Net 3jr. en plus bril! Wordt dat minder?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wuppie100, 22 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ja, hier eerst zelfs 2 punten eronder. Nu heeft hij een brilsterkte van +6.5 bij een afwijking van +8.

Hier moeten we elke 3 maanden heen en 1 keer per jaar worden er druppels gegeven.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Dat de brilsterkte afwijkt van de werkelijke is op deze leeftijd normaal. Tot een jaar of 8/9 horen kinderen +2 te scoren. Dat is normaal zicht zeg maar. Dus dat de brilsterkte 1,5-2 punten afwijkt is dus volkomen normaal.

Onze dochter had met 6 jaar nog "maar" +1 dus zij konden daaraan al zien dat ze binnen afzienbare tijd een min bril nodig zal hebben.

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.719
    113
    Mijn middelste dochter kreeg een bril met 3 jr. haar ogen +9,75 en +11,5. Nu 8 jr verder (ze is nu 11 jr) zit ze nog rond deze sterktes...

Haar controles waren iedere 3 mnd. Ze moest ook een oog afplakken, geen idee meer hoe lang, maar best een tijdje. Ieder jaar werd ze gedruppeld voor een nieuwe bril.

Zwemles deed ze zonder bril, en dat ging bij haar gelukkig prima. Als we zelf naar een (ander) zwembad gingen, namen we vaak een oude bril mee en die knoopte ik aan de pootjes vast met een elastiek. Soort homemade, zeer goedkope, zwembril ;)

Ik zou kijken naar een opticien met goede randvoorwaarden bij een bril. Soms heb je mooie regelingen voorals de bril kapot gaat of de sterkte te snel veranderd oid. Want die dikke glazen zijn een zeer kostbare zaak...
    Wij zijn meestal zo'n €150,- per glas kwijt vanwege het dunslijpen. En dan nog montuur...
    Ooit een keer een bril gekregen die ze niet dun hadden geslepen (foutje) en het dikste glas was zeker 1cm dik :$

Oh ja en haar bril is een per glas in sterkte lager dan haar echte sterkte. Volgens mij is dat hier +7 en +9

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ja, even goed rondkijken idd. Bij onze opticien krijgen kinderen altijd het 2e glas gratis, dat scheelt behoorlijk als je ze goed dun laat slijpen.

5. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    De opticien raadde hier aan geen extra dunne glazen te nemen omdat de sterkte van kinderen nog wel eens wisselt. Uiteindelijk wel gedaan hoor! Gelukkig maar als ik jet zo lees

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Ja, dat zeiden ze hier ook waar ik eerst was, maar zelfs al is het maar voor een half jaar, dan nog zou ik zo doen. Vind het echt sneu hoor anders. Het is nu nog niet superdun ofzo.

7. Stip13

Stip13 Lid

27 aug 2014
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft vanaf 4 jr een bril (ze is nu 6) met een forse sterkte (+8,5 met cilinder van 4,75 en +3,5 met cilinder van 1), we pleisteren nog steeds wel verminderd tov begin. Zij zwemt met bril, want anders ziet ze het echt niet. We hebben zo'n speciaal bandje gekocht wat je aan de pootjes kan vastmaken. Hoe dat met afzwemmen gaat heb ik me nog niet in verdiept, maar zonder bril wordt het niks.

Wij gaan 1x per 4 maand naar de optometrist en inderdaad 1x per 1/1,5jr druppelen en opmeten. Volgende week mogen we weer, ben benieuwd!

8. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ja en als ze de sterkte alleen met druppelen goed kunnen meten is er toch helemaal geen tussentijds veranderen bij?!.. Of checken ze dan toch zonder druppels? Ik ben echt een leek op brillengebied 😉

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Dat hoeft niet. +1 voor 6 jaar vind ik nog wel meevallen en hoeft echt niet min in de toekomst te betekenen.
    Je kan daar zelf trouwens ook invloed op uitoefenen.
    - 2 uur per dag buiten zijn
    - lezen/tablet/telefoon max 30 min achter elkaar en op een normale werkafstand (niet met je neus in je boek ;))
    Dit scheelt een kwart punt per jaar achteruitgang (best de moeite dus over al die jaren dat ze nog groeien)

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    MBT ondercorrectie dat klopt. De volledige plus geef je niet omdat kinderen wat plus horen te hebben. Zelf corrigeer ik tussen de 0.25 en 1 punt onder bij plus, afhankelijk met van de klachten, oogstand enz. Maar de meningen zijn daar wat over verdeeld.

