Structuur voor peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LiveLifeLovely, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Hallo,

Onze peuter heeft behoefte aan structuur. We proberen haar ook zo veel mogelijk voor te bereiden op wat komen gaat. Dit met name door te vertellen. Niet te veel in één keer, maar stapje voor stapje. Als we een bepaalde activiteit gedaan hebben, noemen we wat er nu zal volgen.

Het lastige is.. mijn vriend en ik hebben beiden onregelmatig werk. Althans, ik werk vaak op vaste dagen, maar het kan voorkomen dat ik plots eerder moet beginnen of juist langer moet werken.
    Mijn vriend draait veel slaapdiensten, waarin helaas geen regelmaat zit en nu is het telkens drama in de ochtenden, wánt; papa moet thuis zijn.

De peuterspeelzaal en opvang heeft ze op tweede vaste, hele dagen. De dagen daarbuiten zijn vrijwel altijd mijn vriend en/of ik thuis.

Hoe doen jullie dat? Ik zat zelf te denken aan een magnetische planner met picto's ofzo, zodat ze er telkens op kan kijken en het haar rust geeft. En dan een planner voor één dag, dat is beter te overzien dan een hele week.

Oja, niet geheel onbelangrijk denk ik, is dat we de aflopen tijd telkens kleine verbouwingen in huis hebben.

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wij zeggen wie ze de wakker komt maken. Werkt goed hier. En heb nu een karton met plaatjes gemaakt wat de volgorde van op staan en slapen gaan is. Dus een plaatje met wakker worden, plassen/schone luier, aankleden, haren kammen, en naar bekenden. Ze vinden het heel fijn.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Er is dus best veel onrust in huis, zijn jullie klaar met de verbouwing? Dat je onregelmatig moet werken/ eerder of langer moet werken kun je niks aan doen maar het is zeker een goed idee om een planning te maken.

Naast activiteiten uit bed, wassen, eten, boodschap, spelen, samen spelen zou ik ook foto's hangen bij naar bed, ochtend en mocht het wisselend zijn wie komt halen of thuis is daar ook.

Wij werken niet met plaatjes omdat ik er altijd ben en weinig anders is. Wel vertellen we wanneer we wat gaan doen en vooral ook vantevoren aangeven wanneer we stoppen. Bijvoorbeeld wanneer mama de afwas heeft gedaan pakken we de jas en doen we een boodschap.ik geef dan ook aan wanneer ik met de laatste afwas bezig ben dat ik bijna klaar ben. We hebben bijna nooit drama bij wisseling van activiteiten.(over paar weken 3)

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben ook verbouwingen, maar Dl heeft haar eigen struktuur. Ze heeft een redelijk vaste dagplanning en daarnaast een soort weekplanner, waar ze dag/maand/tijd etc kan aanpassen en ik picto's van dl's eigen activiteiten bij de weekdagen heb geplakt (school, sport, hobby etc). Ze hoeft onze planning niet bij te houden, dat hoort ze wel van ons :)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik werk thuis redelijk veel met pictos en maak daar weekkalenders van. Zo is er voor de gehele week duidelijk wanneer er opvang is en wanneer school en wanneer thuis. Dit geeft zoveel extra rust.

Ik denk dat je met een bord en magneten al een heel eind kan komen. Je moet alleen kijken wat er nodig is.
    Is ontbijten - opvang - eten - naar bed voldoende of moet je naar;
    Wakker worden - aankleden - ontbijten - met de auto - opvang - (etc) of moet het nog gespecificeerder;
    Wakker worden - naar de wc - afvegen - pyjama uittrekken - sokken aandoen - broek aan doen - trui aandoen - naar beneden - aan tafel zitten - brood eten - etc.

Als het de eerste is kan je het misschien af in een weekkalender. Maar kom je bij de 2e uit is een dagoverzicht makkelijker. Kom je bij de 3e uit dan zou je kunnen kijken of je bijvoorbeeld pictobladen kunt maken en die overal ophangen.
    Dit ligt dus geheel aan jouw kindje en de behoefte van de structuur. Daarin miet je zelf een balans vinden wat er nodig is, niet te veel en niet te weinig.
    Je kan bijvoorbeeld ook een dagplanning maken, dit vervolgens rustig vertellen en elke picto aanwijzen en als jullie dat hebben gedaan die picto weghalen. Dan blijft zichtbaar wat nog komt.

Ik maak in de vakanties meer gebruik van pictos, omdat de vaste structuur dan weg is. Dan maak ik gebruik van een flipovermap en wat we hebben gedaan mag hij omslaan. Dan ziet hij elke keer maar 1 picto, maar kan wel verder kijken wat er nog gaat komen. En uiteraard bespreken wij dit vooraf.

Is je kindje een beelddenker (net als mijn zoon) kan het zo zijn dat iets zeggen gewoon geen nut heeft.
    Voorbeeld;
    Ik werk ma tm woensdag en in groep 1 kreeg ik elke donderdag ochtend elke 5 tot 10 minuten de vraag "Mama, moet ik vandaag 1 of 2 keer naar school?". En dat dus ruim 1 uur lang, vanaf dat hij wakker werd.. En elke keer antwoorde ik 2x, maar hij wist het echt niet en kon dit ook niet opslaan. Totdat ik een weekkalender maakte waarop 2x naar school op donderdag stond en toen was het over.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat is het nut van alles wat je doet uitschrijven? (wakkerworden, opstaan heb je sowieso al gedaan voor je bij je planbord bent :)

Of mis ik iets?

