eerste groente hapjes, hoe klaarmaken en invriezen?

Discussie in 'Voeding' gestart door mptje, 11 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik wil vanmiddag beginnen met zijn eerste wortelhapje, ben benieuwd. had nog een babypotje staan
    hiervoor gekozen omdat ik alleen paprika, tomaat, sla in huis heb, niet de groentes om mee te starten

morgen wat verse andere groentes kopen
    wat is handig om mee te starten?

1 groente klaarmaken en daar dan de porties van maken, lees over ijsklontjes zak? maar hoe krijg ik dat erin?? heb geen slagroomzak, andere manier?

denk maar beginnen met 1 groente klaar te maken, worden toch best veel porties in het begin.. en beste om te beginnen met veel dagen hetzelfde te geven

daarna misschien handig om meerdere groentes klaar te maken??

heb ook een babycooker van avent.... is dat al handig om te gebruiken?

hoor graag wat tips

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik zou nog even helemaal niets invriezen....eerst eens kijken hoe je kindje reageert qua darmpjes.
    Weekje proberen, geen krampjes of onrust, dan kan je porties gaan maken.
    Stel dat je kindje wel reageert (jouw baby is nog geen 17 weken toch) en je tijdelijk weer alleen borst of fles geeft, zit je met al die hapjes..

3. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL

bedankt voor je reactie

is idd slim ook eerst maar eens te proberen, maar dacht meer aan, anders is de groente zoveel, vandaar invriezen. maar denk handigste de eerste tijd, vooral zelf dan ook maar die groente te eten, zodat je steeds maar een beetje ervan voor de kleine kunt gebruiken

verder heb ik besloten om nog even te wachten met beginnen, buro gaf vanmorgen aan dat ik kon beginnen... maar vind zelf beter om nog even een week of wat weekjes aan te kijken.
    hij is idd nog geen 17 weken , word hij dinsdag
    wat knap van jou dat je me herkend!
    moet zeggen dat ik nog niet zo'n goed beeld heb van iedereen, wie welke naam is enz..

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hahahaha ja nu alle kids naar school zijn heb ik opeens zoooooveel tijd over op mijn vrije dagen dus ik zit de heeuule dag op ZP:D
    Nee hoor, je had ergens gereageerd in een topic dat ik aan het lezen was, vandaar...:p

Ik zou zeggen,inderdaad, als je begint, eet dan zelf iets waar je kleintje ook van kan eten. Dus zet iets van sperziebonen op tafel, dan kan je een portie daarvan apart houden. Worteltjes idem. Het gaat om zulke kleine hoeveelheden, je hebt maar 1 a 2 worteltjes nodig de eerste tijd.

Voor later is invriezen inderdaad handig.Hier aten ze vanaf 6 maanden op de rapley methode, dus gewoon stukken eten, maar ik combineerde het wel, ik maakte bijvoorbeeld stamppot en dat ging wel de vriezer in. Die ijsblokzakjes vond ik eigenlijk ondingen, ook geprobeerd met gekolfde melk, maar het werd altijd een smeerboel. Dus ja,heel omslachtig, maar ik maakte hoopjes op een bord, deed dit in de vriezer, en als het dan bevroren was deed ik het in een tupperware bakje en dan in de vriezer. Een beetje het deelblokjes spinazie-idee.

Maar goed wie weet hebben anderen goede tips!

5. cvr84

cvr84 Lid

25 okt 2014
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 cvr84, 11 dec 2015
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
    Je kan toch het eea maken en invriezen? Ik vind t zonde om telkens potjes aan te breken die 1 dag houdbaar zijn als de baby toch maar enkele hapjes proeft in de eerste weken.
    Ik heb zelf van 1 zakje wortels en 1 broccoli 18 oefen voedingen ingevroren in bakjes. Die van difrax zijn erg handig. (Met draai deksel)
    Je kan de groente gewoon gaar koken en dan afgieten en met een beetje water in de blender fijn malen tot een papje. Verder niks erin doen. Af laten koelen en invriezen. Makkelijk en leuk om te doen :)
    Als je iets wil gebruiken dan in de koelkast laten ontdooien en dan opwarmen in de magnetron. Dat allemaal met die difrax bakjes, super handig!
    Wij gaan over twee weken een kijken of ze al wat hapt, dan is ze 19 weken. Spannend!:)

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb ook die Avent stomer/blender en ik gebruik hem dagelijks om hapjes te maken. In het begin gaf ik steeds één groente tegelijk en dan kocht ik speciaal voor hem bijvoorbeeld een stronk broccoli, waar ik dan 10 mini hapjes van maakte (niet meer dan 30 gram). Ik bewaarde ze in de bewaarbakjes van Philips/Avent in de vriezer. Hetzelfde voor fruit. Eerst een paar dagen hetzelfde geven en dan begon ik weer met wat nieuws en kwam ik weer terug bij wat ik eerder had aangeboden. Als je een smaak 10 keer aanbiedt is de kans groot dat je kindje het lust. Mocht je overhouden dan kan je het desnoods zelf nog gebruiken in je pastasaus.

7. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke dus in het begin, bij de kleine porties is de avent ook al handig...net zoals hoe jij dat deed, meteen porties maken van 1 groente soort..
    hoe weet ik hoeveel 30gr is? is dat 1,5 eetlepel?

8. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh heb trouwens zo'n beabe ding met allemaal vakjes waar je voeding in kunt bewaren in de diepjes, volgens mij ook voor vrij kleine porties

en avent bekertjes, maar volgens mij zijn die voor de wat grotere porties.. maar zou natuurlijk voor 2 dagen eruit kunnen halen,, 1 gebruiken ,andere in koelkast voor dag erna.

9. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Groente koken, pureren. En in ijsblokjes maker houder invriezen. Die dingen waar je anders water in doet om ijsblokjes mee te maken. Als ze bevroren zijn alle blokjes in een diepvrieszakje doen waar je de datum op hebt geschreven . In het begin ontdooi je steeds 1 blokje. Als de kleine de smaak te pakken krijgt ontdooi je er meer

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier idd hetzelfde gedaan. En toen ze meer dan 5 blokjes ging eten, bij Blokker diepvriesbakjes gehaald. Toen ook niet meer gepureerd, maar geprakt, en nu regelmatig a la Rapley, net zo handig.

11. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL

en hoe krijg je de voeding in die zakjes??

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb een weegschaal waarin ik alles afmeet. Ik ben een beetje een controle freak, dus vandaar dat ik weet hoeveel gram het is :p Volgens mij is 1 tot 1,5 eetlepel ook 30 gram. En anders is het wat meer of minder, dat zou niet uit moeten maken.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee, bakjes, geen zakjes. ;) Zakjes lijkt me zo onhandig.

14. mptje

mptje Actief lid

21 jul 2015
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    ooh maar ik had ergens gelezen dat ze dat in ijskontjes zakjes deden, dus ik las dat hier ook automatisch
    maar jij gebruikt dus gewoon bakjes, oke

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja joh, bakjes zijn superhandig. Dat geklooi met zakjes lijkt me niks. Daarbij beetje zonde voor t milieu :)

Deel Deze Pagina