Lichte vorm van Heupdysplasie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by aardbei1707, Nov 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113
    Mijn dochter van nu 3,5 maand heeft een lichte vorm van Heupdysplasie.
    Nu krijgen we binnenkort te horen hoe het nu verder gaat.

Iemand ervaring waarbij hun dochter/zoon dit ook had? en wat krijgen ze dan? een spreidbroekje of iets anders (ik heb zelf een tuigje gehad als baby) of keken ze het eerst aan of het uit zichzelf goed groeide?

2. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

Nov 25, 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Helemaal te vergelijken is het niet,want onze dochter had zware heup luxatie,maar het eerste traject is denk wel hetzelfde.
    Onze dochter was ook 3,5 maand toen heup luxatie werd ontdekt. Aangezien een spreidbroek,genoemd campspreider tien nog niet ging kreeg ze een paflikbandage, een soort van tuigje is dit.
    Dit heeft ze tien weken gehad,maar omdat de ernst van haar heupafwijking groot was, moest ze in tractie. Maand in ziekenhuis gelegen en daarna gips en nu ruim een jaar verde heeft ze nog een spreidbroek. Maargoed bij lichte heup dysplasie is dat waarschijnlijk allemaal niet aan de orde en zal het een paflikbandage of spreidbroek worden.
    Op het begin vond ik het echt een onding,maar al gauw wordt je er handig in. Het is even zoeken met welke broekjes, kleertjes je het beste aan kunt geven. Onze dochter had heel box pakjes aan van Goodmoodkid , lekker soepel en zacht. Staan best veel op marktplaats te koop.

Succes en houd je in je achterhoofd dat het allemaal Goed komt.

Gr. Sannie

3. Dinkie1982

Dinkie1982 Bekend lid

Feb 5, 2008
    529
    0
    0
    Sluiter zakelijke verzekeringen
    Barendrecht
    Onze dochter (nu alweer bijna 1,5) had ook heupdysplasie, volgens mij niet heel erg maar wel aan beide kanten een te grote afwijking dus kreeg met 4 maanden een spreidbroek (campspreider) aangemeten. Die heeft ze 5 maanden fulltime omgehad (23 uur per dag) en daarna nog iets meer dan 3 maanden alleen met de lange slaapjes in bed.

Ik vond het in het begin heel erg wennen met de spreidbroek, qua tillen enz maar uiteindelijk is het ons meegevallen. Ze droeg altijd een maillotje of legging eronder met een leuk shirtje of tuniekje. En precies deze periode vorig jaar had ze hem net dus de fulltime periode was allemaal in de winter dus dat was wel prettig, zo kon er altijd een maillotje of legging onder. Ze heeft bij ons altijd in de kinderstoel/wipstoel/maxicosi gepast dus gelukkig niks aan hoeven te passen.

Succes ermee en als je meer vragen heb mag je ook pb sturen.

4. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bij ons zit t in de Fam. Ik, m'n zusje, dochter 1 hebben het, en nu is het afwachten of dochter 2 het ook heeft.
    Zusje en J hebben n spreidbroekje gehad. J heeft m maar 3 maanden fulltime gedragen, omdat hij veel te klein was. (ziekenhuis had m niet goed aangemeten, en bleef erbij dat hij goed was. Dus wij voor n seccondoppinion (?) naar n ander ziekenhuis)
    In het 2e ziekenhuis foto's gemaakt, en ze konden geen afwijking meer zien. Zusje heeft m volgens mij 6maanden omgehad.. Eerste 3 fulltime, en daarna langzaam afbouwen.
    Bij mij zijn er pas achter gekomen toen ik 10 was, en het kon alleen nog verholpen worden dmv een operatie. Maar omdat ik er minimaal last van had hebben we dat niet gedaan. Nu (22) heb ik er nog steeds af en toe last van, maar niet heel erg..

Succes iig!!! N spreidbroekje is zo onhandig!! Maar gelukkig hebben ze er zelf geen last van ALS HIJ GOED AANGEMETEN WORD!!
    Hier gaan we iig naar ziekenhuis 2 als er bij D ook n afwijking word geconstateerd..

5. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113
    Dank je voor de reacties! Ik vind het allemaal maar niets maar ja het is voor onze dochter der eigen gezondheid en daar doen we het allemaal voor!
    Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat. Ik ben helemaal van de rokjes en jurkjes met een legging of een maillot maar volgens Dinkie1982 kan ze die gewoon aan. Ik hoop het echt!

Mijn dochter slaapt ook op der buik.. zou dat een probleem worden? Ik hoop het niet anders wordt het geen leuke tijd, op der rug slapen is dus echt geen optie!

6. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

Nov 25, 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter slaapt met der spreidbroek ook regelmatig op der buik. Ik kan mij niet voorstellen dag het lekker ligt,maargoed zal toch wel, want ze draait zelf naar der buik.

7. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
  8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met zo'n pavlikbandage kan een kleintje liggen zoals ze zelf wil. Lijkt mij niet lekker, maar mijn dochter deed het nog wel eens. de handigheid met verzorging heb je snel en als je ziet wat je kindje vervolgens allemaal met zo'n ding om probeert te doen. Hier klimt er een tegenwoordig met campspreider en al uit bed als we niet oppassen

9. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113
    Ik ben toch eigenlijk benieuwd wat ze nu allemaal aan kan met een tuigje. Ik had al gehoord dat ze leggings en maillots en zo aan kan..
    maar hoe zit het dan met rokjes en jurkjes?
    Ik ben zo bang dat ze die nu niet meer aan kan:(
    Ik heb nog een soort spijker rokje liggen die ze helemaal nog niet aan heeft gehad omdat ze nu net pas in maatje 62 zit.. straks kan ze die dus helemaal niet aan? Kan iemand mij precies vertellen wat wel en niet kan?

10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113
    en hoe zit het met de maxi cosi en de kinderwagen? kan dat allemaal nog wel??

11. nie82

nie82 Niet meer actief

hoi, hoi,

mijn dochtertje heeft ook drie maanden een spreidbroekje gehad. BIj ons paste ze niet meer in de maxi cosi. Maar als je contact opneemt met maxi cosi kun gratis een aangepaste maxi cosi lenen ( alleen wel 100 euro borg, maar dat krijg je terug) echt een fantastische service vond ik. Spijkerrokje vond ik niet handig, dat stroopt erg op, je kunt beter wat soepelere jurkjes / rokjes nemen, bijv. van die leuke gebreide wat nu helemaal hip is.
    Verder heb ik speciale slaapzakjes besteld op kiekhipwear.nl
    deze zijn heel fijn en ook nog prima te gebruiken als je dochter het spreidbroekje weer uit mag.
    Ik verbaasde me erover hoe snel ze gewend was aan de spreidbroek. Het scheelt dat je dochter nog erg jong is. mijn dochter was ook net drie maanden toen ze hem kreeg. Dan voelen ze zich ( mijn ervaring) ngo niet zo beperkt als wanneer ze al beginnen met tijgeren enzo.

succes en als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel.

gr. Nie

12. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113

Dank je wel voor je reactie. is een spreidbroekje nu hetzelfde als een tuigje of niet?
    Ik zit hier echt flink te balen:( vandaag heb ik iemand gesproken waarbij haar dochter het ook heeft gehad en nu kwam ik er dus opeens achter dat ze bijna al haar kleren van maatje 62 niet aan kan (daar zit ze nu net in) en ik ben zo verslaafd aan het kleren kopen voor me dochter.. maar ja ik moet er maar gewoon doorheen. en inderdaad zoals jij al zegt zijn die gebreide rokjes ook leuk en erg in.. dus ja die ga ik dan maar meer kopen als die andere rokjes en jurkjes echt niet passen.. en hopelijk past maatje 62 ook nog als ze het tuigje niet meer aan hoeft.. volgende week woensdag moet zo naar de ostopeed dus van het weekend ga ik echt nog even de rokjes aan geven die ws straks niet meer goed aan gaan.
    Ik hoop ook inderdaad dat ze er zelf niet veel last van heeft.. ik heb het zelf ook gehad als baby en me moeder zegt dat ik er zelf ook niet veel last van heb gehad!
    Ik weet verder nog niet hoelang ze het aan moet en wat precies maar de kinderarts zei wel ga maar uit van een tuigje dat ze 6 weken 23 uur per dag aan moet.. pfff... echt niet leuk..