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ligt geheel aan je kindje zoals ik al zeg. Sommige kinderen hebben dit echt nodig en waarom zou je je kindje dit ontnemen als dat rust geeft.
    En ik gaf ook aan dat je dan beter pictobladen op de locatie kan ophangen ;). Dan kun je ze direct zien.

Voor mijn zoon is het niet nodig, maar er zijn echt kinderen die moeite hebben met aankleden en dan niet meer weten dat je eerst een onderbroek aan moet en dan pas je broek, puur omdat ze dan al zoveel prikkels hebben gekregen en dit niet kunnen verwerken.
    Als jouw hoofd vol zit heb je ook meer behoefte aan rust.

En zoals ik ook schreef, je moet vooral kijken naar wat jouw kind nodig heeft, niet te veel en niet te weinig. Door de juiste balans te geven kunnen ze het aan.

En ik weet niet wat jij misschien mist?

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nouja, briefjes 'lezen' lijkt me ook weer een prikkel erbij. En de meeste peuters zijn niet zo georganiseerd.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Juist omdat peuters niet zo georganiseerd zijn kan je ze wel al helpen door pictogrammen. Je bied ze namelijk ondersteuning door picto's.

De pictos die ik gebruik zijn voornamelijk zwart-wit. Als een persoon al daardoor overprikkelt raakt heb je een veel groter probleem.

Heb je ervaring met mensen die snel(ler) overprikkelt raken? Heb je ervaring met pictogrammen?

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nee, die ervaring mis ik :)
    (dl organiseert zichzelf, en ik heb alleen ervaring met ontwerpen van commerciele pictos). Maar ik vind het knap, dat peuters die moeite hebben zelf struktuur aan te brengen, daar wat mee kunnen. Dat is al het halve werk, zou je denken (als leek dan).

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Mijn peuter heeft autisme en daardoor dus duidelijkheid en overzicht nodig.
    door het pictobord ziet hij wat de volgende activiteit is, dat geeft hem duidelijkheid en besef van de dag.

in plaats van na te moeten denken hoe wie wat waar, hoeft hij alleen maar naar het bord te lopen en ZIET wat hij gaat doen.

Wij hebben hem inderdaad per dag, dus 1 dag tegelijk zichtbaar. En dan globaal de maaltijden en tussenliggende activiteiten. Is een activiteit, bijvoorbeeld brood eten, afgelopen, lopen we samen naar het bord, benoemen dat het brood eten klaar is en bekijken samen de volgende activiteit. Is dit bijvoorbeeld naar de gym, dan weet hij dat hij zijn jas moet pakken en gaat dit ook doen. Zou ik het brood eten niet duidelijk afsluiten en naar hem roepen dat hij zijn jas aan moet doen, dan weet hij niet meer waar hij aan toe is en raakt in paniek.

Op de wc hangt een reeks met de volgorde, dus
    broek uit
    gaan zitten
    plassen/poepen
    billen afvegen
    doorspoelen
    handen wassen
    handen afdrogen
    deur dicht doen

dit houdt hem bij de les, door zijn autisme zijn zijn executieve functies zwakker en dingen die voor ons logisch zijn, zoals eerst plassen en dan wc papier pakken, daarbij heeft hij een geheugensteuntje nodig.

Hopelijk zo wat uitleg over hoe picto's (kunnen) werken :)

@TS: wij hebben picto's van olifantastisch, die hebben veel leuke plaatjes en ook een magneetstrip in verschillende kleuren.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat blijkt, ik wel.

Sommige kinderen weten simpelweg niet in welke volgorde ze zich moeten aankleden. Zij moeten elke keer puzzelen (nadenken) om een volgende stap te nemen. Door een blad met picto's op te hangen in welke volgorde zij zich moeten aankleden hoeven ze niet te puzzelen, maar kunnen ze gewoon zich aankleden. Het ontbreekt ze aan het automatisme en inzicht. Daarnaast is het heel vermoeiend om constant te moeten nadenken HOE je iets moet doen. Zoals Madelein zegt, is zien makkelijk.

Zie het alsof jij chinees aan het leren bent en je moet een taaltechnische zin maken. Dit zal jou dan heel veel tijd kosten. Maar als jij hulp mag gebruiken, zoals een woordenboek, zal het makkelijker zijn.

Onze zoon heeft ass en ik zie wat voor wereld van verschil gebruik van pictogrammen kan geven.

13. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier geven we ook altijd aan wie er morgenochtend komt om de kinderen uit bed te halen.

Magneetbord met picto's werkt prima, maar peuters kunnen maar 1 dag overzien. 's Avonds bijvoorbeeld de volgende ochtend toevoegen en doornemen.
    En niet te veel pictogrammen... dan wordt het juist niet te behappen!

Ik doe alleen wat specifieke zaken als peuterspeelzaal/school. Opstaan, aankleden, eten, tanden poetsen enz. is een bekende riedel dus is echt overbodig. Papa of mama is in jullie geval ook handig denk ik.

Deel Deze Pagina