Kwab/verdikking boven keizersnee

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door 3414, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3414

3414 Lid

28 mei 2015
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    8 weken geleden ben ik bevallen middels een keizersnee.
    Voor de bevalling sportte ik veel en had dan ook een platte buik.
    Nu, na de keizersnee, ben ik weer op mijn oude gewicht maar heb ik een kwab/verdikking boven de wond. Hierdoor lijkt het alsof het litteken naar binnen is getrokken.
    Op de na controle werd gezegd dat de verdikking nog minder werd, maar dat de kans groot was dat het nooit helemaal zou wegtrekken. Dit gebeurt vaker bij slanke vrouwen dan bij stevige vrouwen zei de gynaecoloog.
    Wie van de dames herkent dit? Uiteraard weet ik dat het nog maar 8 weken geleden is en ik pas na een jaar een oordeel kan vellen over het litteken.
    Daarom ben ik ook benieuwd naar ervaringen van vrouwen die al geruime tijd geleden een keizersnee hebben gehad. Is de verdikking weggetrokken waardoor je buik weer 1 geheel lijkt, ipv met een kwab erboven.

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Bij mij nu 4 maanden geleden en het is al een heel stuk minder, is voor een deel ook nog zwelling etc. Ik had ook een heel platte buik en ik zie het nu bijna niet meer moet ik zeggen.

3. 3414

3414 Lid

28 mei 2015
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Siepie85 bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat het bij jou al een stuk minder is. Dat is hoopgevend :)
    Ander vraagje, had jij ook harde plekken onder je litteken? Ik heb ze aan de uiteinden. De gynaecoloog dacht dat dit de andere hechtingen waren (van de andere lagen die ze gehecht hebben) Ze zei: ik moet het openmaken om zeker te weten maar denk dat dat het is. En die hechtingen hebben langer de tijd nodig om op te lossen. Is dit herkenbaar voor jou?

4. Loeka123

Loeka123 Lid

31 mei 2015
    54
    0
    6
    NULL
    NULL
    Herkenbaar, had het ook. Na een maand of drie a vier was het stukje minder, maar weg is het niet gegaan voordat ik opnieuw zwanger werd (na tien maanden), ben benieuwd of het straks in de loop der jaren nog wegtrekt.
    Ik had ook harde plekken zoals jij beschrijft, evenals doffe plekken. Die zijn wel bijna geheel weggetrokken, op kleine stukjes na. Maar dit duurde echt nog wel een heel stuk langer als bij de kwab. Denk na 8/9 maanden.

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Ik heb helaas meerdere littekens op mn buik en die harde plekken zijn ook normaal. Wat je kan doen is het masseren met pcle crème, alleen dat voelt heel gek vind ik altijd omdat je geen gevoel hebt in het litteken en de huid rondom. Dat wordt trouwens ook beter hoor!
    Is gewoon met alles met het genezen geduld hebben!

6. 3414

3414 Lid

28 mei 2015
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    #6 3414, 24 okt 2016
    Laatst bewerkt: 24 okt 2016
    Bedankt Loeka. Altijd fijn als je leest dat iemand zich herkent in je klachten en dat het uiteindelijk wegtrekt (de harde plekken)
    Of de kwab ooit wegtrekt blijft de vraag... daar gaan in ieder geval maanden overheen.

7. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Ja herkenbaar.. ik was na 3,5 maand erna weer zwanger dus nu is het weer strak door de buik maar dacht dat het wel minder werd na 2,5 maand ongeveer :)

8. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.084
    1.075
    113
    Herkenbaar! Hier trok het gelukkig wel weg, ik weet niet meer wanneer dat precies was. Ik denk dat het na een half jaar weg was ofzo. Nu heb ik net weer een keizersnee gehad en weer precies hetzelfde, dus ik hoop maar dat het nu weer net zo goed bij gaat trekken...
    Harde plekken / randjes zijn bij mij wel beter geworden, maar het bleef wel altijd een wat stugger randje. Hoe dat nu gaat weet ik natuurlijk nog niet. Zelfde met gevoelloosheid: werd veel beter, maar niet meer perfect.

9. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ik heb het ook, lees even mee

10. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    #10 amy2015, 25 okt 2016
    Laatst bewerkt: 25 okt 2016
    Ik heb het ook. Zijn nu 1 jaar verder zit zelfs onder mijn gewicht voor mijn zwangerschap maar blijft een kwabje hangen. Maar heb mij er maar bij neergelegd. Tis mijn mamakwabje.

11. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Na 7 jaar zit er nog steeds een harde rand die iets verdikt is, het trekt verder niet alleen het is niet zo mooi.. gelukkig bijna niemand die het ziet.

12. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik heb ruim drie jaar geleden een keizersnede gehad en heb helaas nog steeds zo'n kwabje. Ik vind het niet mooi, maar gelukkig zie je er niets van met een onderbroek aan.

13. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook 8 weken terug en ook zelfde.
    Ook die harde stukken eronder, wel geminderd doordat ik elke dag masseer met zalf.
    Ik had stukje van cm die open bleef, bleek hechtingsdraad UIt te steken, en die heeft arts eruit getrokken. Was echt dik draad en hij zei die is normaal over paar maanden pas opgelost.

14. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Hier ook een kwabje en verdikkingen, terwijl ik voor de zwangerschap ook een hele platte buik had.
    Ik heb wel al het idee dat het iets minder wordt, nu 9 weken na de bevalling, dus ik hoop dat het verder wegtrekt.

15. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Wat de kwab betreft kan ik je niet helpen, ik heb overgewicht dus was al niet slank voor mijn vorige zwangerschap. Tijdens mijn eerste zwangerschap (natuurlijke bevalling) kreeg ik bij mijn onderbuik "kwabben" boven waar nu mijn litteken zit van mijn keizersnede (van mijn tweede zwangerschap)
    Die kwabben zijn nooit meer weg gegaan. Ook niet toen ik extreem veel afviel na een aantal jaren.
    Tijdens het eerste trimester van mijn eerste zwangerschap verloor ik 7 kilo. Vervolgens kwam ik in de overige 6 maanden tijd 35 kilo aan. Ik had verschrikkelijk veel Striae. Ik denk dat daardoor mijn huid zover opgerekt en beschadigd is dat het nooit meer goed is gekomen. Het heeft lang geduurd voordat ik er mee om kon gaan en accepteren zal ik het nooit helemaal doen.
    Wat de harde plekken betreft, dat had ik ook en dat is helemaal weg gegaan. Het gevoel in de huid rondom het litteken is ook helemaal terug, dat duurde wel heel lang.
    Ik denk dat het vooral een kwestie is van geduld hebben.

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Na mijn eerste ks was het mooi straks geworden. Gewoon een platte buik zonder kwab. Geen idee hoelang het duurde. Na mijn 2de ks bleef die kwab, ik was na 11 maanden weer zwanger van nr. 3 en 9 weken terug mijn 3de ks gehad. Het is tot nu toe mijn lelijkste litteken. Naar mijn idee de uit eindes te straks gehecht en van heup tot heup. Vrees dat die kwab nu permanent is.

17. 3414

3414 Lid

28 mei 2015
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Op aanraden van de huisarts ben ik begonnen met Scarban. Is een siliconenpleister die je over het litteken moet plakken. Dit schijnt je litteken heel mooi te doen genezen en het gaat zacht aanvoelen. Zelf kopen is heel prijzig, maar het wordt vergoed vanuit je basispakket zorgverzekering met een handtekening van je huisarts.
    Ik ben benieuwd. Gebruik het nu pas voor de 4de dag. Resultaat is er pas na een paar maanden.

18. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ik heb 3x een ks gehad en na de laatste was die 'kwab'er idd ook blijven zitten... Nu heb ik in sept voor de 4e keer in dat litteken een snee gehad ivm baarmoeder verwijdering en het lijkt nu wel alsof het naar binnen trekt waardoor die kwab erger aanwezig lijkt te zijn. interessant die pleister... ga er ook eens naar kijken, succes en hopelijk helpt het die pleister ;)

19. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Laat je hier weten hoe het is gegaan als de behandeling klaar is?

20. 3414

3414 Lid

28 mei 2015
    15
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ja zal ik doen!

Deel Deze Pagina