrecept 1,5 punten onder de werkelijke sterkte. Is dat bij jullie kinderen ook?
Hier was het na een jaar weer met druppels. De controles waren eerst zo'n beetje elke maand/6 weken. Daarna elke 3 maand zo ongeveer.