maar in ieder geval bedankt voor je reactie:)

13. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

Nov 25, 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een spreidbroek,zoals een campspreider is wel wat anders dan een tuigje , paflikbandage.
    Onze dochter heeft het beide gehad. Qua kleertjes kan ze echt nog wel jurkjes aan. Rokjes misschien wat lastiger. Ik snap heel goed je frustratie. Ik had dat ook. Was zo bang dat ze veel niet aan kon etc,maar viel achteraf allemaal enorm mee. Alleen toen ze in het gips zat was het wat lastig,maargoed dat is voor jullie niet aan de orde.

Qua autostoel of dat nog past is maar net afhankelijk van hoe wijd der beentjes komen. Onze dochter pastte met spreidbroek en paflik wel gewoon in de maxicosi en in de wandelwagen.
    Er zijn schijnbaar aangepaste autostoelen te huur,maar wij kregen het toen niet voor elkaar. Uiteindelijk in de gips periode zelf creatief geweest en de maxicosi aangepast en laten goedkeuren.

Probeer niet te veel problemen te zien,want je zult versteld staan wat er allemaal wel bewoon mogelijk is met een spreidbroek of paflik.
    Onze dochter heeft er nu dus of eentje aan mt slapen en als ik die smorgens uit bed wil halen, klimt ze met spreidbroek en al zelf uit bed.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

Lies sannie

14. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    hier heeft de jongste met 4 maanden een spreidbroek gekregen, ze had ook een lichte afwijking.
    ze had een dr. visser spreider deze is flexibel.
    ze heeft hem 3 maanden fulltime om gehad en daarna nog 2 maanden snachts.
    de maxi cosi pastte nog prima en de kinderwagen bak ook. wip stoel had een brede zit dus dat ging ook goed.
    ze ging er ook mee rollen op een gegeven moment en had er zelf geen last van.

qua kleding deed ik haar veel jurkjes met legging of maillot aan
    of een leuke spijker legging met truitje.
    rokje vond ik nergens naar staan over zo'n ding heen.
    en hou er rekening mee dat je de broekjes/leggings 1 maat groter neemt want door zo'n spreider kruipt het enorm op en dat is niet fijn ik de winter.

15. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    #15 mama van ruben, Nov 11, 2012
    Last edited: Nov 11, 2012
    Die aangepaste stoeltjes zijn voor oudere kindjes. Maxicosi ophogen met een paar handdoeken oid en eventueel gordel laten verlengen bij een schoenmaker werkt heel goed. Je kunt een ontheffing bij het CBR aanvragen met een verklaring van de arts dat je kindje niet in een gewone maxicosi kan. Gaat wel twee weken over en kost €21, dan heb je zekerheid en geen risico op gezeur met bv verzekering als er iets gebeurd.
    Rokjes hebben wij niet over de pavlikbandage gedaan omdat ze met de beentjes heel hoog opgetrokken zat, ook later met campspreider zat dat niet. Denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is. Snap alleen niet dat je kindje met zo'n ding om niet meer in maatje 62 past als ze die net aan kan. Hier niet zo'n probleem mee gehad, ze ging alleen net wat eerder over op een maatje groter. Alleen met gipsbroek moesten we gelijk grotere shirtjes hebben, maar dat gips zat dan ook bijna tot haar oksels.

16. nie82

nie82 Niet meer actief

die aangepaste autostoeltjes zijn niet alleen voor oudere kinderen hoor, onze dochter had een spreidbroek met 3 maand, paste niet meer in haar eigen maxi cosi, en er dus toen 1 in bruikleen gekregen van maxi cos.

17. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    Onze zoon is nu 4 maanden en heeft al 4 weken continu een spreidbroek aan. Net voor kerst moeten we terug. Ik ben erg benieuwd hoelang hij de spreidbroek moet dragen.
    Onze zoon sliep altijd op zn zij en dat gaat nu niet meer. Het slapen is dus echt een drama.

18. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113

Hoi wennepen,

Hier hetzelfde verhaal. Mijn dochter heeft sinds woensdag een pavlik bandage. en het slapen is hier ook een drama:( Welk spreidbroek heeft jou zoon precies? de campspreider?
    Mijn dochter slaapt op der buik en ook dat gaat niet helemaal goed. Die tuigjes zijn ook alleen maar voor rugslapers gemaakt he? echt verschrikkelijk dat ze alleen daar rekening mee houden, daar kan ik me dus zo kwaad over maken... want hoeveel baby's slapen tegenwoordig op de zij of op de buik? toch wel een aantal volgens mij.

Wat voor vorm heeft jou zoon van dysplasie? ook de lichte? Wij moeten ook voor kerst terug en weer foto's laten maken.. ben alleen wel bang voor het ergste. dat ze nog langer moet pfff..

Sterkte!

19. wennepen

wennepen Bekend lid

Dec 30, 2008
    908
    0
    0
    Wendy, mijn zoon heeft idd een lichte afwijking en heeft de campspreider.
    Ik vind het ook jammer dat er geen rekening gehouden wordt als kindjes op de zij of buik slapen. Op zijn rug was echt drama en het leek ook.of hij pijn had. We zijn afgelopen week naar de osteopaat geweest en het lijkt beter te gaan.
    Ook het geven van borstvoeding is onhandiger geworden.

Wij moeten 24 dec terug en ik ben net als jij bang dat hij nog langer zal moeten. Natuurlijk weet ik dat dit het beste is voor hem, maar je wil dat alles zo snel.mogelijk in orde is voor je kindje.

20. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    682
    113
    Dat gevoel hadden wij ook inderdaad, dat ze pijn had van het tuigje.
    Hoe hebben ze het bij jou zoon ontdekt? Bij mij dochter hebben ze het op de foto ontdekt. Ik heb het zelf ook als baby gehad en daardoor viel ze in de risico groep.. want als je zo naar de beentje/heupjes kijkt zie je dus niets.. de dokter twijfelde eerst zelfs of dat ze het wel had..
    me vriend en ik hebben echt zitten tobbe om hiermee door te gaan of niet.. omdat ze er zoveel last van heeft.. en dat is zo'n moeilijke beslissing:( we gaan het toch gewoon proberen, maar zodra ze overstuur is gaat die uit..

De campspreider geven ze bij ons in het ziekenhuis niet (ziekenhuis in roosendaal) omdat daar risico's aan zaten, weet niet precies wat..
    Toch had ik die liever gehad.. met een pavlik kan ze qua kleding helemaal niets aan.. echt niet leuk.. broeken en rokjes gaat niet.. alleen jurkjes die wijd zijn.. maar ja rokjes en jurkjes heb jij natuurlijk niets mee te maken;)
    en ook bij een pavlik zitten er harde stukken op haar borst.. en ja mevrouw slaapt op der buik en ben zo bang dat het niet lekker ligt:(
    Slaapt jou zoon nu op zijn rug dan?

Wel laat dat jij pas de 24e terug moet.. ik moet hem 5 weken aangeven en dan kijken ze verder..
    jou zoon heeft hem dan in totaal 10 weken aan gehad? lang hoor.. als het echt de lichte vorm is dan hoor ik wel vaker dat ze na 6 weken mogen gaan afbouwen..
    maar ja hoe weet je of het echt licht is.. kunnen ze het bij jou zoon zo aan zijn heupjes zien? of alleen met een foto?

Share This Page