Gemiddeld meet ik een keer per 1-2 jaar de sterkte. Zeker de plussen blijven vaak aardig stabiel. Wel moeten ze daarvoor goed blijven zijn; dat testen we wel elke controle. Bij verminderde zicht, kapotte bril, andere twijfels aan de sterkte, druppel ik natuurlijk wel, maar elke keer is niet noodzakelijk (gelukkig voor de kinderen)

Zwemmen zou ik in eerste instantie zonder bril proberen. Je hoeft daarvoor niet zo scherp te zien als op bijvoorbeeld op school en kinderen kunnen meestal ook een hogere plus nog wel aardig bijtrekken. Mochten het niet lukken, zijn er zwembrillen op sterkte te krijgen voor een paar tientjes. (Maar wel in overleg met de zwemschool, want het schijnt niet overal te mogen). Zelf heb ik trouwens maar een handjevol kinderen die een zwembril gebruiken, de meeste doen het zonder.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    @nelta: bedankt voor jouw uitgebreide reacties, ik vind het echt super fijn dat jij uitleg geeft hier op het forum!

12. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Zeker fijn nelta, dankjewel! Ik heb eigenlijk nog een vraag, ik probeer het namelijk te snappen. Stel nou het wordt wel (wat) erger. Waar ligt dat dan aan? Ik bedoel, je oog kan niet krimpen en dus nog korter worden neem ik aan... En blijft je oog gewoon achter met groeien dan zou de sterkte zo ongeveer gelijk moeten blijven. Dus waar zit het m dan in?

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De lengte van het oog is een factor die de oogsterkte bepaald, maar ook de kromming van het hoornvlies en de lens zijn hele belangrijke factoren hierin. Deze kunnen ook wijzigen in de groei.

Ik meet eigenlijk zelf niet de ooglengte bij de plussterktes; dus ik durf eigenlijk niet te zeggen wat dit doet tijdens de groei. (Bij minsterktes is hier wel veel data over)

14. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Mijn dochter heeft al vanaf 2 jaar een bril en ze is nu 6.5. Ze is nu een kwart aan beide ogen erop vooruit gegaan ten opzichte van de laatste meting 1 jaar geleden en beginnen nu aan haar 4e bril.
    Het kan echt nog wel iets beter worden is hier gezegd, maar ze zal altijd brildragend blijven.

De sterkte van haar glazen ( werkelijke afwijking is hoger)
    Links +6.5 en cylinder is -2
    Rechts +4.5 en cylinder is -1,25

Mijn dochter zit al geruime tijd op zwemles en dat gaat prima zonder bril. Ook door het gat etc.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat ook meespeelt dat mama -8 en papa -6 heeft...de kans zal dan groter zijn op een min bril?

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dan heb je verhoogde kans, maar ook bij die kinderen werken de leefstijladviezen zoals genoemd.

17. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Dankje voor je eerdere antwoord nelta!
    Ik let daar trouwens altijd heel erg op. Altijd lekker naar buiten en mijn kinderen mogen echt nooit langer dan een half uur op een tablet spelen. Sowieso probeer ik de beeldschermtijd in het algemeen altijd te beperken. Helaas heeft het niet geholpen hier... bij een van de kinderen dan

@Appeltjes, waar begon jouw dochter mee qua sterkte? Werd het bij haar ook eerst erger en daarna pas minder?

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Voor plus maakt dat verder niet uit; die adviezen zijn voor de kinderen met (kans op) min.

19. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    O oke. Nouja toch niet van plan daar verandering in aan te brengen hoor😉

20. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Het begon met lager dan dit, maar exact weet ik het niet. Hier werd het ook eerst veel erger en daarna weer iets minder.

Deel Deze Pagina